הכוננות הגבוהה בצפון לתגובת חיזבאללה על חיסולו של רמטכ"ל הארגון פואד שוכר, או לתגובת איראן על חיסולו באיראן של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, לא פחתה. כך הדגישו בסוף השבוע גורמים בצה"ל.
על פי אותם בכירים, ישראל העבירה לחיזבאללה מסרים חריפים שלפיהם אם הם יפגעו באזור תל-אביב, המשמעות תהיה פגיעה ישראלית בביירות. לדברי הבכירים, ההנחה בישראל היא שאיראן עוד תרצה להגיב וכך גם חיזבאללה, ולדבריהם יש תיאום הדוק בין איראן לחיזבאללה: "חיזבאללה יפעל רק אם יש לו אור ירוק מאיראן”.
1 צפייה בגלריה
yk14050060
yk14050060
(פגיעה ישירה בבית בקרית־שמונה, שלשום)
אביחי שטרן, ראש עיריית קריית-שמונה, אמר אמש: “אם רק ירי על תל-אביב יגרום לצה”ל ולממשלה להגיב משמעותית, אז עצוב שתושבי קריית-שמונה צריכים להמתין שנסראללה יפציץ בתל-אביב, כדי שישראל תשיב מלחמה והם יוכלו לחזור הביתה. תושבי תל-אביב לא צריכים לחיות תחת מטחי טילים, כדי שאנחנו נקבל את הזכות לחיות בבית שלנו”.
אתמול, בצל הניסיונות האמריקאיים להגיע להפסקת אש ועסקת חטופים - והחשש ממתקפות מצד חיזבאללה ואיראן שיגררו מערכה רחבת היקף - הגיע ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב, הגנרל צ'ארלס בראון, לביקור מפתיע במזרח התיכון.
הרמטכ"ל האמריקאי החל את ביקורו בירדן ועידכן שיבקר גם במצרים - שם צפויה להתקיים הפסגה לגבי עסקת החטופים - וגם בישראל. "עסקה, אם תושג כזו, תסייע להפחית את המתיחות באזור", אמר הגנרל בראון לסוכנות הידיעות "רויטרס".
בראון העדיף שלא לפרט לגבי תמונת המודיעין הנוכחית והתגובות האפשריות מצד איראן וחיזבאללה, אך ציין שהוא מקווה לדון בתרחישים האפשריים עם מקבילו הישראלי, הרמטכ"ל הרצי הלוי. "אני בקשר עם ישראל, כדי להבין איך הם עשויים להגיב, אם תגיע מתקפה מחיזבאללה או מאיראן", אמר.
בפסגה היום בקהיר ישתתפו ראש ה-CIA ביל ברנס, שליחו המיוחד של ביידן למזרח התיכון ברט מקגורק, ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-ת'אני, ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל ומשלחת ישראלית בראשות ראש המוסד דדי ברנע.
המטרה בפסגה היא לסכם על הפסקת אש ועל שחרור 15–33 חטופים בקטגוריה ההומניטרית בתמורה לשחרור של כ-900 אסירים. טרם ברור אם חמאס ייקח חלק בפסגה, ונכון לאמש הצדדים עדיין פסימיים באשר לאפשרות של חתימה על עסקה, שכן כל צד מתבצר בעמדתו. נציגי ארגון הטרור הגיעו אמש לקהיר ונועדו עם המתווכים שהציגו להם את המתווה הישראלי המעודכן שכולל, לפי הדיווחים, התגמשות קלה בעניין ציר פילדלפי שלה הסכים נתניהו לאחר שיחה עם ביידן. מנגד התפרסמו דיווחים שלפיהם ישראל הסכימה לוויתורים נוספים גם בעניין מסדרון נצרים וקיבלה את ההצעה האמריקאית למנוע את חזרת צה"ל לצפון עזה תוך ויתור על עמדות בידוק ישראליות. בחמאס הבהירו שיש ברשותם פחות מ-20 חטופים חיים שעונים על הצעת הגישור האמריקאית. בסביבת נתניהו מעריכים שחמאס לא יקבל את הצעת הגישור האמריקאית ושסינוואר יעדיף את הסיכויים להסלמה אזורית.
ועוד לפני התגובה על חיסול שוכר, גם סוף השבוע האחרון בצפון היה תחת אש. שלשום בבוקר ירה חיזבאללה טילי נ"ט לעבר בסיס יחידת הבקרה האווירית במירון. צה"ל חיסל בשורת תקיפות מהאוויר תשעה מחבלי חיזבאללה בלבנון, ובליל שבת שיגר הארגון כ-20 רקטות לאזור צפת, וכ-40 לקריית-שמונה. הירי גרם לשריפות ביער ביריה ולפגיעה בבית בקריית-שמונה שעלה באש. במקביל, שלשום בערב, אחרי יותר משבועיים, נשמעה אזעקה גם בשדרות. שני שיגורים בוצעו מהרצועה - אחת הרקטות יורטה והשנייה נפלה בשטח פתוח.