באיחור לא אלגנטי, שנה לאחר שהסרט הנושא את השם "ברבי", בכיכובה של מרגו רובי, חרך את הקופות, הציגה בשבוע שעבר יצרנית הסמארטפונים הפינית HMD "ברבי-פון" — סלולרי רטרו בתצורת צדפה נפתחת, שביכולותיו הטכניות יחזיר אתכם לפחות 20 שנה לאחור, אבל הוא מעוצב ברוח עולמה של הבובה האייקונית והסרט המצליח מבית חברת "מאטל" — "הכלי המושלם לחיות את החיים ולקחת קצת חופשה מהסמארטפון שלך" על פי HMD.
2 צפייה בגלריה
yk14060873
yk14060873
(צילומים: HMD)
מדובר במה שמכונה "פיצ'ר-פון", טלפון טיפש, המבוסס על "נוקיה 2660", טלפון צדפה אחר שייצרה HMD בזמנה על בסיס מכשיר עבר של נוקיה, שיכול לשלוח ולקבל הודעות ושיחות' אבל לא להריץ אפליקציות חיצוניות או לגלוש באינטרנט. תוכלו לצלם בו בעזרת מצלמת 5 מגה פיקסל המשולבת במכשיר, ולבחור בין שני הכיסויים החלופיים שמגיעים במארז, שעוצבו כמובן בהשראת עולמה של ברבי. המארז, כבל ההטענה וגם ממשק המכשיר, הכולל כמה משחקים נוסטלגיים, הם בצבע ורוד עז. יש גם מטלית ניקוי תואמת, רצועה לנשיאה עם חרוזים וגם כמה מדבקות. מחיר הברבי-פון יעמוד על 129 דולר.

פחות גלישה, יותר כיף

החברה מבקשת לנצל מגמה שהתפתחה בשנים האחרונות בקרב בני נוער וצעירים שמאמצים טלפונים טיפשים כאלה. הטרנד זכה אפילו לכינוי "ניקוי רעלים דיגיטלי", לנטרול השפעות הרשתות החברתיות. בישראל, להבדיל, נמכרים מכשירים כאלה כ"טלפון כשר" עבור החברה החרדית. "הטלפון הזה מעודד אותך לזנוח את הטלפון החכם שלך בזמנים שבהם אתה רק רוצה פחות גלישה ויותר כיף", אמר לארס זילברבאואר, מנהל השיווק הראשי של HMD.
2 צפייה בגלריה
yk14060876
yk14060876
צילומים: HMD
אפשר לראות בברבי-פון גימיק פתטי, ואפשר גם לראות בו הברקה שיווקית. בכל מקרה, קשה לראות בו שום דבר שמזכיר את מכשירי חברת נוקיה מנוחתה עדן, שאת המותג שלה — ואת הזכות לייצר מכשירים הנושאים את שמה — רכשה HMD ממיקרוסופט ב-2016 (שנתיים אחרי שזו רכשה אותה מנוקיה עצמה), ומאז, איך לומר, לא ראתה נחת מהרכישה. HMD התקשתה לגבש אסטרטגיה ברורה למכשיריה: אם בתחילה ניסתה "לחדש" מכשירים המבוססים על עיצוב מותגיה הפופולריים של נוקיה, בשלב הבא החלה להתחרות בשוק הביניים של הסמארטפונים הרגילים. בשום שלב, אגב, לא התיימרה — ובצדק — להשיב את ימיה הטובים של נוקיה, לייצר מכשירי פרימיום ולהתחרות במכשירי הדגל של אפל וסמסונג.
שמונה שנים אחרי, המותג נוקיה כנראה מיצה את עצמו סופית. בתחילת אוגוסט הודיעה החברה הפינית, שכעת מציגה את ראשי התיבות של שמה כ-Human Mobile Devices ("התקנים ניידים אנושיים"), כי היא מתכוונת למכור מעתה מכשירים תחת המותג שלה בלבד, תוך שיתוף פעולה עם "שותפים חדשים ומרגשים" כמו "מאטל". ז'אן פרנסואה בריל, ממייסדי החברה והמנכ"ל שלה, שהודיע על כך, הבהיר עם זאת באופן כללי, כי "מותג נוקיה לא ימות".
למרבה האירוניה, אחד המוצרים הראשונים שצפויים לצאת השנה תחת המותג העצמאי, אחרי הברבי-פון, הוא דווקא סמארטפון שמזכיר מאוד את סדרת ה"לומיה" הקלאסית שייצרה נוקיה ז"ל לאחר שנמכרה למיקרוסופט. הסמארטפון, HMD Hyper, יהיה מכשיר של ביצועים בינוניים, עם סוללה גדולה, מצלמת 50 מגה-פיקסל ומסך OLED. הוא לא יהיה ממותג כ"נוקיה".

על הכוונת של סמסונג

האם זהו סופו הרשמי של המותג שכבש את העולם במשך כ-30 שנים? קשה לומר: בזכות הפוטנציאל השיווקי, הזכות לעשות בו שימוש נרכשה בזמנו גם על ידי יצרני מכשירים אחרים, כמו טלוויזיות, ממירים ועוד, אבל נראה שלפחות בתחום המכשירים הסלולריים הוא הגיע לישורת האחרונה.
לגמרי במקרה, ענקית הטכנולוגיה הדרום-קוריאנית סמסונג מנהלת ממש בימים אלה מגעים עם שריד אחר של נוקיה המקורית — חברת רשתות התקשורת, שהתפצלה מהחברה, המשיכה לתפקד כל השנים תחת המותג הוותיק, ולפני שנתיים אף עיצבה את הלוגו שלה מחדש. על פי פרסום בבלומברג, סמסונג — שמנהלת גם היא אופרציית ענק לייצור ותחזוקת רשתות תקשורת — תרכוש את נכסי החברה הפינית תמורת 10 מיליארד דולר. נוקיה רשתות, שמפעילה בישראל כבר שנים את רשת הסלולר של סלקום ורשתות נוספות, ספגה בשנים האחרונות הפסדים כואבים בשוק, בעיקר בשל הירידה בהשקעות של מפעילי הסלולר בעולם ברשתות דור חמישי, וגם איבדה לקוחות חשובים כמו רשת AT&T בארה"ב. העסקה עשויה להפוך את סמסונג לגדולה אף מאריקסון השוודית, המובילה העולמית בייצור רשתות כאלה. מותג נוקיה ילך במקרה כזה לעולם שכולו טוב, והפעם סופית. ¿
HMD התקשתה לגבש אסטרטגיה: אם בתחילה ניסתה "לחדש" מכשירים המבוססים על מותגיה הפופולריים של נוקיה, בשלב הבא החלה להתחרות בשוק הביניים של הסמארטפונים הרגילים. בשני המקרים נכשלה