הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס אמש בבסיס הקריה בתל-אביב, בצל ההיערכות לתגובות אפשריות של חיזבאללה ושל איראן לחיסולם של פואד שוכר ושל איסמעיל הנייה.
מוקדם יותר קיים שר הביטחון, יואב גלנט, הערכת מצב מיוחדת לנושא מוכנות העורף, בחמ"ל פיקוד העורף. "אנחנו עושים הערכות מצב שוטפות ואנחנו במוכנות גבוהה בהגנה, בכל הפרמטרים שיש לנו, חלק מהם סמויים וחלק מהם גלויים לציבור", אמר גלנט. "החוסן והעמידה של הציבור הישראלי הוא נושא מרכזי, שמאפשר לנו לקבל החלטות מבצעיות נכונות. אנחנו פועלים על מנת להגיע למצב שאנחנו נהיה מסוגלים לתת לציבור התרעה מספקת כאשר יידרש, ועד אז לאפשר להמשיך באורח חיים שגרתי ככל הניתן. יש פה ניסיון פסיכולוגי של האויב לזרוע פחד, לספר סיפורים, להטיל אימה".
1 צפייה בגלריה
yk14033054
yk14033054
(שר הביטחון והרמטכ"ל בהערכת מצב בחמ"ל חטיבת המבצעים, אתמול | צילום: שחר יורמן, משרד הביטחון)
עיתון "אל-אחבאר" הלבנוני, שמזוהה עם חיזבאללה, פירסם שממשלת לבנון החלה השבוע ב"ישיבות רציניות" לקראת אפשרות של "הרחבת החזית מול ישראל". בדיווח נכתב ששלשום התקיימו שתי פגישות, הראשונה בנוכחות השר לאיכות הסביבה נאסר יאסין וארגונים בינלאומיים הפועלים בלבנון, כדי לדון בסיוע שניתן להעניק למדינה במקרה של מלחמה. לפי כמה מקורות, האווירה בפגישה הייתה שלילית והגופים הבינלאומיים לא גילו נכונות לעזור. הפגישה השנייה, לפי הדיווח, שגם בה נכח יאסין, עסקה ב"מנגנונים הביצועיים להתמודדות עם התפתחויות במגזרים השונים", והתמקדה בין היתר בהאצת פינוי סחורות מנמל ביירות ובחלוקת מזון.
המסר שיצא מהקריה הוא שישראל תגיב בעוצמה לפגיעה משמעותית, אבל גם שתגובה לא קיצונית תביא להתקדמות במגעים מול חמאס לעסקה ולהפסקת המלחמה.
דברים ברוח זו פורסמו אתמול בעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד", שם דווח שגורמים במערב מנסים לשכנע גורמים במזרח התיכון לקבל הצעה חדשה להסדר מקיף במלחמה, שימנע את תגובת איראן וחיזבאללה לחיסול שוכר והנייה, ויוביל לעצירת המלחמה בעזה. בדיווח נכתב שהשבוע הופצה ההצעה בקרב גורמים מערביים וערביים והיא כוללת: "הסכם משולב להפסקת אש, נסיגה ישראלית מהרצועה, השגת שקט יציב, סיום עסקת חטופים, הרחבת הסיוע ההומניטרי לעזה ופיתוח תמונה כוללת של שיקום הרצועה".
אבל על אף זאת, בישראל ובארצות-הברית נערכים לקראת מתקפה אפשרית. מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, הגנרל מייקל קורילה, ביקר אתמול פעם נוספת בישראל, ונועד בקריה עם הרמטכ"ל הרצי הלוי ובכירים נוספים במטרה להדק את שיתוף הפעולה בין הצבאות, ולבנות את הקואליציה כנגד האיום האיראני, וייתכן שגם מול חיזבאללה, במידה והאירוע יצא משליטה.
קורילה, מפקד הכוחות האמריקאיים באזור, נמצא בקשר ישיר ושוטף עם הרמטכ"ל הלוי מאז תחילת המלחמה, והגיע לביקור בבור בקריה לאחרונה רק לפני ארבעה ימים. ביקורו הנוסף אתמול של מהווה מסר חשוב לאיראן ולחיזבאללה, לאחר שהאמריקאים עיבו את כוחותיהם במזרח התיכון, ואף שלחו לאזור חמקני F22.
ההערכות הסבירות הן שארה"ב לא תפעל מול חיזבאללה במקרה שיתקוף, ותשאיר את הזירה לישראל. עם זאת, ההערכה היא שארה"ב כן תתערב ותתקוף גם היא, אם התגובה תגרור מלחמה אזורית רחבה.
ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח אמש שארה"ב העבירה – גם באופן ישיר וגם באמצעות מתווכים שזהותם לא פורטה – אזהרה חריפה לאיראן שלפיה אם היא תבצע מתקפה נרחבת על ישראל, היא תספוג מכה הרסנית.
במקביל, בישראל ממשיכים לשגר מסרים מאיימים לחיזבאללה. בראיון שפורסם אתמול בשער המגזין האמריקאי "טיים" אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "על חיזבאללה לשקול היטב את ההשלכות של מתקפה על ישראל ופתיחת מלחמה רחבה איתנו. אני חושב שאם הם דנים בזה – הם צריכים לחשוב פעמיים".
אתמול הופעלו אזעקות באזור נהריה והסביבה. דובר צה"ל עידכן שזוהו כשמונה שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים במרחב. "אין נפגעים, צה"ל תקף בארטילריה את מקורות הירי", נמסר. המטח הגיע אחרי גל תקיפות של חיל האוויר בגזרה המערבית של דרום לבנון.