חתן פרס ישראל, ד"ר יוסף צ'חנובר, הלך אתמול לעולמו והוא בן 91. צ'חנובר כיהן בין היתר כמנכ"ל משרד החוץ, ובנוסף שימש יו"ר הוועדה שחקרה את ניסיון החיסול הכושל של חאלד משעל בירדן, וגם היה הנציג הישראלי הבכיר בוועדת החקירה של האו"ם לאירועי משט המרמרה לרצועת עזה.
1 צפייה בגלריה
yk14082542
yk14082542
(ד"ר צ'חנובר | צילום: טל שחר)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד: "יוסי היה דמות מופת שתרמה תרומה כבירה לביטחון ישראל. הוא ייזכר בתולדות עמנו כמשרת ציבור חסר פניות שתמיד התגייס למשימות לאומיות ותמיד נרתם לכל אתגר. בפגישותיי עימו במהלך השנים, התרשמתי שוב ושוב ממחויבותו העמוקה למדינתנו, מרוחב ידיעותיו ומהתבונה וההגינות שהנחו אותו בכל צעדיו. נזכור אותו בגעגוע אמיתי".
פרופ' אליקים רובינשטיין נפרד מצ'חנובר: "יוסי היה שילוב נדיר של תבונה, פקחות ושכל ישר, ומתוך אלה הבנה גדולה בבני אדם - וגם חוש הומור דק. סגולותיו והדיסקרטיות שלו - הוא האמין בדברי חכמים ‘אין הברכה שרויה אלא בדבר הסמוי מן העין’, במקום שהדבר ראוי לכך - חיבבוהו על ראשי ממשלה וראשי המשק. אלה ואלה ידעו להבחין באיכות עצתו".
צ'חנובר, אחיו הגדול של חתן פרס נובל פרופ' אהרון צ'חנובר, נולד בשנת 1933 בחיפה להורים שעלו לארץ מפולין. ב-1954 הוא החל ללמוד משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. בהמשך שימש ראש משלחת משרד הביטחון בארה"ב, וב-1978 הוא מונה למנכ"ל משרד החוץ. בהמשך עבר צ'חנובר למגזר הפרטי. ב-1992 התמנה ליו"ר המועצה למלחמה בסמים, ובתקופתו חנך שני כפרי נגמלים - בקדימה ובמלכישוע.
ב-1997 התמנה ליושב ראש הוועדה לבדיקת ניסיון החיסול הכושל של חאלד משעל, וב-2010 מונה לנציג ישראל בוועדת האו"ם לחקירת משט המרמרה. ב-2021 קיבל את פרס ישראל על מפעל חיים – תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה.