שבעה לוחמי מילואים נפצעו אתמול ברפיח שבדרום רצועת עזה מפיצוץ רימון שמחבל השליך לעברם. ארבעה לוחמים נפצעו באורח קשה, שניים נפצעו באורח בינוני, ומצבו של לוחם נוסף שנפגע הוגדר קל. הם השיבו אש לעבר המחבל, שככל הנראה חוסל.
אתמול בצהריים, מטח של 15 רקטות נורה מחאן-יונס, העיר הגדולה ברצועה. נהג משאית בן 37 נפצע באורח קל מרסיסים ליד רעים, ובעין הבשור פרצה שריפה בעקבות התפוצצות רקטה בשטח פתוח. בשבוע האחרון שוגרו כמעט 70 רקטות לישראל מחאן-יונס שבדרום הרצועה - גם מאזורים שמהם צה"ל נסוג לפני שבוע. גדי ירקוני, ראש מועצת אשכול, אמר בתגובה למטח לעבר המועצה: "עוד חוזר הניגון ועוד חוזר הטפטוף. מתקרבים לעשרה חודשים של מלחמה, ומה שהובטח - לא מתקיים. גם אין שקט, וגם אין עסקת חטופים. העסקה להחזרת החטופים היא לא רק חובה מוסרית כלפי המשפחות, אלא גם קריטית לשיקום הביטחון והאמון בין התושבים למדינה. חייבים עסקה עכשיו, וחייבים להחזיר את השקט עכשיו. למה כולם מחכים?".
רשת CNN פירסמה אתמול תחקיר נרחב על מאמציו של חמאס להשתקם מבחינה צבאית ברצועת עזה, ודיווחה מפי גורמים ישראליים כי צה"ל לא "טיפל כראוי" בגדודים של ארגון הטרור במרכז הרצועה - בגלל ההערכה שחטופים רבים מוחזקים על ידיהם. לפי התחקיר, חמאס אמנם ספג מכה אדירה על ידי צה"ל לאורך עשרת חודשי המלחמה - אבל לפחות מחצית מגדודיו בצפון הרצועה הצליחו לשקם לפחות חלק מהיכולות הצבאיות שלהם. צה"ל, נזכיר, נמנע עד כה מתמרון של ממש בדיר אל-בלח ובנוסייראת - אם כי מנוסייראת חולצו ב"מבצע ארנון" הנועז ביוני האחרון ארבעה חטופים. ב-CNN פירסמו בתחקיר מפה של גדודים פעילים ולא-פעילים, ובין היתר סימנו את הגדודים של דיר אל-בלח ונוסייראת כפעילים ובעלי יכולת קרבית.
בדיווח מצוטט בכיר צבאי ישראלי לשעבר שמודה כי חמאס הצליח לגייס בחודשים האחרונים אלפי מחבלים חדשים, והרשת מדווחת כי ניתוח שערכה יחד עם מכוני מחקר אמריקאיים מצא שמתוך 24 גדודי חמאס שפעלו ברחבי הרצועה ערב המלחמה - רק שלושה פורקו באופן שבו ניתן להגדירם כ"לא-קרביים", כלומר הושמדו. שמונה גדודים נוספים של חמאס, כך לפי התחקיר, עדיין "קרביים באופן יעיל" - כשלפי CNN הם מסוגלים להגן על שטח מסוים ב"שיטות מתוחכמות" ועם כלי נשק מתקדמים יחסית. 13 הגדודים הנותרים נשחקו, באופן שבו כבר אינם יכולים להוציא לפועל מתקפות סדורות אלא רק פעולות גרילה ספורדיות - ולרוב גם לא מוצלחות. צה"ל מגדיר רבים מהגדודים הללו כ"מפורקים".
אחד המרואיינים בתחקיר הוא קצין בכיר בצה"ל שדיבר בעילום שם, ולפי CNN הוא הודה בקושי לפרק את גדודי חמאס. "בכל מקום שבו חמאס מרים את הראש, אנחנו נכנסים", הוא הדגיש. "האם הפינג-פונג הזה יכול להימשך לנצח? לא. החברה שלנו לא בנויה לזה. ויש את הקהילה הבינלאומית", הוסיף בהתייחסות ללחץ הגובר מארה"ב ומהעולם לסיים את המלחמה. הקצין השווה את המלחמה בעזה ל"רץ מרתון שלא יודע איפה נמצא האצטדיון. אתה רץ ואתה לא יודע אם אתה בכיוון הנכון".
אמש, דובר צה"ל התייחס לתחקיר, ומסר: "מהמודיעין והממצאים בשטח, רוב חטיבות חמאס פורקו. ההערכה היא כי מרבית הגדודים נמצאים ברמת כשירות נמוכה ואינם יכולים לתפקד עוד כמסגרת צבאית". עוד נמסר: "הטענות המובאות בכתבה חוטאות להישגים של הכוחות בשטח, ומייצרות מצג שווא של מצב חמאס בעזה. מפקדי צה"ל ולוחמיו עושים לילות כימים להשגת מטרות המלחמה ומגיעים להישגים חסרי תקדים בלחימה מול חמאס".