אתמול הגיעה לסיומה הפעלת הסוכן הארוכה בתולדות המשטרה: "ג'ק ספארו" הוחדר כבודק מכס לנמל אשדוד, חשף הברחת סחורות בהיקף של עשרות מיליונים והוביל לפשיטה דרמטית ולמעצר של עשרות חשודים בבתיהם, יבואנים ואנשי מס. החקירה התנהלה באופן סמוי במשך שנים ועם גל המעצרים - היא הפכה לגלויה. בהנהלת הנמל ובמשטרה הדגישו כי הפשיטה לא הייתה בנמל, ואיש מעובדיו לא נעצר.
הסוכן שכונה "ג'ק ספארו", כשמו של הדמות הראשית בסדרת סרטי שודדי הקריביים, הצליח לחדור תחת סיפור כיסוי שנבנה עבורו למערך בודקי המכס בנמל. "בהתחלה הייתי מתעסק יותר עם הדגים הקטנים, נקרא להם. אחר כך השם שלי הגיע לאוזניים של הכרישים הגדולים, כך בעצם נוצר החיבור הראשוני. מתחילת ההפעלה שלי אני נכנס למוד של חיים כפולים, כבודק מכס, ומהצד השני אני שוטר בעצם. צריך ממש להיטמע בפנים ושיסמכו עלייך”, מספר הסוכן.
1 צפייה בגלריה
yk14072241
yk14072241
(ארבע וחצי שנים של חקירה סמויה. נמל אשדוד | צילום: גדי קבלו)
לפי המשטרה, לאורך השנים הוא פעל לרקום קשרים ובניית אמון עם יבואנים ועם עמילי המכס המייצגים אותם מול מנהל המכס ברשות המסים, בהם יעדים מרכזיים שסומנו כמי שידם בתחום ההברחות ולחלקם אף קשרים עם ארגוני פשיעה.
לאורך השנים בדק הסוכן במסגרת תפקידו מאות מכולות שהגיעו לארץ, שבעבור עשרות מהן קיבל כספי שוחד בתמורה ל"העלמת עין" מסחורה שהוסלקה במכולות בדרכים יצירתיות. לדוגמה: מוצרי טבק שהוסלקו בתוך חלקים של בובות ראווה, כלי נשק שהוסלקו בתוך שטחים מגולגלים, סמים מסוכנים בכמויות גדולות, ביגוד והנעלה של מותגי יוקרה חלקם חשודים כמזויפים ("רפליקות") שהוסלקו במכולה שהכילה ביגוד זול לכאורה, חלקי חילוף לרכבי יוקרה ועוד.