השבר במערכת היחסים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון יואב גלנט, בעיצומה של המלחמה, עולה שלב. לאחר שבשבועיים האחרונים נודע כי נתניהו שוקל להחליף את גלנט בתפקידו ובוחן חלופות, אתמול שר הביטחון לא נשאר חייב ומתח ביקורת יותר ממרומזת על התנהלותו של נתניהו במלחמה.
זה התחיל כשגלנט הופיע לתת סקירה בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ושוב הותקף מצד חברי כנסת מהליכוד, אותם חברי כנסת שתקפו אותו גם בפעמים האחרונות שהופיע בפני הוועדה. הוא נשאל מדוע הוא לא יוצא למתקפת מנע בצפון, וענה בזעם: "התנאים שיש היום למלחמה בלבנון הפוכים ממה שהיה בתחילת המלחמה. אני שומע את כל הגיבורים עם התופים, הניצחון המוחלט והקשקושים האלה. את אומץ הלב ראיתי כשזה בא לדיון". גלנט כיוון בדבריו לנתניהו, שעל פי פרסומים בלם את מתקפת המנע בתחילת המלחמה, שבה תמך גלנט, ואמורה הייתה לשנות את פני המערכה בצפון לחלוטין.
2 צפייה בגלריה
yk14037041
yk14037041
(על מסלול התנגשות. נתניהו וגלנט | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ראש הממשלה תקף בחריפות את שר הביטחון. "כשגלנט מאמץ את הנרטיב האנטי-ישראלי, הוא פוגע בסיכויים להגיע לעסקה לשחרור החטופים", מסרה לשכת נתניהו. "היה ראוי שיתקוף את סינוואר, שמסרב לשלוח משלחת למו"מ, ושהיה ונשאר המכשול היחיד לעסקת חטופים. לישראל יש רק ברירה אחת: להשיג ניצחון מוחלט, שפירושו חיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, ושחרור חטופינו - והניצחון הזה יושג". נתניהו הוסיף בהודעתו כי "זו ההנחיה הברורה של ראש הממשלה נתניהו והקבינט, והיא מחייבת את כולם - כולל את גלנט". שר הביטחון הגיב למתקפה של נתניהו עליו: "במהלך הסקירה הביטחונית שקיימתי בפני ועדת חוץ וביטחון, הדגשתי כי אני נחוש לעמוד במטרות המלחמה ולהמשיך את הלחימה עד לפירוק חמאס והשבת החטופים. אחת מנקודות התורפה שהתגלו במלחמה ועלינו לפעול נגדה במלוא החומרה, הן הדלפות בלתי פוסקות מפורומים רגישים וחסויים. הרעה החולה הזו לא פסחה גם על הדיון בוועדת חוץ וביטחון".
גורמים המעורים בפרטים מספרים שלמרות שהשניים עובדים יחד, מערכת היחסים שלהם עכורה. בסביבת נתניהו ממשיכים ללחוץ עליו לפטר את גלנט, אולם בכירים בליכוד סבורים שזה פתרון גרוע שיצית אש ברחובות.
2 צפייה בגלריה
yk14037487
yk14037487
על מסלול התנגשות. נתניהו וגלנט | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
גם הרעיון לצרף את גדעון סער לממשלה נגנז בשל החשש שהתפקיד רגיש מדי בתקופת הזמן הזאת, ושסער יוכל להוביל לפירוק הממשלה סביב חוק הגיוס או סוגיות בוערות אחרות.
כרגע, אומרים גורמים פוליטיים, המהלך שנועד להחליף את גלנט לא מצוי על השולחן - לפחות כל עוד המערכה סביב איראן ומתקפה של חיזבאללה נמצאות על הפרק.