גבורה ומזל מנעו פיגוע משולב שתוכנן לגרום להרג המוני בליל שבת: בצומת גוש עציון התפוצץ כלי רכב ממולכד – והמחבל שהספיק לצאת ממנו ניסה לתקוף את הכוחות שהוזעקו. זמן קצר לאחר מכן, מחבל נוסף פרץ ליישוב הסמוך כרמי צור עם עוד מכונית ממולכדת, סייר הביטחון שחתר למגע התנגש בה עם רכבו ופתח באש, וגם היא התפוצצה. כתוצאה מהפיגועים, שיצאו ככל הנראה מחברון, נפצעו שלושה, בינוני וקל.
"רכב התופת נכנס נגד כיוון התנועה. ברגע שהוא נכנס, מכסה המנוע עלה באש, והמחבל יצא – כולו שרוף", סיפר עובד בתחנת הדלק ליד צומת גוש עציון, שם אירע הפיצוץ הראשון. לדבריו, עובד נוסף ניסה לכבות את המחבל בעזרת צינור מים: "הוא חשב שיש שריפה של רכב, לא דמיינו לעצמנו שמדובר בפיגוע".
2 צפייה בגלריה
yk14058407
yk14058407
(צילום: דובר צה"ל)
לאחר שהמחבל, מוחמד מרקה, יצא מהרכב, כך לפי העדות, הלוחמים ששהו במקום התקשו לתקשר עימו – וביקשו מהעובד במקום לשמש מתרגם בניסיון להבין מה קרה. בשלב זה המחבל החל לפתע לרוץ – ואז נורה וחוסל. מח"ט עציון אל"מ גל ריץ' שהוזעק לזירה נפצע קל מאוד בידו, ככל הנראה מירי כוחותינו, והמשיך לטפל באירוע.
דקות לאחר פיצוץ המכונית בתחנת הדלק, הופעלה התרעה על חשש לחדירת מחבלים בכרמי צור - יישוב ששוכן כמה קילומטרים מהצומת. רכב מסוג פולקסווגן הגיע לכניסת היישוב באיטיות. המאבטח פתח את השער לטובת בידוק, ובשלב זה המחבל, אבו-עפיפה, ניצל את ההזדמנות וחדר ליישוב. סייר הביטחון חתר למגע, התנגש במכונית עם רכבו - ופתח גם באש. רכב המחבל התפוצץ כשהוא בפנים. המטען ברכב הופעל ככל הנראה בגלל ההתנגשות או הירי. הסייר נפצע קל. אחרי חיסול המחבל, בכרמי צור נערכו סריקות כדי לשלול אפשרות של מחבלים נוספים.
2 צפייה בגלריה
yk14058961
yk14058961
הכוחות בוחנים את מכונית התופת בתחנת הדלק | צילום: Ohad Zwigenberg, אי-פי
אתמול התגלה כי המטענים שהתפוצצו לא הכילו חומר נפץ תקני, אך שניהם היו רבי-עוצמה ועם בלוני גז. לאחר הפיגוע כוחות צה"ל עצרו שישה מבוקשים בחברון והטילו כתר על העיר. בצה"ל גברה בסוף השבוע ההערכה כי מדובר בפיגוע משולב: לפי החשד, שני המחבלים נסעו יחד בשני רכבים ממולכדים בציר 60 כדי לבצע פיגוע תופת מסונכרן - אחד פנה לתחנת הדלק בצומת הגוש והשני לכרמי צור. נבדק אם "תאונת עבודה" בתחנת הדלק מנעה פגיעה המונית בכוחות ההצלה והחירום שאמורים היו להגיע לזירה השנייה בכרמי צור.
ביום ראשון שעבר התפוצץ מטען שמחבלים הצמידו לאוטובוס אזרחי מדרום לבית לחם. לא היו נפגעים, נזק נגרם לאוטובוס. עד כה עיקר הטרור באיו"ש בחודשים האחרונים היה באזורי השומרון, בעוד גזרות יהודה (חברון) ועציון (בית לחם) היו שקטות יחסית.
הפיגוע המשולב בסוף השבוע מגיע כשבועיים לאחר ניסיון פיגוע ההתאבדות בתל-אביב - שביצע מחבל משכם. גם אותו פיגוע הסתיים בנס: המחבל הפעיל את המטען בטעות לפני שהגיע סמוך לבית כנסת שבו נערכה באותה עת תפילה.
במקביל, המבצע הגדול בצפון השומרון נמשך בסוף השבוע. הכוחות פועלים לפרק תשתיות טרור ולחשוף מטענים בצירים. עד כה כ-30 מחבלים חוסלו במבצע שהחל לפני חמישה ימים והתמקד במחנה הפליטים בג’נין.
הפלסטינים טוענים כי כוחות הביטחון “אילצו” משפחות שלמות לפנות את בתיהן ממחנה הפליטים בג’נין. נטען כי תנועה “מסיבית” של עקורים החלה, במיוחד מהשכונה המזרחית בג’נין, שבה מתרכזות לכאורה הפעולות הצבאיות.
לפי צה”ל, בג’נין לבדה מספר המחוסלים עומד על 14. גם כוחות מג”ב ושב”כ מעורבים במבצע. בצאת השבת הודיע הצבא כי הרמטכ”ל הרצי הלוי ביקר בג’נין וקיים שם הערכת מצב לצד מפקד פיקוד המרכז אבי בלוט וקצינים בכירים נוספים. “אנחנו מפרקים את הטרור שיוצא ממחנות הפליטים ביהודה ושומרון”, אמר הלוי.
הרמטכ”ל הזכיר בדבריו את שני רכבי התופת שיצאו לגוש עציון מחברון בפיגוע הכפול שסוכל. “מה שאתם עושים כאן, הכניסה לתוך מחנות הפליטים, זה בדיוק הרעיון שהמחבלים לא יוכלו להטעין את חומר הנפץ על רכב התופת ולצאת ולעשות פיגוע”, אמר, “מפה הרעיון ההתקפי הזה של להיכנס למקומות שבהם הטרור בונה את יכולות החבלה. אין לנו שום כוונה לתת לטרור באיו”ש להרים את הראש, ולכן היוזמה לעבור עיר-עיר, מחנה פליטים-מחנה פליטים”.
הפשיטות נערכות באזורים נוספים כמו מחנה הפליטים נור א-שמס בטול-כרם וכן בבקעת הירדן. גורמי ביטחון אומרים כי מטרת פיקוד המרכז היא להגיע להחרמת 2,000 כלי נשק השנה ממחבלים בשומרון. בצה”ל מזהים ניסיונות לעורר מבחוץ את איו”ש ולהפוך את הגזרה לפעילה יותר, כשברקע ניסיונות הברחה של נשק וכסף על ידי איראן.