פולקסווגן, יצרנית המכוניות הגדולה ביותר באירופה, שמתעמתת עם תחזיות כלכליות קודרות לגבי החברה, הכריזה על קיצוצים נרחבים בכל הגזרות, כולל פיטורי עובדים מסיביים וגם סגירת מפעלים בגרמניה, בפעם הראשונה בתולדות החברה. ועד העובדים של החברה כבר הודיע כי הוא "יתנגד בכל תוקף לקיצוצים המוצעים".
לפי דוח שהוצג למועצת המנהלים של פולקסווגן, החברה רחוקה במיליארדים מהתחזיות שלה לתוכנית הצמצומים והחיסכון, עובדה שלא מותירה בפניה שום אפשרות אלא לקצץ עוד וביתר שאת כדי להימנע מהפסדים.
1 צפייה בגלריה
yk14061672
yk14061672
(צילום: יח"צ)
בדוח נכתב כי קיים פער של בין ארבעה לחמישה מיליארד יורו בין המצב הנוכחי לבין תחזית הקיצוצים. מה שהופך את הפער הזה לקרדינלי וכזה שדורש צעדים דרסטיים הוא הרווח המצטמק והולך של החברה כתוצאה מכמה גורמים: ירידה בנתח השוק בארה"ב, העלייה המתמדת במחירי החלקים והחלפים מאז הקורונה והמלחמה באוקראינה, ההיסוס של קונים להשקיע ברכבי יוקרה במצב הכלכלי הנוכחי, מתח רווחים נמוך בשוק המכוניות האלקטרוניות והתחרות הקשה מיצרניות הרכב הסיניות.
חלק מהקיצוצים אמורים להתרחש בתעשיית ייצור הרכב, החלפים והרכיבים, שאותם רואה החברה כמיותרים וכ"קיצוץ בשומן של החברה". חלק אחר יתרחש בחוזי העבודה הקיבוציים של בין החברה לעובדים שפולקסווגן רוצה לדון בהם למרות שהם חתומים עד 2029. מאז 1994 פולקסווגן הבטיחה לעובדיה "ביטחון תעסוקתי", לפיו פיטורין מהעבודה יגיעו רק כתוצאה מפנסיה מוקדמת, הסכם הפסקת עבודה או עבודה חלקית עבור עובדים מבוגרים, אבל הודיעה כי חייבת לשנות את החוזה הנוכחי כדי שהחברה תישאר תחרותית.
ועד העובדים של החברה האשים את הנהלת החברה בכישלון והזהיר כי "ועד העובדים יענה לחדשות הללו בהתנגדות מרה. אנחנו לא נרשה שיחסלו אותנו" והודיע כי סגירת מפעלים מהווה עבורם "טאבו". לפי ההודעה, פולקסווגן עדיין לא החליטה סופית אם תסגור מפעל בגרמניה לראשונה בתולדותיה, ואם כן, איזה, אבל מה שברור הוא שסגירת מפעל תגרום להפסקת עבודתם של כ-20 אלף עובדים מתוך 120 אלף עובדי החברה בגרמניה. החדשות הללו מצטרפות לחדשות מיולי לפיהן הודיעה יצרנית הרכב אאודי, סובסידיה של פולקסווגן, על כוונה לסגור מפעלי ייצור מחוץ לגרמניה.
תעשיית הרכב הגרמנית בכלל נמצאת תחת תחרות גדולה מצד השוק הסיני, ובגלל האינפלציה והמחירים הנוסקים של רכיבים, בעיקר השבבים, היא מתקשה לחזור למתח הרווחים שלה מלפני מגפת הקורונה. פיטורין ואבטלה מצד מותג גרמני עולמי נחשבים לחדשות פוליטיות רעות מאוד עבור גרמניה שבעוד שנה ייערכו בו הבחירות הפדרליות לפרלמנט ולראשות המדינה.