הגירעון הגדול והחריג שהולך ומצטבר בתקציב המדינה הוא אולי הדבר הרע היחיד שקרה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' בשבוע הטוב ביותר שלו מאז שהתיישב על כורסת שר האוצר לפני 21 חודשים.
תחילה ניצח בנוקאאוט לא מפתיע במיוחד, אך חד וחלק, את יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, כאשר זה הכריז על שביתה פוליטית בעניין הצורך בהחזרת החטופים, שלא היה לה כל קשר לכלכלה. בית הדין לעבודה הכה בבר-דוד קשות והצדיק את שר האוצר העותר.
1 צפייה בגלריה
yk14070362
yk14070362
(צילום: עמית שאבי)
בה בשעה התעורר שר האוצר מתרדמת הקיץ בעניין גיבוש תקציב מדינה לשנת 2025. לפתע כינס השר, לראשונה השנה, מסיבת עיתונאים כלכלית פתאומית ודי מבוהלת. במפתיע קיבל סמוטריץ' חלק לא קטן מרעיונות הדרג המקצועי במשרד האוצר. אף שהכריז קבל עם ועדה שוב ושוב שבמשמרת שלו לא יועלו מסים ולא יכבידו על האזרחים – כמעט כל הצעותיו נגעו להעלאות מסים, כמו הקפאת נקודות הזיכוי ממס ומדרגות מס הכנסה, והקפאת כל קצבאות הביטוח הלאומי.
ואז, שלשום בלילה, קיבל השר "מתנה" מיו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, רן ארז, שהתקפל לפתע מול סרבנות סמוטריץ' וראשי האוצר להיענות לכל תביעותיו, והודיע אחרי שמונה ימים על הפסקת השביתה.
האם סמוטריץ' השתנה? התשובה היא חד-משמעית: לא.
אז מה בעצם קרה? שניים מהגורמים שניצבים מולו, ההסתדרות וארגון המורים, נפלו לידיו כפרי בשל בטעויות שעשו: הכרזה על שתי שביתות שלא היה להם סיכוי לצאת מהן טוב.
ועוד דבר שקרה הוא תחילת המפגשים אתמול (בעיקר בזום) של כלכלני חברת מוד'יס עם בכירי המשק, לקראת הכרעה אם להפחית בשנית את דירוג האשראי של ישראל. זה גרם לסמוטריץ' להכריז על "גיבוש תקציב מדינה אחראי". אולם, דווקא כאן הוא עשה טעות כשלא התייעץ תחילה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. זה כבר הודיע שחלק מהצעדים לא מקובלים עליו ויש למצוא אחרים תחתיהם.
ואולי יש עוד סיבה נסתרת: בהתאם להסכמים הקואליציוניים יהיה על סמוטריץ' לפנות ב-29 בדצמבר הקרוב את כיסא שר האוצר לטובת שר מטעם ש"ס. סמוטריץ' רוצה לסיים את הקדנציה בת השנתיים עם הצלחות ובימים האחרונים זה דווקא הולך לו לא רע.