האזהרות התממשו: אתמול היה אמור להתחיל תהליך הגיוס של אלף חרדים שקיבלו צווים, ומחוץ ללשכת הגיוס בתל השומר הפגינו מאות מפגינים – שמשתייכים לפלגים הקיצוניים בחברה החרדית – במטרה לשבש את יום הגיוס עבור אלה שיבחרו להגיע אליו. מהומות פרצו במקום בין מפגינים לשוטרים, ושלושה נעצרו בחשד להפרות סדר.
מספר מפגינים קראו לשוטרים "רוצחים", "היטלר" ו"נאצים", וחלקם אף הפילו גדרות שהציבו שוטרים במקום והשליכו עליהם חפצים. מפגינים נוספים השליכו גללי סוסים על כתבת של ערוץ הכנסת, וכינו את כתב "ידיעות אחרונות" ו-ynet "עמלק". במקביל, השוטרים הרסו מאהל שעליו נכתב שאסור להתגייס, והביאו פרשים כדי להדוף את המפגינים. כמו כן, למקום הגיעה מכת"זית, ומספר מפגינים הגיעו עם כיסויים לכובע נגד מכת"זיות.
1 צפייה בגלריה
yk14028369
yk14028369
("נילחם עד טיפת דמנו האחרונה". מפגינים בלשכת הגיוס, אתמול | צילום: יריב כץ)
בכניסה ללשכת הגיוס חולקו כרטיסים למפגינים, שעליהם נכתב: "בחור/אברך יקר. נתקלת בבעיה מול רשויות הצבא? אל תהסס, פנה לאחד הארגונים הבאים לקבלת סיוע ללא תשלום". בהמשך נכתבו מספרי טלפון של הארגונים "הצלה לאחים", "יד להושיע", "איגוד בני תורה ספרדים" ו"מרכז ההצלה".
ישראל, שהגיע להפגין, אמר ל"ידיעות אחרונות" כי "מבחינתנו לשכת השמד רוצה פה להשמיד נשמות ישראל, ואנחנו הגענו להגיד לכמה בודדים שאולי עדיין חושבים להגיע לכאן, שאנחנו פה נילחם עד טיפת דמנו האחרונה. אנחנו גם מוכנים שמבחינתנו יהיה פה בית קברות, העיקר שאף אחד לא יתגייס". מפגין אחר אמר כי "מדינת ישראל אסור לה להתקיים, לכן גם לחילונים אסור להתגייס. גם לדרוזים אסור".
שיעורי ההתייצבות שנרשמו אתמול בבקו"ם היו נמוכים: רק עשרות בודדות מתוך כאלף שזומנו לפי חוק התייצבו, אף שבכנס הסברה שערך צה"ל בשבוע שעבר הצהירו מאות מהמוזמנים שיתייצבו. בצבא מעריכים שההפגנה מחוץ לבקו"ם הרתיעה רבים מהם והם נמנעו מלהגיע, כמו גם איומים ולחצים כבדים שקיבלו בקמפיין הנגדי של רבנים בכירים, פוליטיקאים חרדים ועסקנים מהמגזר נגד "גזירת השמד".
הרבנים הבכירים בחברה החרדית הורו לתלמידיהם שאפילו לצו הראשון אין להגיע, ובחוברת שהופצה לתלמידי הישיבות ניתנו להם הנחיות איך להתמודד עם חובת הגיוס – תוך התעקשות שאין לשרת בצבא. אם ייקלעו למצב של סרבנות המחייבת מעצר ממושך – הובטח שיעמוד לרשותם עורך דין.
בצה"ל, מנגד, שלחו את הצווים לאחר ניסיון לאתר את הצעירים החרדים שגיוסם לצבא לא ייצור עימות עם החברה החרדית, שכן על פי נתונים שהגיעו לידי הצבא מביטוח לאומי וגורמים נוספים, עלה שאינם לומדים רוב היום בישיבה.
כ-450 צעירים חרדים זומנו ללשכת הגיוס אתמול ועוד כ-450 למחר, כאשר הוקצה עבורם יום ייעודי המבוסס על גברים בלבד בתפקידי המראיינים, הבוחנים והרופאים המבצעים את הבדיקה הרפואית. מטרת צה"ל היא שלאחר הצו הראשון, חלק מהמתגייסים כבר ייפגשו עם קצין גיוס לקראת צו גיוס ושיבוץ בתפקיד בצבא. לצד אלה, נעשים מאמצים לפתוח גדוד חרדי לוחם, וכן לחשוף צעירים חרדים למסלולי שירות מגוונים בתחום המודיעין, רבנות, מסלולים טכנולוגיים ולימודיים.
בצה"ל אמרו מראש כי זו הפעם הראשונה שנעשה מהלך כזה, ואין הערכה כמה מאלה שזומנו יגיעו לצו הראשון, וכי לאחר הפעימה הראשונה של שליחת הצווים ייערך דיון הפקת לקחים לקראת הפעימות הבאות.
עו"ד שלומית רביצקי טור-פז, מנהלת המרכז לחברה משותפת במכון הישראלי לדמוקרטיה; יחד עם אל"ם (מיל') ד"ר ערן שמיר-בורר, מנהל המרכז לביטחון לאומי במכון; ועו"ד מירית לביא, הסבירו כי מי שלא התייצב בפעם הראשונה יקבל הזמנה נוספת, ואם לא יתייצב – יקבל התראה עם מועד חדש. "אם לא התייצב המלש"ב גם למועד השלישי, פתוחות בפני הצבא מספר אפשרויות פעולה – מעצר והבאה כפויה ללשכת הגיוס, או שליחת צו גיוס לשירות ללא בדיקות מקדימות לתפקיד שייקבע באופן שרירותי", אמרו.
מנכ"ל ישראל חופשית, אורי קידר, מסר: "מה שהיה אמור להיות יום היסטורי התברר, כפי שאמרנו שיקרה, כפארסה. הגיעה העת להסיר את כפפות המשי, להוציא צווי גיוס לכולם ולטפל משמעתית בעריקים. הגיע זמן שוויון".