נטישה גוברת של מורים ממערכת החינוך ואנשים רבים שמסיימים לימודי הוראה אך מעדיפים להשתלב במקומות עבודה שבהם משלמים יותר, אלה רק דוגמאות לירידה שחלה במעמד המורה במהלך השנים. פעולות שונות שנעשו לשיפור המצב לא צלחו, אך כעת מתברר כי דווקא מלחמת חרבות ברזל הביאה לעלייה במעמדם של אנשי ההוראה.
מחקר של רשות המחקר במכללה האקדמית לוינסקי-וינגייט בוחן מדי שנה את מעמד המורה בהשוואה לחמישה מקצועות אחרים: רופא, איש הייטק, עורך דין, איש צבא קבע ועובד סוציאלי.
לאחר עשור שבו לא חל כל שינוי במעמד המורים, השנה הוא השתפר בחמישה אחוזים. הסיבות: הסיוע הרגשי שהם העניקו לתלמידים בזמן המלחמה, המסירות שבה מילאו את תפקידם, והחוסן הנפשי שהפגינו והתבטא בהשקעה ובהתמדה בעבודה למרות הלחצים שבהם היו נתונים בעצמם.
מאז 7 באוקטובר, יש לציין, השתפר גם מעמדם של אנשי הצבא והעובדים סוציאליים. הם עדיין במיקום נמוך יחסית לרופאים ואנשי הייטק, אבל הפער הפך קטן יותר.
מעמד המקצוע מחושב על ידי ממוצע של מספר מדדים: תרומה לחברה, רמת המקצוענות הדרושה למקצוע, פוטנציאל להתפתחות מקצועית, יוקרה בעיני המשיב, יוקרה בעיני החברה לדעת המשיב, אטרקטיביות המקצוע, השכר ואם היית רוצה שילדיך יעסקו בו.
בראש סולם המעמדות המקצועיים נשארו הרופאים, מקצוע שקיבל ציון משוקלל של 84.6; אחריו איש הייטק – ציון 80; עורך דין – 69.2; איש צבא קבע – 67.2; מורה – 60; עובד סוציאלי – 57.4.
בסקר השתתפו 502 משתתפים בני 18 ומעלה, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בישראל. בין היתר נמצא שמשיבים דתיים וחרדיים מייחסים למורה מעמד גבוה יותר מאשר משיבים חילונים.
פרופ' יצחק גילת, ראש רשות המחקר בלוינסקי-וינגייט, אמר כי "הממצאים משקפים אמנם את ההערכה שחשה האוכלוסייה כלפי המורים, אולם אין מדובר בפריצת דרך, שכן העלייה מתונה ונבעה ממקור חיצוני ולא ממהלך יזום של המדינה כחלק משינוי בסדר העדיפויות. כדי להשיג שינוי אמיתי דרושה אסטרטגיה חדשה שתהפוך את מקצוע ההוראה לאחד היוקרתיים בחברה ואת השינוי במערכת החינוך כיעד לאומי".
ד"ר מגי מועלם, מורה מפונה לביוטכנולוגיה בבית הספר אורט דנציגר בקריית-שמונה ומנהלת מרכז חדשנות למדע וטכנולוגיה בחינוך, אומרת כי "מערכת החינוך קלטה לא מעט 'שחקני נשמה', והם מהווים את עמודי התווך עבור התלמידים. המורים המפונים, למשל, עמלו רבות כדי להעניק לתלמידים מסגרת תומכת ומחבקת והשתדלו לייצר עבורם תנאים שיתנו להם תחושה חיובית למרות המצב המורכב. נכון, זה איננו מקצוע מתגמל כלכלית, לא תמיד המקצוע מוערך בעיני הציבור, אך עבור התלמידים המורים עשויים להוות גלגל הצלה. במקומות רבים התלמידים עמדו במשימות הלימודיות בזכות מורים שלא הניחו להם ליפול והיוו עבורם בשנה הזאת משענת משמעותית".
לדבריה, למרות הנקודות החיוביות האלה, "מעמד המורה נדרש לחשיבה מעמיקה ולתוכנית חומש דחופה ומקיפה. הצורך הזה מתגבר בייחוד לאור הנוער המפונה, הנוער מקהילות שנפגעו בדרום והמורכבות הכללית של המערכת בעת הנוכחית. יותר אנשים מקצועיים במערכת זה צורך קיומי של המדינה".