מאות מחבלים הסתערו מכל עבר, אבל טייסת הכטמ"מים חיסלה אותם מהאוויר, רגע לפני שירו על המחלצים והחטופים במבצע ארנון. טייסת 200 של חיל האוויר היא שותפה מלאה לפעולה ההרואית – וגם אחראית לחיסול מאות רבות של מחבלים מאז 7 באוקטובר, בעזה ובלבנון, באיו"ש ובסוריה.
חודשיים חלפו מאז המבצע לחילוץ נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו משבי חמאס ליד השוק הסואן של העיירה נוסיראת במרכז רצועת עזה. כעת נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" תיעוד של אחד מרגעי הדרמה – שבקלות יכול היה להסתיים אחרת. מפעילי כטמ"ם שובל, מגודל בינוני בחיל האוויר, זיהו וחיסלו בתוך פחות מחמש שניות מחבל חמוש שרץ לעבר כוח הימ"מ, והיה כבר במרחק של עשרות מטרים מהם. המפעילים ירו טיל וחיסלו את המחבל, אחד מתוך עשרות שחוסלו מהאוויר באותה פעולה, שניות לפני שביצע את זממו.
3 צפייה בגלריה
yk14032919
yk14032919
(כטמ"ם מסוג שובל | צילומים: דובר צה"ל)
הליווי של חיל האוויר היה צמוד לכוחות הקרקע המיוחדים שפשטו בשעות הבוקר על השכונה הצפופה בנוסיראת, תוך נפילתו של פקד ארנון זמורה ז"ל בחילופי האש. מפעילי הכטמ"ם ירו לאורך המבצע 87 טילים נגד אדם בנוסף ל-73 חימושים מסוגים שונים ממטוסי קרב, 13 טילי הל-פאייר ממסוקי אפאצ'י ו-2,702 פגזים מהאוויר ומהקרקע.

רגע לפני הפיגוע

אבל מבצע ארנון היה רק "טיסה בים" עבור הטייסת שפועלת ממחנה חצור שבשפלה: בשבוע האחרון חיסלו המפעילים של טייסת 200 עוד לפחות עשרה מחבלים בתקיפות אוויריות באיו"ש, בעיקר בגזרת טול כרם בסוף השבוע האחרון. מודיעין העלה שחוליית מחבלים, ובהם פעיל מרכזי בחמאס, עושה את דרכה לפיגוע גדול בגוש דן, ולכן בוצע החיסול מהאוויר.
3 צפייה בגלריה
yk14032971
yk14032971
מחבל על הכוונת במבצע ארנון
עד כה, מערך הטכמ"ם של חיל האוויר הרג מ-7 באוקטובר כ-6,000 מחבלים, רובם בגזרת עזה והיתר בדרום לבנון או באיו"ש. "פעלנו כך גם במבצע לחילוץ שני החטופים, פרננדו ולואיס מרפיח, ובפעולה לחילוץ אורי מגידיש מעזה", מספר מפקד טייסת 200, סא"ל י', "השובלים מעניקים את התמונה האיכותית ביותר לכוחות, ביום ובלילה".
3 צפייה בגלריה
yk14033045
yk14033045
ארנון זמורה ז"ל | צילום: דוברות המשטרה
יכולות הטייסת כוללות לא רק איסוף, צילום ותקיפה, אלא גם יכולות מעקב מיוחדות למשימות רחוקות או מורכבות. "בשנה ממוצעת יש לנו יותר מ-8,000 שעות טיסה מבצעיות, ובתוך תשעה חודשים של לחימה רב-זירתית חצינו כבר את ה-23 אלף", מוסיף סא"ל י', "אנשי המילואים שלנו פעלו שישה-שבעה ימים בשבוע בחצי השנה הראשונה של המלחמה, ורק לאחרונה התחלנו לייצב את זה לשלושה ימים. השחיקה היא גם אצל הכלים שלנו. אנשי הגף הטכני המסורים מתמודדים עם תקלות שמעולם לא היו לנו, בגלל הרצף הבלתי פוסק של הכטמ"מים באוויר".
בעקבות הצורך הגובר בכטמ"מים, יגדילו עוד יותר בחיל האוויר את המערך בשנים הקרובות, פי שניים מהקיים. בכך הופכים הכטמ"ם וההגנה האווירית לשני המערכים שפועלים הכי הרבה בחיל האוויר מאז אוקטובר, גם בשבועות אלה, באחיזה קבועה בשמי שטח האויב, בכל הזירות, אף יותר ממערך מטוסי ומסוקי הקרב, ובטח בכוננות הגבוהה מול נקמה איראנית ושל חיזבאללה.

עבודה מסביב לשעון

בתמרון בעזה מלווים כטמ"מי השובל את כל הפעולות הקרקעיות של חטיבות החי"ר והשריון, עם תקיפות מקדימות, זיהוי וציד מחבלים במקביל להתקדמות הלוחמים בשטח. "למדנו לעבוד יחד מקרוב עם הכוחות על הקרקע, לירות בצורה בטוחה על מחבלים גם בקרבת החיילים", אומר סא"ל י', "עד כה נפלו לטייסת, בעיקר בגלל תקלות טכניות, מספר כטמ"מים לאורך הלחימה.
סא"ל י' יודע שבמלחמה מול חיזבאללה מערך הנ"מ שנבנה בדרום לבנון בעשור האחרון עלול להפיל לו כלים חשובים מהטייסת: "הפתרון הכי טוב מול שחיקת העליונות האווירית שלנו בצפון הוא קודם כך לתקוף את האויב ואת יכולותיו. כשאנחנו יוזמים ותוקפים – זה מצליח".
מפקד הטייסת יודע שמבצע ארנון היה שיא בקריירה האישית שלו, אבל העבודה מאז לא פסקה לרגע. בין לבין הוא משחזר את המבצע ההרואי שבמהלכו פיקד על הכוחות האוויריים שליוו את הפעולה המסוכנת: "עשה לי קווץ' בלב תוך כדי כל הבלגן לשמוע בקשר שנפגע לנו קשה לוחם בשטח. כל כך רצינו שזה ייגמר חלק. פגענו במקצועיות במי שסיכן את חיילינו בפעולה הזו. היו לנו עשרות כלים באוויר, כולל מתדלקים, הכי הרבה אי פעם במבצע מהסוג הזה. דווקא אחרי הפעל ואחרי ששמעתי בקשר שהחטופים בידינו, התחיל מבחינתי הדבר האמיתי – לבודד את כוח הימ"מ כדי לחלצו בבטחה. זה החלק הקשה. לזהות עשרות מחבלים בין מאות אזרחים ברחוב שבו נמצאים הלוחמים שלנו זו מלאכה קשה. אתה רואה מלמעלה מחבלים רצים עם RPG ביד ויודע שאסור לך לפספס. זה היה מבצע ברמת ביצוע הכי מקצועית שיש. כל מי שהרגנו היה צריך להיהרג. כששמעתי שארנון נפצע, מיד הוריתי להגביר אש. כל הזמן היה בראש רק דבר אחד – יאללה כבר, שיגיעו למסוק".