אשלי קסאו בת ה-17 וחצי נולדה בארץ לאם פיליפינית, אבל גדלה והתחנכה במסגרות חינוך ישראליות במשך כל חייה. משפחתה חינכה אותה לערכים ציוניים מיום לידתה, וכעת בוער בה הרצון להתגייס לצה"ל יחד עם חבריה לכיתה י"ב - אבל משרד הפנים לא מאפשר לה זאת בשלב זה, למרות שאמה הגישה בקשה להכרתה כבת זוג לישראלי ולהעניק לה מעמד של תושבת קבע, ומתוקף זה גם לבתה.
כך כתבה אשלי בבקשתה: "בימים מאתגרים אלה שעוברת מדינת ישראל, לא יכולה לראות את עצמי לא עוזרת ותורמת את חלקי למדינה. זו חובתי. כמי שגדלה פה וקיבלה כל כך רבות מהמדינה, אני חלק מהחברה הישראלית ומבקשת לקחת חלק בהגנה על המולדת. אני מעוניינת להתגייס ואשמח לתרום את חלקי בכל מה שיידרש, גם אם מדובר בבסיס סגור או פתוח תפקיד קרבי או לא. בכל מה שהמדינה או צה"ל זקוקים לו - אני מוכנה לתרום את חלקי ובגאווה רבה".
2 צפייה בגלריה
אשלי קסאו. "מבקשת לתרום את חלקי"
אשלי קסאו. "מבקשת לתרום את חלקי"
אשלי קסאו. "מבקשת לתרום את חלקי"
אמה של אשלי, תלמה, היא בת זוגו של אייל לב מזה כ-17 שנה, והם מגדלים יחד את אשלי ואת בתם המשותפת עדי. לשניים יש תיק זוגיות פתוח בלשכת חולון, במסגרתו הוגשה בקשה להסדרת מעמדה של תלמה כתושבת קבע. באוגוסט 2023 הוגשה לרשות האוכלוסין בקשה הומניטרית להסדיר את מעמדה של אשלי, אבל מאז טרם ניתנה החלטה. השבוע הוגשה הודעת עדכון במסגרתה משרד הפנים מתבקש לאשר לאשלי מעמד קבע לאלתר, כדי שהיא תוכל להתגייס לצה"ל.
בבקשה למשרד הפנים נטען כי "בלי קשר להליך הזה, נסיבותיה האישיות של אשלי לבדן מצדיקות את מתן המעמד המבוקש כדי שתוכל להתגייס עם בני המחזור שלה לצה"ל ולא תפספס את המיונים והגיוס. זאת לאור התערות רבת שנים בישראל תוך היעדר כל זיקה לפיליפינים, הקשר הקרוב עם אחותה הישראלית, ולמעשה היותה חלק ממשפחה ישראלית לחלוטין".
עו"ד אסף וייצן ממשרד עו"ד ורשה וייצן, המייצג את המשפחה, אמר: "נערה צעירה שנולדה בארץ ומעולם לא עזבה אותה, רוצה לתרום למדינת ישראל כמיטב יכולתה דרך שירות משמעותי בצה"ל. הנערה צפויה להתאזרח בכל מקרה בתוך מספר שנים. הימנעות מהסדרת מעמדה באופן שיאפשר את גיוסה לצה"ל הוא עוול גדול".
2 צפייה בגלריה
תצפיתניות בצה"ל
תצפיתניות בצה"ל
"הימנעות מהסדרת מעמדה באופן שיאפשר את גיוסה לצה"ל - הוא עוול גדול"
(צילום: דובר צה"ל )
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "גב' תלמה קסאו היא אזרחית פיליפינית, אשר הגיעה לישראל כתיירת לפני שנים רבות ומאז שוהה כאן בניגוד לחוק. לנ"ל ארבע בנות, מהן שתיים בישראל, אחת משותפת לה ולאזרח ישראלי, ובת נוספת שהיא בתו של אזרח פיליפיני.
"במהלך השנים הפונה התבקשה לצאת מהארץ, אך לא עשתה כן. לפני מספר חודשים הוגשה בקשה להכרתה כבת זוג לישראלי, אביה של בתם המשותפת. לבני הזוג נערך ריאיון והבקשה בטיפול. אשלי שוהה בישראל מיום לידתה ללא מעמד מוסדר. היא לא נכללה בבקשה להכרה בזוגיות והוגשה עבורה בקשה למעמד מטעמים הומניטריים, ועל אף הרצון לקצר הליכים באמצעות כלי התקשורת - ימתינו הפונים עד לסיום הטיפול בבקשה. לא ברור מתי הפכה בקשה למעמד הומניטרי למאבק נגד המדינה כדי להתגייס לצבא".
פורסם לראשונה: 00:00, 04.09.24