התקרית אתמול בבית הספר "אלתעבין" שבשכונה המזרח-עזתית דרג' תופאח, הצופה על הקיבוצים נחל עוז ומפלסים, החזירה לסדר היום לכמה שעות את הלחימה המתמשכת ברצועת עזה. חיל האוויר שיגר לפנות בוקר, בין שישי לשבת, שלושה טילים קטנים לקומת הגברים במסגד שבמתחם בית הספר, שהפכה למפקדת מחבלים מתחדשת של חמאס. בחמאס טענו לכ-100 הרוגים, בהם נשים וטף. צה"ל טען שהמספרים מוגזמים ומנותקים מהמציאות. לא חלפו ארבע שעות – ושוב הוטלו חימושים מהאוויר שהרעידו את האדמה בשכונת סברא העזתית, מערבית לדרג' תופאח.
1 צפייה בגלריה
yk14033735
yk14033735
(כוחות צה"ל פועלים ברצועה, אתמול | צילום: דובר צה"ל)
מלבד שניים-שלושה איים במרכז רצועת עזה שבהם - לפי פרסום אמריקאי בשבוע שעבר - מוחזקים עשרות חטופים ישראלים, שאליהם צה"ל לא נכנס כחלק מתמרון קרקעי כדי לא לסכנם, צה"ל נמצא זה כחצי שנה בשלב הפשיטות החוזרות מול אזורים שבהם חמאס מנסה להשתקם צבאית.
בימים האחרונים, אחרי שממזרח חאן-יונס שוגרו כ-60 רקטות לעבר ישראל בתוך ארבעה ימים, שבה אוגדה 98 לפשיטה בעיר. אוגדת המילואים 252 החליפה את אוגדה 99 במשימת אחזקת פרוזדור הביתור נצרים, וקיבלה מחמאס "קבלת פנים" בדמות ירי וחיכוך גבוה משני צידי המסדרון - השכונות הדרומית של העיר עזה מצפון ו"מחנות המרכז" שמדרום - העיירות נוסיראת, דיר אל-בלאח ואל-בורייג'.

חמאס נערך לשנים

בחטיבה 10 (הראל) של השריון, אחת משתי החטיבות שתופסות כעת את הפרוזדור, זיהו כבר ביממה הראשונה שלהם בצפון הרצועה את חמאס המתחדש, זה שתימרנו מולו בדצמבר ובנובמבר בבית-חאנון. קציני החטיבה זיהו במהרה מערכת אויב שעובדת תחת היגיון צבאי, ערה למתרחש סביבה, ומגיבה להגעת חטיבה חדשה של צה"ל למרחב. חמאס פועל בטקטיקת גרילה של חוליות קטנות ושימוש בהן רק בניצול הזדמנויות, לצד אסטרטגיה של שימור המחבלים ואמצעי הלחימה ככל הניתן, לקראת מערכה מעגלית שתימשך עוד שנים.
"חמאס נשען חזק על הסיוע ההומניטרי שנכנס לאוכלוסייה בצפון הרצועה, אוכל מהאוכל שלהם וחי על הסיוע הזה", מתארים בצבא את הלחימה כעת סביב הפרוזדור.
זו הסיבה שבאוגדה 252 מנסים להרחיב כמה שיותר את הפרוזדור בן תשעת הקילומטרים - מהגבול עד לחוף - וכעת הוא נמתח בממוצע לרוחב של 500–1,000 מטרים.
יריעת סדר הכוחות הצה"לי נמצאת במצב של מתיחת-יתר. חטיבה 10 לדוגמה הגיעה בחודש האחרון לפרוזדור נצרים באופן בלתי צפוי, בניגוד לגרף המטכ"לי שתוכנן בחודש פברואר וחולק למח"טים כדי שיעדכנו את פקודיהם להיערך לסבבי המילואים הבאים, אחרי שכבר נלחמו ברצף בין שלושה לחמישה חודשים, בין אוקטובר לתחילת השנה.
זו הפעם השלישית בחודשים האחרונים שחטיבות מילואים מוקפצות בהתראה קצרה לתעסוקה מבצעית בשטח העזתי.
כשמדובר בחטיבה סדירה קל בצה"ל לספוג זאת, אך כשמדובר במילואים המצב שונה: למפקדים לוקח זמן, לעיתים שבוע שלם, להתאפס על גזרת לחימה שמורכבת ומאתגרת יותר מגזרת הגנה בשטחנו. בנוסף, כ-80 אחוז מחיילי המילואים התייצבו הפעם - וגם זה אחרי מסע של שכנועים והקלות שניתנו לאוכלוסייה שנדרשת לשאת בנטל שוב ושוב - לעומת יותר מ-100 אחוז ב-7 באוקטובר.
בחטיבת הראל קבעו עוד מתחילת המלחמה קווים אדומים כדי לשמר כוחות: כשליש מהחיילים יוגדר כ"גמיש", כזה שניתן להוציאו ממשימות הביתה בכל רגע נתון, לחופשות, לרענונים, לטיפולים ולסידורים דחופים בעסק או במשפחה או למבחנים אקדמיים.
העומס הוא כה חריג, עד כדי כך שאחד מגדודי חטיבה 10 הספיק בין התמרון הגדול בשלב הראשון של המלחמה, לבין הסבב הנוכחי בפרוזדור נצרים, לבצע שירות מילואים גם בגזרת בית הלל שבגבול לבנון. הכוח שם הספיק לחטוף טילי קורנט מחיזבאללה, ושלושה מחייליו נפצעו.

שאלת "היום שאחרי"

במטה הכללי מצטבר תסכול שהולך וגובר: אין שום מצפן מהקבינט, שום החלטה לטווח ארוך, לאן רוצה הממשלה שהלחימה בעזה והחיכוך התמידי והנפיץ בצפון, יגיעו.
בהיעדר יעד אסטרטגי-מדיני של ישראל למטרות הצבאיות שהוא משיג - גם אם בקצב איטי מהרצוי - צה”ל מתקשה לנהל את כוחותיו ולתכנן את בניית כוחו לשנים הבאות, גם במשימות הקשורות לעיצוב תפיסות ההגנה בגבולות.
"אפשר בתוך חודשיים-שלושה שנקים גרעיני התיישבות בפרוזדור נצרים, ומהם יוקמו יישובים שעליהם נגן עם כוחות קבועים. זה גם פתרון אפשרי, ולממשלה יש מנדט להחליט עליו ולצה"ל לבצעו כיעד ארוך טווח לעזה", גורס אחד האלופים במטכ"ל. "יש פתרון נוסף אסטרטגי לעזה: ממשל צבאי-ישראלי שישתלט על טונות המזון והדלק שאנו דוחפים לאוכלוסייה העזתית מדי יום ומכלכלים ומזינים כך גם את חמאס, שעדיין על הרגליים. אפשר גם, כפתרון אחר, לדחוף להכנסת הרשות הפלסטינית שתשלוט במקום חמאס, באופן מדורג או על בסיס אלפי עזתים שהיו חלק מהפת"ח, ובחסות אזורית, עם מחירים מדיניים שכמובן ישראל תשלם. אבל אין החלטה לא כזו, לא כזו ולא כזו, אלא להיתקע במצב הקיים שנראה שיימשך עוד שנים. ללא תכלית מדינית, קשה עד בלתי אפשרי לתכנן את בניין והפעלת הכוח של צה"ל".
הדרג המדיני דן בפתרון ארוך טווח כבר בחודש נובמבר 2023, בקבינט, אך דחה הצעה של שר הביטחון, יואב גלנט, להתחיל לגבש כבר אז - במקביל לתחילת התמרון הקרקעי - שלטון פלסטיני אחר, מקומי או מרמאללה, על 2.2 מיליון הפלסטינים שחיים ברצועה.
מצה"ל נמסר בתגובה: "בשל הלחימה העצימה בגזרות השונות לוחמים משוחררים נקראים לצו 8 על מנת לבצע מגוון תפקידים על פי הצרכים והדרישות המבצעיות. צה”ל מתייחס לתכנון הכוחות בכובד ראש ופועל בשיתוף המפקדים על מנת לייצר יציבות, ודאות ומענה למשרתי המילואים ביחס לעיתוי ולמשך הגיוס, וימשיך לפעול על מנת לצמצם את הפגיעה בפרט".