סדרת דוקו טובה גורמת לך ממש להרהר במחשבות ולבדוק את התפיסות שלך. לכן מומלץ לחברי הממשלה לצפות בסדרה "שבויים" של דוקי דרור ואיתי לנדסברג-נבו, שתשודר במהלך השבוע ב"כאן 11", כי היא תגרום להם להפסיק לחשוב ולירות תשובות על אוטומט בימים כאלה רגישים. האסונות שפוקדים אותנו מחייבים רגישות בלוחות השידורים, ואין ספק שלהצבה של הסדרה הזאת בפריים טיים יש משמעות. קצת פרספקטיבה היסטורית בימים בלתי רגילים.
הסדרה עוקבת אחרי אירועי החטיפה ובני הערובה לאורך ההיסטוריה של מדינת ישראל, מאסון י"א הספורטאים באולימפיאדת מינכן 1972 ועד גלעד שליט. היא לוקחת אותנו ממש לתוך חדרי המו"מ ותהליך קבלת ההחלטות, ומתראיינים בה בין השאר ראשי הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ואהוד ברק. אחד היתרונות הגדולים של הסדרה הוא היכולת להקיף את האירועים הטראומטיים מכל הכיוונים, באופן כזה שגורם בהחלט להרהר בכך שאין תשובה אחת נכונה לגבי עסקאות כאלה ואחרות שנעשו בעבר. הדוקו הזה נוגע בהרבה נקודות רגישות, אבל בחוכמה רבה לא נותן תשובות נחרצות. בימים כאלה, ענווה היא דבר חשוב.
1 צפייה בגלריה
yk14060443
yk14060443
(תגרום למתנגדי העסקאות להיות פחות נחרצים)
השאלה הגדולה שעולה בסדרה היא "באיזה מחיר" או "מה המחיר שישראל מוכנה לשלם", ואחד הגילויים המפתיעים (לפחות מבחינתי) הוא שלפעמים ממשלת ישראל בכבודה ובעצמה גרמה להעלאת המחיר, ושאנחנו לא כאלה גאונים במו"מ. האמירה "לא ננהל מו"מ בשום מחיר" מתגלה כמגוחכת במיוחד, שכן ישראל קיימה מו"מ עם כל ארגון טרור אפשרי לאורך השנים וכנראה תקיים גם בעתיד - כי אין ברירה. אומרים גם שאם לא ננהל מו"מ על חטופים ושבויים, אז ארגוני הטרור יתגמשו בדרישותיהם. גם זה ממש לא נכון, כי בסקירה ההיסטורית של הסדרה אפשר להבין שארגוני טרור הם בלתי צפויים לחלוטין, אין באמת אסטרטגיה ברורה שאפשר לגבש. ובניגוד למה שאנחנו חושבים, בישראל ניסו את כל השיטות האפשריות. היא ניסתה להיות קשוחה, והיא שילמה מחירים גבוהים. בסופו של דבר, לצערנו, שום דבר לא באמת השפיע על המוטיבציה של ארגוני הטרור וזאת בוודאי לא שאלה של ממשלת ימין או שמאל.
תשובה ברורה לגבי האסטרטגיה "הנכונה" אין, ולכן מה שנשאר זאת שאלה של ערכים. האם מדינת ישראל מוכנה לשלם כל מחיר, כי פדיון שבויים נמצא אצלה כערך עליון? או שהיא לא רוצה לשלם מחירים גבוהים, והתוצאה של זה עלולה להיות תחושה של הפקרה, של כל אחד לעצמו. כשאנחנו בעיצומו של אירוע כ"כ דרמטי, אולי הגיע הזמן לשאול באילו ערכים הממשלה הנוכחית מחזיקה. מה שבטוח, "שבויים" תגרום למתנגדי העסקאות להרהר קצת ולהיות פחות נחרצים באיך מתנהלים מול ארגון טרור. גם זה משהו.
בקטנה
עוד מופת של טעם טוב בערוץ 14 – הפרומו ל"הפטריוטים" כלל את המשפט "מחאה בשירות סינוואר, איך ההפגנות מחזקות את חמאס"? כלומר, לא רק שהם פטריוטים גדולים, הם גם קוראי מחשבות ויכולים להופיע בוועדי עובדים. הם יודעים איך מנהיג חמאס מרגיש וחושב על ההפגנות. עוד יום של סיקור אובייקטיבי לחלוטין ונטול פניות. פרס סוקולוב בדרך.