מאות אלפי התושבים שנותרו לאורך קו העימות בצפון המתינו אתמול בדריכות גבוהה לדיווחים מלבנון. כל רעש רחוק שנשמע, נדמה היה להם כמבשר את האות לפתיחתה של מערכה נרחבת, כתגובה של חיזבאללה לשורת פיצוצי מכשירי הביפר של אנשיו, שארגון הטרור מייחס לישראל.
עשרות רקטות וכמה כלי טיס תוקפים לא מאוישים של חיזבאללה שוגרו אתמול מלבנון לעבר יישובי הגליל העליון והמערבי ונפלו בשטחים פתוחים. שריפות פרצו במרחבים רבים, בהם בעיר קריית-שמונה שבמטח לעת ערב ספגה כ-20 רקטות.
1 צפייה בגלריה
yk14084124
yk14084124
(שריפות סמוך לקריית־שמונה, כתוצאה ממטחי רקטות של חיזבאללה, אתמול | צילום: אפי שריר)
היום המתוח בצפון החל כבר אתמול לפנות בוקר, מעט אחרי השעה ארבע, כשבאופן לא שכיח פילחו את שמי העיר טבריה אזעקות התרעה מפני חדירת כלי טיס עוין. בתוך דקות, לאחר מאמצי יירוט של כיפת ברזל ומטוס קרב, הופל כטב"ם שהתברר בהמשך היום כי נשלח מעיראק.
שעות בודדות לאחר מכן, לפתיחת יום הלימודים בבית הספר הארעי שהוקם בטבריה עבור כאלף ממפוני קריית-שמונה, הופיעו רק כמחצית מהתלמידים. "כשנשמעה האזעקה הילדים התעוררו בצרחות. לקח לנו המון זמן להרגיע אותם והם לא הצליחו להירדם אחר כך", שיתפה אתמול שובל מתן יפרח, אם לחמישה מקריית-שמונה, שמתגוררת בדירה שכורה בטבריה. "אחרי לילה כזה לא יכולתי לשלוח אותם לבית הספר ולעבור את היום הזה במחשבה שבכל רגע שוב תהיה אזעקה והילדים יהיו רחוקים ממני".
עדי מלכה, אם לשלושה מקריית-שמונה, שמפרוץ המלחמה נמצאת במושבה מגדל שעל שפת הכנרת, לא מתכוונת לשלוח את ילדיה לבית הספר גם היום: "האזעקות לפנות בוקר רק חיזקו את ההרגשה שלי שלא נכון לשלוח אותם. אני מרגישה יותר בטוחה כשהם לידי ביום כזה".
האמהות מקריית-שמונה מיטלטלות עם משפחותיהן זה 11 חודשים. "אני רוצה שכל המדינה תדע מה המצב שלנו ואיך חיים פה, בזמן שבכל שאר המדינה הכל שגרה", אמרה שובל מתן יפרח. "כולנו רוצים הביתה כבר. אני כל כך מקווה שהאירוע הזה היה התחלה של משהו, ולא עוד אירוע שיחלוף. אנחנו רוצים לפחות סימן שהממשלה והצבא פועלים להחזיר אותנו הביתה ולהרחיק את חיזבאללה, ושזה לא עוד מהלך שלא באמת משנה את המציאות בצורה דרסטית".
עדי מלכה פסימית יותר. "לדעתי לא תהיה מלחמה, אלא צה"ל יעשה משהו נקודתי לשבועיים-שלושה וירצו להחזיר אותנו הביתה" העריכה בתסכול. "המדינה כבר רוצה להחזיר אותנו הביתה כי זה עול כלכלי כבד, ולצערי נחזור לקריית-שמונה שתהפוך למה שהייתה שדרות. יירו עלינו טיל פה וטיל שם, ויגידו שמערכת כיפת ברזל תחזק את ההגנה".
על אף שבצה"ל ביקשו אתמול להנמיך את המתח והדאגות אצל התושבים והבהירו שוב ושוב שאין הנחיות מיוחדות להתגוננות, הרי שמשעות הצהריים ועד לסגירת הגיליון הונחו יישובים רבים, מפונים ושאינם מפונים, שעל תושביהם לשהות בסמוך למרחבים מוגנים. אתמול בצהריים אף הנחה צה"ל את ראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ, לדחות הופעת ענק של חנן בן ארי שהייתה אמורה להיערך הערב באמפי בקיבוץ לוחמי הגטאות.
עוד בוטל אתמול טקס ההתייחדות לזכר חללי חטיבת גולני שהיה אמור להתקיים בצומת גולני שבגליל התחתון, בהשתתפות שר הביטחון ומפקד פיקוד הצפון. זאת "בהתאם להערכת המצב המבצעית", לשון הודעת דובר צה"ל.
גם במועצה האזורית מעלה יוסף הודיעו בצהריים: "לאור המתיחות הביטחונית הוחלט על דחיית מופע הסליחות עם קובי אפללו ושי צברי", שהיה אמור להיערך אמש בהיכל התרבות בנהריה. מנגד, בעכו התקיים אתמול על פי התכנון, פסטיבל קק"ל בחוף הים ארגמן בהשתתפות כ-500 מתושבי העיר.
"הודעת צה"ל כי יש לבטל מופע של חנן בן ארי במטה אשר מצביעה על סכנה ברורה ומיידית", הודיע אמש ראש מועצת שלומי, גבי נעמן, לתושביו. "נראה כי אנו צפויים למספר ימים של מתיחות ביטחונית בדרגות גבוהות". נעמן הודיע שמחר וגם בשישי לא יהיו הסעות לבתי הספר הארעיים של היישוב, שנפתחו בעכו ובקריות. "הסיכון הוא גדול מאוד לילדינו היקרים שאמורים להיות בהסעות כשעה וחצי בפקקים בנהריה ובעכו", הסביר. "המשמעות של חלילה ירי בשעות ההסעות תגרום לדרמה לכל התלמידים בהיותם כלואים באוטובוס תוך כדי נסיעה בכביש".
שר הביטחון, יואב גלנט, ביקר אתמול אחר הצהריים בבסיס רמת דוד של חיל האוויר. הוא לא התייחס ישירות לפיצוץ הביפרים או מכשירי הקשר, אך הבהיר: "מרכז הכובד עובר צפונה באמצעות הסטת משאבים וכוחות. אנחנו בפתחה של תקופה חדשה בתוך המלחמה הזאת ואנחנו צריכים להתאים את עצמנו. זה לא חמאס, זה משהו אחר וצריך להיערך לעניין הזה כמו שצריך. אנחנו נידרש לעקביות לאורך הזמן, המלחמה הזאת דורשת תעוזה רבה, נחישות והתמדה. לא שכחנו את החטופים ולא שכחנו את המשימות שלנו בדרום, זו חובה שלנו ואנחנו מבצעים אותה במקביל".
הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, קיים במקביל הערכת מצב בפיקוד הצפון עם חברי פורום המטה הכללי, ואישר את תוכניות ההתקפה וההגנה לזירה הצפונית. "אנחנו מאוד נחושים לייצר את התנאים הביטחוניים שמחזירים את התושבים לבתים, ליישובים, ברמת ביטחון גבוהה, ואנחנו מוכנים לעשות כל מה שנדרש כדי להביא אותם" אמר. "יש לנו הרבה יכולות שעוד לא הפעלנו. הכלל הוא - כל פעם שאנחנו עובדים בשלב מסוים, שני השלבים הבאים מוכנים לצאת חזק קדימה. בכל שלב המחיר בחיזבאללה צריך להיות גבוה".