כבר כמעט שבוע שמדינת ישראל בכוננות שיא לקראת התגובה הצפויה של איראן ושל חיזבאללה לחיסול סגנו של נסראללה בלבנון, ולחיסולו של איסמעיל הנייה המיוחס לישראל. בירושלים אישרו אמש את הדיווח שלפיו מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן אמר בשיחתו עם שרי החוץ של מדינות ה-G7 כי המתקפה האיראנית עלולה להתחיל בתוך 24 עד 48 שעות – כלומר אתמול או היום. עם זאת, בישראל מדגישים כי לא ניתן לחזות זאת בצורה מדויקת – וכי גם בלינקן עצמו אמר שלא בטוח שהמתקפה אכן תתרחש בימים הקרובים: "אף אחד לא יכול לחזות בוודאות". בכיר ישראלי אמר: "אין לנו אינדיקציה מתי יתקפו. ההערכה שיש לנו היא שהם יתקפו".
ישראל השלימה את היערכותה בהיבטי ההגנה וההתקפה. ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס התייעצות ביטחונית בנושא, שננעלה אחרי חצות בלילה שבין ראשון לשני. אתמול לא התקיימה הערכת מצב נוספת. ההיערכות היא למתקפה מיידית, שיכולה לצאת לדרך בכל רגע. שר הביטחון יואב גלנט קיים אתמול הערכת מצב עם בכירי חיל האוויר, והורה "להיערך לכל האפשרויות – כולל מעבר מהיר להתקפה".
1 צפייה בגלריה
yk14028282
yk14028282
(צילום: טל שחר)
אחרי שבימים האחרונים גורמי הביטחון חילקו טלפונים לווייניים לשרים בקבינט, החלוקה התרחבה גם ליועצים בכירים. המשמעות היא שישראל נערכת לתרחישי עלטה ושיבושים ברשת הסלולרית. ואולם, לשרים לא ניתנו הנחיות מיוחדות. נכון לאמש, גם הקבינט המדיני-ביטחוני לא זומן לישיבה.
בישראל מייחסים חשיבות גבוהה לסיוע האמריקאי בגיבוש הקואליציה שתפעל ליירט את המתקפה. מפקד הסנטקום (פיקוד המרכז האמריקאי), הגנרל מייקל קורילה, הגיע לישראל ונועד כאן עם הרמטכ"ל הרצי הלוי ועם שר הביטחון יואב גלנט. זהו ביקורו התשיעי בארץ מתחילת המלחמה, כאשר הביקור הקודם נערך רק לפני שבועיים. התפקיד שלו הוא לוודא שהקואליציה מתואמת ומוכנה לכל תרחיש. האמריקאים מבינים שככל שהמתקפה תיורט ותסוכל, כך הסיכוי להתפתחות של מלחמה אזורית נמוך יותר. הם לא רוצים לראות הסלמה נוספת, ומעבירים מסרים גם לבני בריתם וגם לאיראנים לרסן את המתקפה שלהם. מבצע היירוט ייעשה מהחמ"ל של צבא ארה"ב בקטאר, שאחראי לרוב היירוט שנעשה במתקפת 13 באפריל.
גלנט קיים סבב של שיחות עם שרי הגנה ממדינות המערב כדי להרחיב את התיאום ולהבטיח את שיתוף הפעולה בהתרעה מפני המתקפה וביירוט שלה. סביר להניח כי מאחורי הקלעים התקיימו מגעים גם עם מדינות ערביות מתונות.
בכיר אמריקאי אמר: “יש לישראל את הגב של ארה”ב. אנחנו מקווים שהמתקפה הזאת תהיה מוגבלת ולא תוביל למלחמה כוללת ומלחמה אזורית”. בכירים בירושלים אומרים כי ישראל אינה מעוניינת במלחמה אזורית אך היא ערוכה הן בהגנה והן בהתקפה. הבכירים אמרו כי אופציית מתקפת המנע על השולחן, אם תהיה ודאות שממקום מסוים עומדת לצאת מתקפה לעבר ישראל.