טיל הקרקע-קרקע ששוגר אתמול בבוקר על ידי החות'ים, והפעיל שורה של אזעקות ברחבי המדינה, היה במעקב מכ"מי מערכת חץ מהרגע הראשון ששוגר מתימן, בשעה 6:21. מהתחקיר הראשוני שביצע צה"ל עולה עוד כי בוצע תהליך יירוט של הטיל - שבסיומו אחד המיירטים אמנם פגע במטרה, אבל לא השמיד אותה באופן מלא.
הסיבה לכך נמצאת במוקד התחקיר של צה"ל. הטיל התפרק באוויר, וחלקיו נפלו בשטח פתוח ליד כפר דניאל שבאזור לוד - שם אותר מכתש. בניגוד לתקרית הנוכחית, בדרך כלל ביירוט מושמדת המטרה באופן מלא. מסלול השיגור היה ישירות מתימן לישראל, ולפי צה"ל הטיל שוגר מגזרת החוף בצפון תימן.
2 צפייה בגלריה
yk14079125
yk14079125
(נלחמים בשרפה ליד כפר דניאל | צילום: MENAHEM KAHANA, איי־אף־פי)
לעבר הטיל שוגרו כמה מיירטים - חץ וכיפת ברזל - לפי תורת הלחימה של היירוט במטרה מסוג זה, כדי להגדיל את הסיכוי ליירוט. בצה"ל ציינו כי מערך ההגנה האווירית מתמודד זה כשנה עם עשרות אלפי ניסיונות יירוט מסוגים שונים, בהם טילים מדויקים, רקטות, כטב"מים, טילי שיוט ורחפנים מכל הזירות. בצבא מדגישים כי ההגנה האווירית לעולם לא הרמטית.
מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר אמר כי השיגור מתימן הוא "תזכורת לאתגר הרב-זירתי המוטל עלינו בהגנה ובהתקפה. נמשיך להגן ונדע להגיב נגד כל מבקשי רעתנו ביד ארוכה וחזקה".
הדובר הצבאי יחיא סריע אמר כי מדובר בטיל בליסטי חדש, היפר-סוני, שהצליח להגיע ליעדו. לדבריו, הוא עבר מרחק של 2,040 ק"מ בתוך 11 דקות וחצי. היו כבר מקרים במהלך מלחמת חרבות ברזל שבהם החות'ים שיחררו כעבור מספר שעות או ימים פרטים נוספים על הפעולה שביצעו, ייתכן כי גם פה זה המצב.
בחיל האוויר שוללים במפורש את טענת החות'ים שמדובר בטיל היפר-סוני. "לאויבינו ככל הידוע לנו אין טיל היפר-סוני", אמרו אתמול. הטיל ששוגר מוכר למערכת הביטחון, וכבר שוגר בעבר - אבל חיל האוויר נמנע מפרסום שם הדגם.
2 צפייה בגלריה
yk14079123
yk14079123
הנזקים בתחנת הרכבת במודיעין | צילום: GIL COHEN-MAGEN, איי-אף-פי
טיל היפר-סוני הוא כל טיל שמהירותו גבוהה פי חמישה או יותר ממהירות הקול, אך טילים בליסטיים רבים מגיעים למהירויות הללו - ובעגה הצבאית הכוונה לטיל בעל יכולות תמרון במהירות שכזו. טילים בליסטיים לרוב אינם בעלי יכולת תמרון מיוחדת, והם נעים במסלול בליסטי שנקבע מראש, ומכאן שמם. חלק מהטילים ההיפר-סוניים הם טילי שיוט, אבל יש גם טילים בליסטיים עם ראש קרב מתמרן. איראן טענה לפני כשנה כי ייצרה טיל היפר-סוני, ובישראל הופנתה תשומת לב רבה לכך עוד לפני כן, כשרוסיה שיגרה לראשונה טילים כאלה במלחמה באוקראינה.
בעקבות שיגור הטיל נפלו שברי יירוט בשטחים פתוחים במרכז ובתחנת הרכבת "פאתי מודיעין", שם נגרם נזק למדרגות הנעות - ולמרבה המזל איש לא היה במקום בעת הפגיעה. כוחות כיבוי פעלו לכבות שריפה שפרצה בעקבות הנפילה בשטח הפתוח, סמוך לכפר דניאל. הירי הוביל לאזעקות ביישובים רבים במרכז, חלקם כאלו שלא נשמעו בהם אזעקות כל השנה, כמו רמת-גן. גם בנתב"ג הופעלה אזעקה, ובדיווחים בכלי תקשורת בעולם הבליטו את העובדה הזו.
ראש הממשלה בנימין נתניהו רמז שישראל תגבה "מחיר כבד" על שיגור הטיל החות'י מתימן, אבל היקף התגובה והעיתוי שלה עדיין לא ברורים. ההערכה בישראל היא שבסופו של דבר תהיה תגובה כלשהי, אם כי מן הסתם במערך השיקולים תיכלל גם העובדה שהמתקפה כשלה בסופו של דבר ולא הביאה לנפגעים – אלא רק לנזק בתחנת הרכבת מרסיסי המיירטים ששוגרו לעבר הטיל.
לדברי בועז שפירא, חוקר במכון עלמא לאתגרי הביטחון של ישראל בצפון: "לרוב כאשר מדברים על מהירות היפר-סונית הכוונה היא למהירות הגבוהה ממאך 5 (בערך פי חמישה ממהירות הקול). עם זאת, כשמדברים על טילים היפר-סוניים הכוונה היא בדרך כלל לטילים שטסים במהירויות גבוהות יותר ובעלי ראש קרב עם יכולת תמרון משמעותית. כלומר, לא רק שהטיל טס במהירות מאוד גבוהה, אלא הוא יכול גם לשנות ולתקן את מסלולו תוך כדי במטרה להקשות על מערכות היירוט, כמו חץ וקלע דוד".
לדבריו יש כל מיני סברות לגבי למה הם הצליחו בתקיפה: "או שהיירוט לא הצליח, או שהיה יירוט חלקי, כלומר פגעו בו אבל לא מספיק טוב. תיאורטית הטיל אמור היה להיות מיורט במרחק יותר גדול מגבולות ישראל".