1. כל מלחמה עולה כסף, אבל עלות החזית בלבנון עם אלפי גיחות ההפצצה היא עצומה מתמיד, כאשר בד בבד נמשכת כבר שנה מלחמה יקרה מאוד, כולל תמיכה במפונים, גם ברצועת עזה ובגבול הצפון. בשתי יממות בלבד עלו הפצצות חיל האוויר והתותחנים בלבנון 4 מיליארד שקלים, כאחוז אחד מהוצאות הממשלה כולה בשנה שלמה. וכאשר זה קורה בעת שסיוע אמריקאי של כ-20 מיליארד שקל מתעכב — מצב קופת המדינה גרוע במיוחד.
1 צפייה בגלריה
yk14094924
yk14094924
(צילום: רויטרס, Amr Abdallah Dalsh)
2. בכירי משרד האוצר במבוכה עצומה. התקציב שמגבשים ראשי האגפים לשנת 2025 הופך פחות ופחות רלוונטי. בכיר באוצר התוודה בחדרי חדרים כי הקיצוץ שנצטרך בתקציב השנה הקרובה לא יהיה 35-40 מיליארד שקלים, כי אם משהו בסדר גודל של 60-70 מיליארד, אם לא יותר. הסכומים האלה משנים כליל את כל התמונה, ולכן בכירים באוצר ובבנק ישראל כבר מפנימים שצריך תוכנית כלכלית אחרת לגמרי מזאת שתיכנן עד כה שר האוצר.
3. המשמעות המיידית עלולה להיות, בניגוד מוחלט למדיניות המתונה בתחומי גביית המסים והקיצוצים הצנועים שרצו נתניהו וסמוטריץ', הטלת מסים כבדים, קיצוצים נרחבים בשירותים, וגם בחינת צעדים שטרם דובר בהם עד כה: הטלת מלווה מלחמה על כל ציבור העובדים והחברות, כפי שנעשה במלחמות גדולות בעבר, ועצירה מוחלטת לשנה של בניית תשתיות, הרחבת כבישים ובניית מבני ציבור. אולי צעדים דחופים כאלה גם ימנעו את הורדת דירוג האשראי של ישראל, שהפכה בימים האחרונים לוודאית כמעט לגמרי.