"7 באוקטובר הוכיח שמי שאמר שחמאס היה מורתע, שגה. אני לא עירערתי מספיק, אם בכלל, על ההנחה הזו שהייתה משותפת לכל גופי הביטחון". כך, בראיון שפורסם אתמול בכותרת הראשית של האתר ובשער המגזין "טיים", הסביר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את אחת הסיבות לדעתו, שהביאו למחדל הגדול של הטבח בתושבי העוטף.
בפתיחת הכתבה במגזין האמריקאי צוין שבעשרת החודשים האחרונים סירב נתניהו להתנצל על כך שהותיר את ישראל חשופה למתקפת הפתע של חמאס, וההתנצלות היחידה שמסר הייתה על פוסט ברשת חברתית, שבו האשים את ראשי מערכת הביטחון על כך שלא הצליחו לסכל את הטבח.
1 צפייה בגלריה
yk14033055
yk14033055
(שער המגזין "טיים", אתמול)
"ראשי צה"ל והשב"כ התנצלו על 7 באוקטובר. למה לא התנצלת בפני העם?" הייתה אחת השאלות הראשונות שהופנו לנתניהו. "אמרתי שאחרי תום המלחמה תהיה ועדה עצמאית שתבדוק את כל מה שקרה, וכולם יצטרכו לענות על השאלות הקשות, כולל אני", השיב ראש הממשלה.
המראיין התעקש: "האם תעשה את זה עכשיו? האם תתנצל?"
"להתנצל?" השיב נתניהו, "ברור, ברור. אני מצטער עמוקות שדבר כזה קרה. אתה תמיד מסתכל אחורה ואומר 'האם היינו יכולים לעשות דברים שהיו מונעים את זה?' אתה חייב - איך אפשר שלא?"
לגבי הכסף הקטארי שנכנס לרצועת עזה בשנות כהונתו כראש ממשלה אמר נתניהו שהוא נועד למנוע קריסה הומניטרית. "רצינו לוודא שעזה מתפקדת אזרחית", הסביר וטען: גם הממשלות שהיו לפניי ואחריי איפשרו את העברת הכסף. אלא שאותן ממשלות כיהנו תקופות קצרות יחסית לתקופת נתניהו כראש ממשלה, ורובו המוחלט של הכסף הועבר בתקופתו.
נתניהו נשאל על ההפגנות בתקופת המהפכה המשפטית ועל כך שמערכת הביטחון וגופי המודיעין הזהירו אותו שקידומה מפלג את העם, ושחיזבאללה וחמאס ראו בכך את החלשת ההרתעה הישראלית. "גורמי הביטחון הדגישו שזה לא המצב בעזה (מבחינת ההרתעה)", השיב נתניהו והאשים: "הדבר החשוב יותר, שאני חושב שמה שבאמת השפיע זו הסרבנות בגלל ויכוח פנימי".
כשנשאל אם הוא מאמין שהוא יכול להוביל את המדינה אחרי האסון, ומה היה אומר אם מנהיג האופוזיציה היה עומד בשלטון באסון כזה, ענה נתניהו: "זה תלוי מה הם עושים. האם הם מסוגלים להוביל את המדינה במלחמה? האם הם יכולים להוביל אותה לניצחון? האם הם יכולים להבטיח שהמצב שלאחר המלחמה יהיה מצב של שלום וביטחון? אם התשובה היא חיובית, הם צריכים להישאר בשלטון. בכל מקרה, זו החלטת העם".
"גורמים אמריקאיים ומשפחות חטופים חוששים שאתה מגביר את המתיחות באזור כדי לחבל בהסכם הפסקת אש", עומת נתניהו עם ההאשמות בעניין טרפוד העסקה. "זה לא נכון", הכחיש. "אנו מתמודדים בפני חבל תלייה שאיראן מנסה להדק על צווארנו, ואני חושב שהמסר שאנו מעבירים, ב-360 מעלות, הוא שלא נהיה כצאן לטבח עבור האיראנים או שלוחותיהם".