כבר עשרה חודשים שישראל מתמודדת עם המשבר הגדול בתולדותיה. אין צורך להכביר במילים על האופן שבו השנה הזו משפיעה ועוד תשפיע על כולנו, אבל מילים רבות נכתבו ועוד ייכתבו על פועלן העצום של נשים מתוך השבר ולמען איחוי הפצעים בחברה הישראלית. נשים שקמו בן רגע, וכבר ב-7 באוקטובר הפכו עולמות כדי להציל חיים ונפשות.
"מתוך השבר הגדול התחוורה בבהירות תמונת מקומן המרכזי של נשים בהגנה, תמיכה ושיקום של החברה הישראלית. כעת, לקראת ציון שנה לשבת השחורה, אנחנו מבקשות לכוון זרקור לאותן נשים שפעלו ופועלות מאז למען הכלל, ולתת להן כנפיים כדי שיוכלו להמשיך ולהמריא עם היוזמות שהן בוחרות לעשות", אומרת היזמית החברתית לימור ויסברג-כספי, שהקימה בשנת 2021 בשיתוף שדולת הנשים את המיזם החברתי "מיס פיקס".
2 צפייה בגלריה
yk14054170
yk14054170
(לימור ויסברג־כספי צילום: מאיה נאמן)
מדובר במיזם חתרני וחשוב שנולד כדי לתת אלטרנטיבה לתחרות מיס יוניברס שהתארחה אז באילת, מתוך רצון לכוון זרקור לא רק ליופי החיצוני הנעים כשלעצמו, אלא גם ליופי שבעשייה למען החברה. "לא אחת נשים נמדדות על פי פרמטרים שאינם רלוונטיים לעשייה שלהן", היא מסבירה, "בשנת 2021, כשאילת אירחה את תחרות מיס יוניברס, בשדולת הנשים אמרנו Enough is enough והקמנו את 'מיס פיקס דה יוניברס', תחרות שבה נשים יכולות לספר על העשייה החברתית שלהן ולזכות בהכרה בזכות פועלן. מאות נשים הגישו יוזמות נפלאות והראו בבירור שיש בישראל עשייה חברתית נשית ענפה – שרובה מתקיימת מתחת לרדאר. באגף לבנקאות חברתית של בנק הפועלים זיהו את המטרה החשובה, וביחד אנחנו יוצאות זו השנה השלישית לסבב של תמיכה בנשים אקטיביסטיות, חברתיות, שפועלות למען הקהילה. כשנשים זוכות החברה כולה זוכה".
והשנה הזרקור מופנה לנשים שפועלן סייע לשיקום החברה האזרחית מאז 7 באוקטובר.
"בהחלט, כל אותן נשים מדהימות שנכנסו לתוך ואקום שמוסדות המדינה יצרו, ובלי לשאול שאלות התחילו לטפל בכל מה שצריך. כולנו ראינו את החמ"לים שנשים פתחו בן לילה, את ההתגייסות עוד ב-7 באוקטובר לטובת החברה האזרחית, בכל מקום שבו נוצר צורך. ההחלטה שלנו היא לפנות לנשים שעשו למען הקהילות שנפגעו".
איך תעשו את זה?
"בימים אלה מתפרסם קול קורא לתמיכה חברתית בנשים שפועלות למען הקהילה מאז 7 באוקטובר. נשים שרוצות להציג מועמדות מעלות לאתר פרופיל אישי שחושף את עשייתן למען החברה. כל אישה צריכה להגיש את עצמה כמועמדת, וזה חלק מהעניין – לקבל הדהוד וחשיפה לפועלך. יש כמובן נשים שאומרות 'אני עושה ולא אכפת לי שלא יידעו', אבל אנחנו אומרות להן: 'בדיוק להפך, תהיי בפרונט ותחשפי את בעצמך את הפעילות שאת עושה. זה חלק מהעניין'. עד כה יש לנו 100,000 הצבעות באתר ומעל 600,000 צפיות, שזה אומר חשיפה אדירה לפועלן של הנשים".
עשר נשים שייבחרו מבין כל הפרויקטים יקבלו, כל אחת, 30 אלף שקל לתמיכה בהמשך פעילותן, ובנוסף תוכנית ליווי מקצועית ושיווקית למשך שנה וסרטון שיופק על פועלה של כל אישה.
מה את יכולה לספר על ההצעות שהגיעו עד כה?
"יש הצעות מרגשות במנעד מאוד גדול. נשים מכל קשת החברה הישראלית – חרדיות ודתיות וחילוניות ודרוזיות, שסייעו למשפחות של משרתי מילואים, ליוו משפחות של נפגעים, פעלו להנצחה של נופלים, העניקו ייצוג משפטי לנפגעים, הקימו מערכי כביסה ובישול לחיילים, דאגו לריהוט בתים של מפונים, הקימו מרכזים לטיפול בטראומה, ערכו פעילויות לנוער מפונה. יש שם נשים שהיו חברות כנסת, ולצידן נשים שזו להן הפעם הראשונה שבה הן עושות משהו למען הקהילה".
סמר בשארה, מנהלת "פועלים בקהילה", מספרת כי "זוהי השנה השלישית לפעילותו של מיזם 'מיס פיקס', הכולל מתן מענקי יזמות ופרסי הוקרה לנשים יזמיות הפועלות למען הקהילה. זו שותפות בין הבנק לבין שדולת הנשים שמקדמת נשים אשר יוצרות אימפקט אדיר. כבר נוצרה קהילה של מאות נשים שפועלות לשינוי בחברה. השנה, בימי המלחמה, החלטנו לפתוח את המיזם לנשים שקמו ופעלו למען החברה כצו השעה, ולא רק לנשים הפועלות בעמותות מאורגנות. יוזמות מדהימות צמחו מן השטח. נשים מן השורה פעלו בנחישות, אומץ, חדשנות ונתינה ואנו מבקשות לתת להן במה, לעודד אותן להמשיך בדרך זו של יזמות חברתית על ידי מתן כלים ייחודיים שיסייעו להן להמשיך ולייצר אימפקט משמעותי בחברה הישראלית".
2 צפייה בגלריה
yk14054171
yk14054171
סמר בשארה | צילום: ענבל מרמרי
ניתן להגיש מועמדות עד יום שלישי, 1.10.24, בלינק: missfixtheuniverse.com/call