לפני כמה שבועות אמרה לי חברה שמשהו קורה לקול שלה בתקופה האחרונה. היא נשמעת לעצמה חורקת. מדברת חלש. לא מצליחה לסיים משפט בטון שבו התחילה. הדיבור שלה שונה, "שבור". לחברתי נדמה שזה מפני שעברנו לעבוד יותר מהבית ואנחנו כבר פחות מדברים בקולנו, ובמקום זאת מתקשרים במיילים ובהודעות טקסט. אבל עולא בדרני, קלינאית תקשורת ומנהלת שירות קלינאות תקשורת במחוז ירושלים של כללית, אומרת שזו לא הסיבה העיקרית. ודאי לא בשנה האחרונה.
"בדרך כלל, אם את רוצה לדעת באופן אינטואיטיבי איך מישהו מרגיש, את מקשיבה לגוון הקול שלו. זה נותן מושג מיידי על המצב הרגשי והגופני של אותו אדם. מיתרי הקול הם איבר שמושפע מאוד מההרגשה שלנו, מצב הרוח וכמובן מצב נפשי. כאשר אנחנו נמצאים במתח נפשי, למשל, הדבר יכול להשפיע על תפקוד מיתרי הקול ועל שינוי בגוון הקול שלנו", היא אומרת, "באותו אופן, כאשר אנחנו מרוצים או שמחים הדבר גם ניכר בקול שלנו".
אבל לפני שמדברים על הקול צריך לדבר על מה שמשפיע עליו במצבים שונים של הגוף והנפש – וזו הנשימה שלנו. "סטרס בא לידי ביטוי בעיקר בנשימה", אומרת גלי אלון, מורה לפיתוח קול וזמרת, "כשאנחנו בלחץ, בסטרס, אנחנו מרגישים שהנשימה נעתקת, שהדופק עולה, שנושמים מהר יותר. כל המערכות בגוף נכנסות לחירום ולא מצליחים לנשום כמו שצריך. השליטה בקול היא קודם כל שליטה באוויר, ולכן, כדי להשפיע על הקול צריך לטפל בנשימה, לעשות תרגילי נשימה כדי להגמיש, להרחיב ולייעל את כל המנגנון של הקול".
וזה, בין היתר, מה שפיתוח קול מנסה ללמד אותנו: איך לווסת נכון את האוויר כדי לתמוך במערכת הקול.
אלון: "הרי מתי צריך תמיכה בחיים? כאשר קשה. ואותו דבר בדיבור. כאשר קשה, מיתרי הקול צריכים תמיכה מצד הגוף שיהווה משענת עבור הקול ברגעי קיצון, כמו למשל כשאנחנו בלחץ ומרימים את הקול, או כשאנחנו ביגון ולא מצליחים להפיק קול. אם תרצו, אפשר לומר שהקול יושב על הנשמה שלנו. כל רגש בא לידי ביטוי בקול – עצב, געגוע, שמחה, לחץ, כעס, איבוד שליטה. הכל מושפע מהיכולת שלי לשאוף אוויר במצבים הללו, אז ברור ששליטה במנגנוני האוויר והנשימה תיתן לנו יותר שליטה על הקול".
איך לומדים לעשות את זה?
"עם תרגול. מסגלים לעצמנו כל מיני דיוקים של איך 'להחזיק' את הגוף כדי לייצב את הקול, ממש כפי שאנחנו לומדים תרגילים בפילאטיס וביוגה. כשאנחנו מתרגלים, הדבר הופך לטבע שני שלנו. ולכן, כשאני מלמדת את הגוף לנשום נכון, התוצאה היא שאני מפיקה קול בצורה רגועה", מבטיחה אלון, שבין התלמידות והתלמידים שלה נמצאים זמרות וזמרים מהשורה הראשונה בישראל.
ד"ר גלי שטופמן, מנהלת אגף רפואה במכבי טבעי, רופאה אינטגרטיבית ומטפלת ברפואה סינית, מסבירה איך רואים ברפואה הסינית את השפעת הרגשות על תפקודי הגוף: "לצד התפקודים הפיזיים, לכל מערכת בגוף יש גם תפקודים רגשיים שמושפעים כאשר המערכת נחלשת או יוצאת מאיזון. כאשר רגש מסוים מציף אותנו, תהיה לכך השפעה פיזית על המערכת הקשורה לאותו רגש. לדוגמה: לפי הרפואה הסינית יש לריאות השפעה גם על תהליך הנשימה וגם על תהליך הפקת הקול, כאשר ההקשר הרגשי נוגע לרגשות של צער, יגון, עצב, אבל. ולכן, כאשר יש סביבנו הרבה מהתחושות הללו, הדבר משפיע על הריאות". לדבריה, הפגיעה בתפקוד הריאות יכולה להתבטא בשלל צורות פיזיות – קוצר נשימה, נטייה לזיהומים ריאתיים, קול חלש או צרוד.
"באופן דומה קשור הלב, ברפואה הסינית, לא רק להנעת הדם אלא גם לשינה, ליכולת הבעה עצמית ולשמחה. כאשר השמחה נפגעת מאוד אנחנו עלולים לראות הפרעות כמו חולשה של דפיקות לב, הפרעה לשינה וגם הפרעה לשטף הדיבור", היא מציינת.
דבר נוסף שמשפיע על האופן שבו הקול שלנו נשמע הוא רמת המתח בשרירים שלנו. לדברי ד"ר בדרני, "ככל שאנחנו יותר בסטרס ובמתח, וכן בעומס שיוצר התכווצות של השרירים, כך אנחנו מאמצים יותר גם את שרירי הכתפיים והצוואר והדבר משפיע על המצב של מיתרי הקול ויוצר שחיקה שלהם. כאשר מצב הסטרס הוא כרוני, מעבר לשחיקה של המיתרים יכולות גם להופיע יבלות על מיתרי הקול, או מצב שבו יש חוסר סגירה של המיתרים, דבר שמשפיע על צורת הדיבור שלנו".
ומה באשר לחברתי שחושבת שהעבודה מהבית פגעה בצלילות הקול שלה? נכון שלא הוכח קשר בין שימוש פחות בקול לבין עוצמת הקול, אבל ד"ר בדרני מבקשת להדגיש כי חלק ממה שעושה אותנו שמחים ורגועים זו האינטראקציה הבין־אישית. והנה סגרנו מעגל.
כך תשמרו על הקול
- יש להקפיד על שתייה מספקת – המים מלחלחים ומרככים את מיתרי הקול. אבל לא מים קרים מדי ולא חמים מדי.
- לפעמים גם מאכלים בעלי טעמים מודגשים כמו חריף, חמוץ ומלוח משפיעים על תפקוד מיתרי הקול. זה קורה הרבה אצל אנשים שעודף החומציות גורם להם לריפלוקס, ששוחק את המיתרים.
- חשוב לעשות הפסקות במהלך הדיבור.
- כשאנחנו ישנים, מן הסתם מיתרי הקול אינם פעילים וזוכים למנוחה, ולכן יש להקפיד על שנת לילה מספקת ורציפה.
- חשוב לא לצעוק אבל גם לא ללחוש – שני המצבים מאמצים את המיתרים.
רצוי גם לא לדבר במהירות גבוהה מדי.
- הידעתם? ככל שמזדקפים כך גם נשמעים טוב יותר.
anat-le@yediot.co.il