ישראל נכנסת למסדרון של שבוע ימים מתוח במיוחד. בזירה הצפונית מול חיזבאללה, שמבקש לנקום את מותו של רמטכ"ל הארגון פואד שוכר בדאחייה בביירות לפני 12 יום, ומול איראן, שמבקשת לנקום את חיסולו של איסמעיל הנייה בטהרן, אותו היא מייחסת למוסד. היום ננעלת האולימפיאדה בפריז, הערב חל גם ערב ט' באב, וייתכן שביום חמישי תתקיים פסגת המתווכות לעסקת החטופים – אם חמאס יסכים – כך שכל המשתנים הללו הופכים את הימים הקרובים למתוחים עוד יותר.
מבחינת גורמי הערכה בישראל חיזבאללה החליט לנקום, ולדבריהם, הערכת המצב הבסיסית לא השתנתה: הם רוצים להכאיב לישראל, אבל לא להיגרר למלחמה כוללת. זאת גם בהתאם לאסטרטגיה האיראנית של התשת ישראל לאורך זמן. כמו כל הערכה, גם את זו צריך לקחת בזהירות, מאחר והמטרות שחיזבאללה עשוי לבחור הן צבאיות או כאלה שנמצאות באזורים מאוכלסים, כך שהם יכולים להכאיב מדי לישראל. או אז יצטרך הדרג המדיני לפרוע את שטר האיומים ולגבות מחיר יקר מחיזבאללה, וגם מאיראן אם זו תבחר להצטרף.
1 צפייה בגלריה
yk14035805
yk14035805
(שר הביטחון גלנט בתל השומר, אתמול | צילום: שחר יורמן)
"האויבים מאיראן וחיזבאללה מאיימים לפגוע בנו בדרכים שלא פעלו בעבר, אך מי שיעשה זאת צפוי לפגיעה שלנו באופן בו לא פעלנו בעבר", אמר אתמול שר הביטחון יואב גלנט למתגייסים החדשים לחטיבות נח"ל וכפיר בבסיס תל השומר.
שר הביטחון הדגיש כי ישראל לא רוצה הסלמה, ואמר: "אני מקווה שהם יעשו את החשבון בצורה טובה ולא יגיעו למצב שהם גורמים לנו לעשות דברים שיביאו לפגיעה משמעותית ויעלו את הסיכוי להתפרצות של מלחמה בחזיתות נוספות. זה דברים שאנחנו לא רוצים אותם, אבל אנחנו צריכים להיערך אליהם והם עלולים לקרות".
ארה"ב ניצבת לצד ישראל בהיקף כוחות חסר תקדים במזרח התיכון, בעיקר כדי לסכל מתקפה איראנית. מול חיזבאללה יעמדו לישראל מערכות ההגנה שנחשבות לטובות בעולם, ויכולת אש כבדה ומדויקת של חיל האוויר – שיכולות לגרום להרס אדיר בלבנון, שמרתיע מאוד את חיזבאללה. בימים האחרונים מתרבים הדיווחים בביירות על נהירה המונית של אזרחים מחשש לתקיפה ישראלית, במקביל לבומים העל-קוליים שמבצעים מטוסי חיל האוויר בשמי לבנון.
העיתון הלבנוני אל-אח'באר, שמקורב לחיזבאללה, פירסם לפני מספר ימים כתבה ובה תיאור של האווירה הקשה בדאחייה בעקבות ההתפתחויות האחרונות. "דאחייה נכנסת למלחמה לפני שפרצה", נכתב. בנוסף, בלבנון התלוננו כי להם אין מקלטים כמו בישראל, והממשלה וחיזבאללה לא מפצים את מי שנעקר מביתו בגלל המלחמה.
גם מול איראן יש לישראל מנופים רבים, כמו פגיעה קשה בכלכלה האיראנית עד כדי שיתוקה על ידי תקיפת מתקני הנפט, וכמובן האופציה לתקיפה משותפת יחד עם האמריקאים של מתקני הגרעין – אם האיראנים יגיבו בצורה לא פרופורציונלית.
לסיכום, בישראל יבחנו את מידת הנזק של התקיפות לכשיגיעו, ואז יגיבו. אחרי שאירועי אפריל גרמו לפגיעה בהרתעה ולכך שהגענו גם למצב הנוכחי, וכשכל המזרח התיכון מסתכל – רצוי שיעמדו בהתחייבויות ויממשו את האיומים.
מול חיזבאללה יעמדו לישראל מערכות ההגנה שנחשבות לטובות בעולם, ויכולת אש כבדה ומדויקת של חיל האוויר. גם מול איראן יש לישראל מנופים רבים, כמו פגיעה קשה בכלכלה על ידי תקיפת מתקני הנפט, וכמובן האופציה לתקיפה משותפת יחד עם האמריקאים