מחר תיפתח פסגה נוספת בדוחא, בירת קטאר, ובבית הלבן כבר נערכים לתרחיש הצפוי מבחינתם, שבו המגעים לא יישאו פרי. הממשל האמריקאי מתכוון להגיש בפסגה מתווה חדש ולהפעיל לחצים כבדים על הצדדים לאישור מיידי של עקרונות המתווה. מבחינת האמריקאים, מדובר בפסגת "ההזדמנות האחרונה".
בארצות-הברית מבצעים צעדים נוספים במטרה להפעיל לחץ על איראן לדחות את המתקפה על ישראל כדי להציל את הפסגה בדוחא. שליח ממשל ביידן עמוס הוכשטיין צפוי להגיע לביירות, וברט מקגורק, השליח המיוחד של ביידן למזרח התיכון, נשלח לקהיר כדי לסגור את סוגיית הנוכחות בציר פילדלפי והגורמים שיהיו אחראיים על מעבר רפיח - חלק מהסעיפים המרכזיים בעסקה - ומשם יגיע לדוחא ויצטרף לשיחות.
1 צפייה בגלריה
yk14038872
yk14038872
(“מכאן חיסלנו את רמטכ”ל חיזבאללה”. שר הביטחון גלנט בבסיס בצפון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמור היה לצאת אמש למזרח התיכון, אך הודיע על דחיית הביקור. ההערכה היא שהדחייה קשורה לחוסר הוודאות לגבי המתקפה של איראן וחיזבאללה. הוא עשוי להגיע למזרח התיכון אחרי הפסגה.
רה”מ נתניהו יכנס את צוות המשא ומתן בראשות ראש המוסד דדי ברנע לדיון, לפני יציאת הצוות לפסגה בדוחא. גורמים שמעורים בנושא אומרים, כי השאלה היא האם נתניהו ייתן מנדט נרחב לצוות לקראת יציאתו לדוחא כדי שיוכלו לסגור עסקה.
ברקע הדריכות הגבוהה בישראל לקראת המתקפה הצפויה של איראן וחיזבאללה, שלושה בכירים בטהרן קשרו אתמול בין התגובה, למו"מ בין ישראל לחמאס - ואמרו כי רק הגעה להסכם הפסקת אש בעזה יכולה למנוע או לעכב את הצעד. "רק הסכם הפסקת אש ברצועת עזה יוכל לדחות את התגובה לחיסול איסמעיל הנייה בטהרן", אמרו הבכירים - שאף הוסיפו כי טהרן שוקלת לשלוח נציג לשיחות, לראשונה מפרוץ המלחמה. לדבריהם, אם איראן אכן תשלח נציג לשיחות המו"מ הוא לא ייקח חלק בפגישות בצורה ישירה, אלא יהיה מעורב בדיונים מאחורי הקלעים "כדי לשמור על קו תקשורת דיפלומטי" עם ארה"ב בזמן שהמשא ומתן יתנהל. ישראל הבהירה לאמריקאים שאם איראן אכן תשלח נציגים לפסגה בקטאר, ישראל לא תשתתף בה.
אחד הבכירים האיראניים אמר עוד כי אם המו"מ ייכשל, או אם ישראל "תגרור אותו" - איראן ,יחד עם בעלות בריתה כמו חיזבאללה, יוציאו לפועל מתקפה ישירה נגדה.
גורמים דיפלומטיים מעריכים כי אין קשר בין תגובה של איראן על חיסול הנייה לשיחות שיתנהלו כדי להשיג הפסקת אש ועסקת חטופים בעזה. בשיחה עם CNN אמר אחד מהם כי “שיחות להפסקת אש לא ימנעו מטהרן להגיב על חיסול הנייה”. הגורמים הדיפלומטיים מעריכים שאיראן לא תוכל לחכות עם התגובה. בכיר אמריקאי העריך כי חרף טענות שאולי התגובה האיראנית תידחה בגלל הפסגה מחר, בניסיון להביא לפריצת דרך במגעים, עדיין לא ברור אם דחייה שכזו אכן תקרה. ועדיין, נראה שבוושינגטון מקווים שהפסגה תוכל למנוע את נקמת איראן, והנשיא ביידן אמר אמש כי “הציפייה” שלו היא שאיראן תוותר על מתקפת התגובה לחיסול הנייה אם תושג עסקה בין ישראל לחמאס.
שר הביטחון, יואב גלנט, ביקר אתמול בבסיס של אמ”ן באזור הצפון - וחשף שמשם בוצעה הפעולה שבה חוסל יד ימינו של נסראללה, פואד שוכר. “מכאן חיסלנו את רמטכ”ל חיזבאללה, עוקבים אחר ביירות וטהרן”, אמר שר הביטחון. “האנשים פה נערכים לכל דבר שעלול לקרות - גם בהסרת איומים וגם בהכנת כל האפשרויות על מנת שנוכל לתקוף בכל מקום שנחליט”.
בתוך כך, אתמול, לראשונה זה חודשים, חמאס שיגר שתי רקטות מעזה לאזור המרכז. לפי צה"ל, רקטה אחת נפלה בים והשנייה לא חצתה לשטחי ישראל. לפיכך, לא הופעלו אזעקות.