עקב המלחמה: 30 אחוז מבני הנוער לא נפגשים כלל עם חברים אחר הצהריים. כך גם זמן המסך הממוצע של הילדים ובני הנוער עומד על כ-8.27 שעות ביום.
השימוש במסכים מתחלק ל-2.41 שעות שמוקדשות לרשתות חברתיות, 2.49 שעות לגלישה באינטרנט וצפייה בתכנים, 2.44 שעות למשחקי מחשב וגיימינג ופחות משעה מוקדשת ללמידה דרך המסכים. הנתונים נאספו במחקר מקיף שנערך על ידי פרופ' ענת שושני מאוניברסיטת רייכמן והמרכז הישראלי להתמכרויות בקרב כ-3,000 בני נוער בגילי 18-9 מרחבי הארץ. "הבעייתיות בזמן המסך הממושך מתעצמת במיוחד בתקופות של מתח ביטחוני", הסבירה פרופ' שושני. "היא כוללת השפעות שליליות על שינה, פעילות גופנית וריכוז, לצד חשיפה לתכנים מטרידים ואלימים ברשתות החברתיות, חלק מהם כרוך בחשיפה לאירועי המלחמה".
השימוש ברשתות חברתיות בולט במיוחד, עם 84 אחוז מבני הנוער המדווחים על שימוש תדיר. 73.7 אחוז משתמשים ברשתות חברתיות מדי יום, מתוכם 43.8 אחוז עושים זאת מספר פעמים ביום.
"על התמכרות למסכים צריך לדבר גם במונחים של תוכן ולא רק זמן מסך, ובמובנים רבים התוכן אף חשוב יותר מזמן המסך עצמו", אמר ד"ר אשר ולר, פסיכיאטר במרכז הישראלי להתמכרויות ובריאות הנפש. "לא היינו מעלים על הדעת שהילדים שלנו יסתובבו בחוץ בלי שיהיה לנו מושג איפה הם נמצאים ומה הם עושים, כך גם ברשתות, במיוחד בזמנים המאלצים אותנו להסתגר בבתים במשך פרקי זמן ממושכים יותר. לכן אנחנו ממליצים להורים לבלות זמן יחד עם הילדים, גם במסכים".
במקביל, 39 אחוז מבני הנוער קוראים באופן קבוע, 12 אחוז בלבד מנגנים על כלי נגינה, 19 אחוז נמצאים בחוג ריקוד, דרמה או מוסיקה ו-18 אחוז הולכים לתנועות נוער. בתחום הפעילות הגופנית, 28 אחוז בלבד נמצאים בחוגי ספורט, ו-53 אחוז דיווחו על עיסוק בספורט עצמאי.
"אלה נתונים שמחייבים חשיבה מחדש," אומרת פרופ' שושני. "ילדים מתפתחים ברמה המשמעותית ביותר מתוך מערכות יחסים ואינטראקציות פנים מול פנים במציאות. שם הם לומדים את הדברים החשובים ביותר בחיים בתחום החברתי והרגשי. עלינו לשאוף לאיזון שבו הילדים יוכלו ליהנות מהיתרונות החברתיים, רגשיים ולימודיים של הטכנולוגיה, תוך שמירה על קשרים חברתיים אמיתיים ופעילויות פיזיות גם מחוץ למסך. צריך לעודד ילדים ובני נוער להשתלב בפעילויות חברתיות, ספורטיביות ותרבותיות".
המחקר גם חשף מגמה חדשה של שימוש בצ'טבוטים מבוססי בינה מלאכותית. 11.1 אחוז משתמשים בהם על בסיס יומי, ו-20 אחוז נוספים על בסיס שבועי. "המצב הביטחוני הייחודי בישראל, יחד עם האוריינטציה הטכנולוגית של המדינה, תורמים לשימוש המוגבר במסכים", הסבירה פרופ' שושני.