בגיל 15 בלבד, כשאבישג סמברג זכתה במדליית ארד באליפות העולם לנוער שהתקיימה בקנדה, כבר היה ברור שהיא נועדה לגדולות. רק כעבור ארבע שנים הציבור הרחב ערך היכרות עם הצעירה שהעניקה למשלחת באולימפיאדת טוקיו ארד עוד לפני שהסתיים יום התחרויות הראשון, ושמה את הטאקוונדו הישראלי על המפה עם הישג היסטורי.
עם חיוך כובש וקסם אישי, הדרך של סמברג להפוך לכוכבת גדולה, גם מחוץ לזירה, הייתה סלולה. היא אכן גרפה קמפיינים והספונסרים זיהו מהר מאוד את הפוטנציאל השיווקי, אבל בניגוד לספורטאים אחרים, הלוחמת הקשוחה לא נתנה לפרסום לבלבל אותה, והיא המשיכה להתחרות בכל הכוח. לא חשבה אפילו לרגע לפרוש ב"שיא", והציבה לעצמה יעד להעפיל למשחקים האולימפיים בפריז.
2 צפייה בגלריה
yk14030242
yk14030242
("ראיתי כמה המדליות חשובות לעם". סמברג בקרב שהביא לה ארד בטוקיו | צילום: Danny Lawson)
סמברג כלל לא הייתה אמורה להגיע לטוקיו, אבל דחיית המשחקים בשנה איפשרה לה לצבור ניסיון ולזכות בכרטיס דרך הופעה מרשימה בתחרות המיון שהתקיימה בבולגריה. רק מעטים נתנו צ'אנס להגיע לאזור המדליה – אבל היא הדהימה את כולם וריגשה מדינה שלמה.
מאז טוקיו הספיקה הישראלית לאסוף מדליית כסף באליפות אירופה במנצ'סטר לפני שנתיים, להגיע למקום החמישי והמכובד באליפות העולם ובקיץ שעבר לזכות במדליית זהב בסבב גביע העולם בצרפת.
2 צפייה בגלריה
yk14028857
yk14028857
צילום: עוז מועלם

הדרך לפודיום

למשחקים בפריז מגיעה לוחמת הטאקוונדו מנוסה יותר ובשלה יותר, וכמדליסטית אולימפית גם הציפיות בהתאם. יש לציין כי מאחר שרק 16 ספורטאיות בארבעה משקלים עולות לטורניר האולימפי, עצם ההופעה השנייה ברציפות של סמברג (49 ק"ג) היא הישג אדיר. עם זאת, הדרך למדליה ממש לא הולכת להיות פשוטה.
הבוקר (11.22) בקרב הראשון תחכה לסמברג (מדורגת שמינית) הסעודית דוניה אבו טאלב (תשיעית), שבניגוד לספורטאים ממדינות ערביות אחרות, לא צפויה להחרים את הקרב עם הישראלית. במידה שסמברג תנצח, תחכה לה המשוכה גבוהה ביותר בדמות התאילנדית המדורגת ראשונה בעולם, פאניפאק וונגפטנאקיט, שהדיחה אותה בשמינית הגמר בטוקיו. מצד שני, ההגרלה הקשה עשויה לסייע לישראלית. אם תפסיד, סמברג תוכל להגיע לבית הניחומים רק במקרה שזו שהדיחה אותה תגיע לגמר, ובמקרה של התאילנדית מדובר בתרחיש יותר מסביר, מה שיעניק לנציגה שלנו הזדמנות נוספת לעלות על פודיום מספר 3.
אבל קודם כל סמברג תצטרך לעבור את אבו טאלב, לוחמת מצוינת שזכתה במדליית ארד באליפות העולם לפני שנתיים. הישראלית ניצחה אותה בשנה שעברה באליפות אירופה למועדונים. במידה שהתאילנדית תעלה לגמר בהתאם לתחזיות, הנציגה הישראלית תפגוש יריבה מעניינת בבית הניחומים, המרוקאית בת ה-17, אומיימה אל בוחטי, שנכנסה למשחקים האולימפיים ברגע האחרון. סמברג כבר ניצחה אותה השנה בטאלין, ואם תחלוף על פניה היא תעלה לקרב על הארד, אליו תגיע כאנדרדוג מול אלופת אירופה, הספרדייה אדריאנה סרסו, שניצחה את הישראלית שלוש פעמים, או נגד הטורקייה החזקה מרווה דינצ'ל.
ישנם לא מעט סימני שאלה לגבי הכושר שבו מגיעה הישראלית לתחרות. מצד אחד היא התעלתה בטורניר המבחן בסופיה וסיימה בו ראשונה, מנגד לא הצליחה למקם את עצמה כלוחמת בכירה בסבב. זה לא מונע מהמדליסטית האולימפית להצהיר שהיא מכוונת לשחזר את ההישג מטוקיו.

חיזוק ביציע

סמברג תזכה לעידוד מהוריה, אחיותיה והחבר לוחם הטאקוונדו נמרוד קרביצקי שיישבו ביציע. הישראלית תערוך את הטקס הקבוע שלה, אמונה טפלה שמלווה אותה מגיל 12, סידור קוקו חדש דקה לפני הקרב – ואז תצא לדרך בתקווה להעלות את מאזן המדליות של ישראל לשבע (!). הפעם המוטיבציה לעשות את זה תהיה כפולה ומכופלת – להקדיש את המדליה לחברתה הקרובה מבית הספר, קים דמתי, שנרצחה במסיבת הנובה, ולחברה עומר ונקרט שנחטף לעזה.
סמברג, שהתגייסה להסברה הישראלית מאז 7 באוקטובר, מציגה קו לוחמני במיוחד. "אין ניצחון יותר מתוק מאשר לעמוד על הפודיום כשאני עטופה בדגל ישראל. שיצעקו כמה שבא להם. זה רק מלבה את האש הפנימית שלי", היא כתבה ברשתות החברתיות. גם העובדה שסמברג סופגת קללות ואיומים לא מרתיעה אותה. היא מתחרה בענף שכולל ספורטאים רבים ממדינות ערביות, ובתחרות האחרונה בלוקסמבורג פגשה יריבה מנורווגיה שעלתה לזירה עם כאפייה, כשהקהל המקומי שואג "לשחרר את פלסטין". "הם פשוט סתומים", אמרה לאחרונה בראיון ל"לאישה". "זה ממש לא המקום הנכון לצעוק למישהו בוז ולהרגיז אותו. אני הרי נמצאת בתחרות, התפקיד שלי הוא לתת מכות. זה רק נותן לי דרייב להכות חזק יותר".