ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר הגיעו אתמול בחשאי לקהיר, ולפי CNN, גם ראש ה-CIA ביל ברנס צפוי להשתתף בשיחות בבירת מצרים בתחילת השבוע. במקביל, "וול סטריט ג'ורנל" חשף אמש פרטים חדשים על המחלוקת החריפה בין ישראל למצרים בכל הנוגע לדרישת ראש הממשלה בנימין נתניהו לשמור על נוכחות צבאית בציר פילדלפי - כדי למנוע הברחות נשק לחמאס אם תושג עסקה לשחרור החטופים והפסקת אש. המחלוקת הזו מהווה כעת מכשול מרכזי בניסיון של האמריקאים לקדם עסקה.
לפי הדיווח, קהיר מסרבת בכל תוקף לנוכחות ישראלית בציר פילדלפי שבין דרום הרצועה לגבול המצרי - אפילו נוכחות מצומצמת שלה מסכימה ישראל. גורמים מצריים אמרו לעיתון כי צוות המו"מ הישראלי הציע לאחרונה להקים שמונה מגדלי תצפית לאורך הציר. ארה"ב הציעה כפשרה להסתפק רק בשני מגדלים - אך מצרים דחתה את שתי ההצעות הללו, בטענה שכל מספר של מגדלי תצפית בציר יעניק לישראל אחיזה צבאית שם ומחשש להיתפס כ"משת"פים של הכיבוש".
עוד דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי קהיר חותרת לקבלת ערבות אמריקאית לכך שאם ישראל תתפשר ותיסוג מהציר כבר בשלב הראשון של העסקה המדוברת, ישראל לא תשוב אליה בשלבים הבאים אם התהליך ישתבש.
מקור מצרי בכיר הבהיר אתמול בשיחה עם עיתונאים כי מצרים דבקה בעמדתה: לא תהיה נוכחות ישראלית לאורך ציר פילדלפי ולא במסוף הפלסטיני של מעבר רפיח. עם זאת, המקור המצרי התחמק מהשאלה אם תינתן לישראל הרשות להכניס עזרי צפייה למסוף פילדלפי, כדי לבחון אם המנהרות פעילות ואם מועברים נשק, תחמושת וסחורות דרך המנהרות. זאת בעוד מצרים ממשיכה לטעון שהשמידה את כל המנהרות.
ישראל, מנגד, מתעקשת לפי הדיווח על נוכחות בציר שנחשב ל"צינור החמצן" של חמאס, כיוון שאינה סומכת על מצרים. נתניהו הצהיר שוב ושוב שהעסקה במתווה שהסכים לו אמורה לאפשר את חידוש הלחימה בשלב השני - אם המו"מ שאמור להתנהל על סיום המלחמה לא יישא פרי. גם במערכת הביטחון, כולל הרמטכ"ל הרצי הלוי, הצהירו כי אם הדרג המדיני יחליט על נסיגה מהציר - ניתן יהיה לערוך בו בעתיד פשיטות בעת הצורך.
לצד המחלוקת על ציר פילדלפי, נותרה מחלוקת גדולה נוספת סביב דרישת ישראל למנגנון שימנע חזרת חמושים לצפון הרצועה דרך ציר נצרים - שחמאס דורש נסיגה ישראלית מוחלטת ממנו. פרשן "ידיעות אחרונות" נדב איל דיווח אמש כי היוזמה החדשה של המתווכות היא הקמת מנגנון שיוודא כי הצדדים עומדים במחויבויותיהם.
מי שמלווה את השיחות בקהיר הוא שליחו של ביידן, ברט מקגורק. הרעיון הוא לצמצם את הפערים בין ישראל למצרים, כדי שאם חמאס יסכים להגיע לשולחן המו"מ הצדדים יהיו מוכנים. אך נכון לעכשיו, נראה שחמאס מתבצר בעמדתו ולא יגיע לפסגה. האמריקאים לא מוותרים, ורוצים שלפחות כלפי חוץ יימשך המו"מ - כדי לדחות את הנקמה של איראן וחיזבאללה ולהציל את הפסקת האש.