תמרון של צה"ל בלבנון מתרחב, ההכנות לתגובה הישראלית באיראן נמשכות, איום הטילים עדיין קיים מכל הכיוונים, ובצל אזהרת המסע החריפה שהוציא ארגון התעופה האירופי (EASA) לגבי טיסות לישראל – רוב החברות הזרות לא מתכוונות לחזור לכאן בקרוב, ורק מאריכות שוב ושוב את השהיית הטיסות שלהן.
מאז חיסול נסראללה שגרר את פרסום אזהרת המסע של EASA, חברות התעופה הזרות ביטלו בזו אחר זו את הטיסות לארץ, חלקן עד שיתבהר המצב, חלקן עד סוף אוקטובר וחלקן עד ינואר ואף עד מארס. יש חברות תעופה זרות שמדי יום מעדכנות את סטטוס הטיסות שלהן, ובכל רגע אנו שומעים על עוד חברות שמאריכות את השהיית הטיסות, מה שמוביל באופן אוטומטי לכמות לא מבוטלת של ישראלים שנכנסים לסטטוס "תקועים בחו"ל". נכון לאתמול, יותר מ-55 אלף ישראלים שטיסותיהם בוטלו תקועים מעבר לים ולא יודעים איך יחזרו. זה כולל גם תרמילאים שנסעו לטיול הגדול בהודו עוד לפני הבלגן של השבועות האחרונים.
1 צפייה בגלריה
yk14106309
yk14106309
(צילום: GIL COHEN-MAGEN, איי-אף-פי)
800 דולר לאדם
כמה חברות בודדות שהשהו את טיסותיהן אמנם חידשו אותן בשבוע החולף – אבל החברות היחידות שממשיכות לטוס סביב השעון ואף מוסיפות טיסות כדי לספק את הביקוש הן החברות כחול-לבן – אל על, ישראייר וארקיע, לצד אייר סיישל שלא ביטלה כלל, עד כה, את טיסותיה ואף הוסיפה טיסות. וכך, היום צפויים לעבור בנמל התעופה בן-גוריון כ-52,200 נוסעים ב-319 טיסות בינלאומיות. כ-23,300 מהם ייצאו לחו"ל, וכ-28,900 יגיעו ארצה.
עם זאת, בכל יום שבו חברות התעופה הזרות לא חוזרות לטוס לתל-אביב, נוספים עוד כ-15 אלף ישראלים בממוצע שאין להם איך לחזור. כל מי שלא הצליח עדיין למצוא טיסת חזור מכל חור בעולם שבו נתקע — האופציות שלו הולכות ומצטמצמות. עשרות אלפי הנוסעים האלה אמורים עכשיו להגיע ללרנקה או לאתונה, שהפכו למרכזי מעבר עבור הישראלים, כדי לנסות לדוג טיסת המשך לארץ. אתמול נשמעו אזעקות בנתב"ג והשמיים האוויריים נסגרו באופן זמני. אין ספק שהאירוע הזה רק מרחיק עוד יותר את חזרת החברות הזרות ובמקרה קיצוני יותר שבו המלחמה תתרחב ואזעקות יהפכו לעניין יומיומי בשדה התעופה בלוד — ייתכן שגם על פעילות החברות הישראליות יוטלו מגבלות.
בינתיים, ישראלים רבים שעדיין לא יצאו מהארץ, נמצאים באי-ודאות גדולה, ולא יודעים אם יצליחו לממש את החופשה שהזמינו זמן רב מראש כדי לחגוג את חגי תשרי מעבר לים. כך, למשל, חבורה של שבעה צעירים מאזור השרון שהזמינה טיסות בחברת אייר פראנס לתאילנד ל-14 באוקטובר וחזרה בתחילת נובמבר. בזמן השיחה, אייר פראנס ביטלה את טיסותיה מהארץ רק עד ל-8 באוקטובר. שעות מאוחר יותר הוארכה ההשהייה בשבוע עד ל-15 בחודש. דין, אחד החברים: "אם אייר פראנס תחזור לטוס עד 14 באוקטובר, זה יהיה מצוין עבורנו, אבל כרגע אנחנו באי-ודאות מוחלטת. כבר הזמנו מלונות באיים בתאילנד לכל החבר'ה. אז בלית ברירה הבנו שכדאי לנו לארגן תוכנית מגירה — וקנינו לכל אחד כרטיס נוסף בחברת איתיחאד, כלומר עוד 800 דולר לאדם פלוס דמי ביטול שהוספנו, ושריינו גם כרטיסי טיסה נוספים לחזרה, למקרה שאייר פראנס תבטל. ידענו שבמצב הזה להתעקש לנסוע לחופשה זה הרבה כאב ראש, דריכות ומעקב כל יום אחרי ביטולים ומציאת פתרונות יצירתיים, שמכפילים ואפילו משלשים את ההוצאות, גם אם נקבל החזר על הטיסה שבוטלה, כי המחירים של הטיסות עכשיו בשמיים. אבל כל עוד השמיים פתוחים, יש רצון להמשיך איכשהו בשגרה, ולטוס לחגוג לחבר שלנו את מסיבת הרווקים שדחינו כבר כמה פעמים. למעשה, היינו צריכים לקיים את הנסיעה בדיוק לפני שנה, ואז היה אסון 7 באוקטובר שעצר את הטיסות גם אז".
מיכל ומשפחתה מרעננה הזמינו חופשה עם הילדים במיאמי בסוכות, זוג פלוס שני ילדים, בלופטהנזה. "החברה ביטלה את כל הטיסות עד סוף אוקטובר, וזה סיוט", אומרת מיכל. "הכל הוזמן כבר במיאמי – הרכב, הבוסטרים לילדים לרכב, המלונות. ניסינו למצוא טיסה חלופית ולא הצלחנו. הטיסות הישירות של אל על מלאות. מצאנו כרטיסים לאתונה ומשם למיאמי. זה יעלה לנו הרבה יותר מהעלות שנקבל בחזרה מלופטהנזה. ניחא, העיקר להגיע לחופשה שכל כך חיכינו לה. הטיסה חזרה היא בתחילת נובמבר עם לופטהנזה. עוד לא קיבלנו הודעה כלשהי לגביה. ניאלץ לחכות עד הרגע האחרון כדי לא לקנות כרטיסים כפולים".

קדימות למגויסי צו 8

מאז שבת לפני שבוע וחצי דיווחנו על לא מעט מקרים של מחירים מופקעים ששילמו ישראלים על טיסות מיעדים כמו אתונה ולרנקה, שהגיעו גם ל-900 דולר ויותר לכיוון אחד בארקיע למשל. הדבר הוביל לתופעה חדשה: ישראלים העדיפו להתאגד יחד ולשכור מטוס פרטי של חברת עיט, שמכיל 30 נוסעים, ולשלם 800 דולר לאדם כדי להגיע לארץ.
לנוכח ההסלמה בלחימה בצפון, אל על הודיעה כי הוסיפה בתחילת השבוע שתי טיסות לאתונה וממנה שהופעלו על ידי מטוס דרימליינר עם יותר מ-520 מושבים. כמו כן, החברה הוסיפה טיסה ללרנקה וממנה, והגדילה את המטוס שביצע את אחת מטיסותיה מפריז ואליה כך שיתווספו יותר מ-100 מושבים. זאת כאשר חלק מהצוותים ומהטייסים מגויסים בצו 8.
אל על גם הודיעה כי היא מאפשרת לנוסעים בעלי צו 8 קדימות בטיסות וכן מזוודה חינם. החברה יצרה תהליך ייעודי עבור נוסעים בעלי צווי 8 פעילים, שטיסתם בחברות הזרות בוטלה ושוהים בחו"ל. אלה יכולים למלא פרטים באתר החברה, ונציגיה ייצרו קשר עם הנוסעים למציאת טיסה מתאימה, לאחר אימות הצו.
מחירי הטיסות של אל על לאתונה וללרנקה קבועים ויעמדו על 299 דולר לכרטיס הלוך חזור לאתונה, 199 דולר הלוך חזור ללרנקה, וכמחצית מהסכום לכרטיס בכיוון אחד בכל אחד מהיעדים. בנוסף החברה קבעה מחירי מקסימום לכלל יעדי אל על עד סוף אוקטובר, בהתאם לזמינות מושבים. השינויים והעדכונים עולים כל העת באתר החברה.
בנוסף, החברה הודיעה כי היא מקילה את מדיניות הביטולים לטיסות הממריאות עד 19 באוקטובר (כולל): "לקוחות שרכשו כרטיס טיסה עד יום ג', 1 באוקטובר (כולל), לטיסה המתוכננת להמריא עד מוצאי שבת, 19 באוקטובר (כולל), רשאים לבטל את הכרטיס ללא דמי ביטול ולקבל שובר למימוש עתידי לטיסות אל על. הנפקת השובר מתאפשרת בכל סוגי הכרטיסים הנמכרים באל על: LITE, CLASSIC ו-FLEX. השוברים ניתנים למימוש עד 31 בדצמבר 2025. כמו כן, בשינוי כרטיס טיסה לאותו יעד במחלקת שירות לא ייגבו דמי שינוי (ובתוספת הפרשי מחיר ככל שרלוונטי)". לדברי החברה, ניתן להנפיק שוברים עצמאית באתר שלה.
גם בארקיע בעלי צו 8 יכולים לרכוש כרטיס חזור לישראל ב-199 דולר. בארקיע הדגישו כי הם נותנים קדימות לבעלי צו 8 ומטפלים בהם באופן פרטני. "הזמנת כרטיס הטיסה חזור תתבצע דרך ווטסאפ שמספרו 055-9725118 ומותנית בהצגת צו 8 מעודכן. ניתן להזמין עד לתאריך 10.10.24", נמסר בהודעת החברה.
ארקיע הוסיפה במהלך ימי חג ראש השנה שלושה מטוסים בקו לאתונה וללרנקה, לאחר שהצליחה לשכנע את שלוש החברות הזרות המפעילות עבורה מטוסים לחזור לטוס כאשר הצוותים לנים בלרקנה ולא בארץ. בנוסף ארקיע חכרה מטוס בואינג 777 של חברת איסטרן שביצע טיסות ללרנקה ואתונה במהלך השבת האחרונה להחזרת לקוחות החברה שהיו תקועים.
בישראייר עלות טיסת תגבור חזור מלרנקה היא 299 דולר לכיוון אחד, ומאתונה – 349 דולר לכיוון אחד.
ואיפה משרד התחבורה בכל התמונה? הוא ממשיך לא לנקוט שום יוזמות ממשיות, ומתבסס על המהלכים שחברות התעופה הישראליות עושות מיוזמתן, תוך שהן הופכות למונופול בזירה. המשרד הודיע בתחילת השבוע כי הוא "נמצא בקשר רציף מול החברות במטרה לתגבר את לוח הטיסות מישראל לאתונה ולרנקה. לחברות התעופה יש מחויבות להשיב את לקוחותיהן מיעדים נוספים בעולם, והן עושות כל שביכולתן לתמרן בין חובתן זו לבין הרצון לסייע למאמץ המלחמתי ולהשיב ישראלים מקבלי צו 8 מחו"ל, ועל כן הודיעו כי הן מעניקות תעדוף לנוסעים אלו בהצגת צו 8. במהלך השבת בוצעו למעלה ממאה טיסות נכנסות ויוצאות בנתב"ג לכלל היעדים. בכלל זה 20 טיסות ללרנקה ואתונה, ו-16 טיסות מלרנקה ואתונה".
ניסיונותיה של שרת התחבורה מירי רגב להביא את ארגון EASA לבטל את אזהרת המסע לישראל לא נשאו פרי, גם הביקור שלה בהונגריה והשיחה עם ראש הממשלה ויקטור אורבן, לא הצליחו לגרום לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר לחדש את הטיסות לארץ. גם ההבטחות של רגב במשברים הקודמים להפעיל שאטלים ימיים לקפריסין או טיסות חילוץ של חיל האוויר לא נראות מעשיות כרגע.