"ידענו שהוא בחיים עד בערך ינואר", אמר אתמול, שחר מור, אחיינו של אברהם מונדר (79) ז"ל מקיבוץ ניר עוז. "לחשוב שהוא שרד את כל הזמן הזה, והבין מה קורה איתו, וחי כמעט שלושה חודשים אחרי החטיפה - זה בלתי נתפס. ההבנה הזו שהוא יכול היה להיות כאן. אם עסקת החטופים לא הייתה מתפוצצת ביום האחרון, הוא היה מגיע. זה מרתיח את הדם".
עד אתמול קיוו והאמינו במשפחת מונדר שסב המשפחה, אברהם, עודו בחיים. ב-7 באוקטובר נחטפו מונדר ורעייתו רותי מקיבוצם. בנם, רועי ז"ל, נרצח. גם בתם קרן ובנה בן התשע אוהד, שהגיעו לביקור חג בקיבוץ, נחטפו.
8 צפייה בגלריה
yk14046440
yk14046440
(עשרה מטרים מתחת לקרקע. מבצע חילוץ הגופות, אתמול לפנות בוקר | צילום: דובר צה"ל)
בעסקת החטופים בנובמבר 2023 שוחררו הסבתא רותי, הבת קרן והנכד אוהד. אתמול הם קיבלו את הבשורה המרה: סבא אברהם איננו. גופתו חולצה ממעמקי מנהרת חמאס בחאן-יונס, לצד גופותיהם של חמישה חטופים נוספים: יורם מצגר (80), חיים פרי (80), אלכס דנציג (76), נדב פופלוול (51) ויגב בוכשטב (35) ז"ל, שצה"ל כבר הודיע בחודשים האחרונים למשפחותיהם שהם אינם בין החיים עוד.
בניגוד למבצעי חילוץ קודמים של חטופים, במבצע הנוכחי שהתנהל אתמול לפנות בוקר, לכוחות צה"ל לא היה הפעם מודיעין מדויק לגבי מיקומן של הגופות, וגם לא מחבל עצור שהצביע עבורם על הפירים.
גופות מחבלים אותרו בתוך המנהרה, ואחת ההערכות היא שהם שמרו על גופות החטופים - אך מתו לאור שהייה ממושכת תחת האדמה.
כוחות אוגדה 98, שמורכבים מצוות קרב חטיבתי אחד אך מעובה, הובילו את המבצע להשבת שש גופות החטופים, בפיקודו של מפקד חטיבת הצנחנים, אלוף-משנה עמי ביטון. בשל היעדר המודיעין המדויק, התפצלו הכוחות לארבעה צוותי פעולה, והחלו לסרוק בין המבנים ולחפש את הפתחים לבטן האדמה.
8 צפייה בגלריה
yk14046436
yk14046436
צילום: דובר צה"ל
בעקבות פיתוח שיטות איתור חדשות וטכנולוגיות מתקדמות בחיל ההנדסה, הצליח כוח מנוסה מיחידת יהל"ם לאתר בזמן שיא של כמה שעות בלבד, את המנהרה הספציפית - שהפתח שלה היה בעומק עשרה מטרים, ובתוכה הגופות. המנהרה חוברה לשלושה מסדרונות תת-קרקעיים שונים - שבכל אחד מהם גילו הלוחמים גם גופות של מחבלים, ולצידם רובי קלצ'ניקוב.

דילמה בהשמדת כל מנהרה

ההערכה המרכזית לגבי נסיבות מותם בשבי של לפחות חמישה מתוך השישה היא שהם נהרגו מחנק במנהרה שבה הוחזקו - כתוצאה אגבית מתקיפה של צה"ל. מדובר בתקיפה שהתרחשה במהלך התמרון של אוגדה 98 באזור לפני כחצי שנה.
המנהרה עצמה לא הותקפה אז, אך בקרבת מקום תקף צה"ל יעד של חמאס - וכתוצאה מכך ניצתה שריפה שגרמה לפחמן דו-חמצני להיפלט מהאש ולהציף את המנהרה שבה הוחזקו החטופים. גם מחבלי חמאס ששמרו על החטופים, אותרו במנהרה כשהם שלמים וללא רוח חיים. במכון לרפואה משפטית באבו כביר עדיין מתחקרים את נסיבות המוות ומצה"ל נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בתחקיר שטרם הסתיים".
בצה"ל הדגישו אתמול שבכל הפעולות הקרקעיות והאוויריות ברצועה נעשה מאמץ אדיר להיזהר מלתקוף מקומות שבהם יש חשד או מידע, ולו קל, לנוכחות חטופים, חיים או מתים. "יש לנו דילמה גם בהשמדה של כל מנהרה, אם אין לה שלוחה נסתרת שמובילה לחטופים, כי רוב המנהרות בעזה מחוברות זו לזו", הסבירו. "אנחנו מקפידים על זה ומסיטים התקפות חטיבתיות לכיוונים אחרים כאשר מגיע מידע, ולו ברמת ודאות נמוכה, לגבי הימצאות חטופים".
בני משפחותיהם של ששת החטופים שגופותיהם הוחזרו, היו אתמול כאובים ונסערים מאוד.
"אפשר היה להחזיר את סבא", אמר אוהד מונדר, נכדו של אברהם ז"ל, לכאן ב'. "יש כבר הרבה פעמים מגעים לעסקה, ועוד פעם ועוד פעם, ואז אומרים - 'לא, בסוף לא רוצים את זה'. תמיד מתחרטים ברגע האחרון. כל החטופים היו יכולים לחזור בחיים. כבר על היום הראשון. אני חזרתי בחיים, אבל יש חטופים שחולצו לא בחיים כבר, כמו סבא".
מורן בצר-תייר, דודתו של יגב בוכשטב ז"ל, אמרה: "קיבלנו לפנות בוקר את ההודעה, ומאז אנחנו מנסים לסדר לעצמנו את הרגשות. מבחינתנו יש אולי מקום פיזי שנוכל להתחיל את האבל ואולי אחריו את השיקום המשפחתי האישי. נחמה תהיה, אבל היא תהיה כשכולם יחזרו".
אסנת פרי, אלמנתו של חיים ז"ל, סיפרה עליו השבוע, בכנס פורום החירום הלאומי בניר עוז: "בעלי, חיים, הופקר על ידי המדינה שלמענה לחם, ונחטף ב-7 באוקטובר כשהוא קרוב לגיל 80", אמרה שם. "בעת חטיפתו, בתושייה ובאומץ בלתי נתפסים הוא הציל את חיי ואפילו לא זכה לדעת שאני ניצלתי. המדינה המשיכה להפקירו במשך כ-140 ימים בשבי עד שנהרג. השבת החטופים היא לא חלק מהניצחון. השבת החטופים כולם, עכשיו, היא היא הניצחון".
אילה מצגר, כלתו של יורם ז"ל, אמרה אתמול: "התחושות מאוד מעורבות. כמעט נסגר הפרק עבורנו, לפחות יורם והחברים חוזרים הביתה. יהיה לנו קבר. אנחנו לא יודעים מה עבר עליו שם, מה היו נסיבות המוות. כולם צריכים להיות בבית כבר מחר, זה עינוי מתמשך. אני אמשיך במאבק עד שאקבל את המדינה שלי בחזרה".
ממטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר: "על מדינת ישראל חלה חובה מוסרית וערכית להשיב את כלל הנרצחים לקבורה בכבוד, ואת כלל החטופים החיים לשיקום. החזרתם של כל 109 החטופים תתאפשר אך ורק בעסקה, ועל ממשלת ישראל לעשות הכל כדי לחתום על העסקה שמונחת כעת על השולחן".