אחרי ההפגנה הסוערת ביום ראשון ושיעור ההתייצבות הנמוך, עימותים קשים נרשמו בין קיצונים חרדים לבין המשטרה מחוץ לבקו"ם. 21 מפירי סדר נעצרו, שלושה שוטרים נפצעו.
מתוך 900 שזומנו, 48 מלש”בים בלבד מהחברה החרדית הגיעו ביומיים האחרונים לביצוע צו ראשון ותהליכה קליטה ומיון בלשכת הגיוס בתל השומר. בצה”ל תולים את אחוז הגיוס הנמוך בין היתר בהפגנות החרדים הקיצונים מול לשכת הגיוס, שם הוזהרו מי שנכנסו לתל השומר כי הם עומדים בפני “סכנה רוחנית”. עם זאת, בצבא מתכוונים להמשיך בשיח עם רבנים מתונים וראשי ישיבות כדי לאפשר את המהלך בהסכמה ולעמוד ביעד שקבע הצבא - 4,800 חרדים בצבא בשנה הקרובה (מתוכם 3,000 חדשים) וכרבבה בתוך כשנתיים.
1 צפייה בגלריה
yk14029802
yk14029802
(העימותים מחוץ לבקו"ם, אתמול | צילום: מוטי קמחי)
במהלך המחאות, עשרות חרדים קיצונים פרצו לתל השומר, בודדים זרקו בקבוקים על שוטרים דרך הגדר, וצעקו: "לשבש את פעילות הבסיס". אחרי שיצאו מהבסיס אמר ל–ynet אחד המוחים: "עשינו לכם תזכורת ל–7 באוקטובר, שתבינו מה יקרה אם תמשיכו בגיוס חרדים". בתיעוד אחר מהאזור, נראה שוטר מאיים על המפגינים שאם יתקרבו אליו - הוא יירה להם בראש.
מול המוחים החרדים הפגינו חברות בארגון "אימהות בחזית" שמבקשות "לברך את החרדים האמיצים שקיבלו צו ובאים להתייצב וכדי להבהיר לסרבנים - מה שהיה לא יהיה". צה"ל גינה את הפריצה לבסיס. "עשרות מפגינים ניסו לפרוץ לבסיס תל השומר במהלך הפגנות שנערכו מחוץ לבסיס, וחדרו לאנדרטת חיל השלישות הסמוכה לגדר הבסיס", מסר דובר צה"ל. "צה"ל מגנה את ההתנהגות האלימה, ועומד על כך שיש למצות את הדין עם הפורעים. גיוס חרדים הוא צורך מבצעי הכרחי ומתקיים בהתאם לחוק - ואנחנו נחושים להמשיך ולקדם אותו".
חלק מהשוטרים ספגו עלבונות מהמפגינים - שגם הקניטו חיילים, חלקם דתיים. לטענת המשטרה, חרף ההודעה על "הפגנה בלתי חוקית" במקום, "מפירי הסדר החלו בהתפרעויות תוך שימוש באלימות, קריאות 'נאצים' לעבר השוטרים, ניסיונות לפרוץ מחסומים, השלכת בקבוקים וחפצים לעבר השוטרים והפרשים ואף ישיבה מתחת למשאיות".