הוברח מטורקיה לאיראן, התבקש להתנקש בבכירים ישראלים תמורת תשלום והודה בהכל כשנעצר: מוטי ממן, בן 72 שהתגורר לאחרונה באשקלון, נאשם שהיה בקשר עם גורמי מודיעין של המשטר האיראני. הוא גויס על ידי טהרן לקדם, בין היתר, התנקשות בראש הממשלה, שר הביטחון וראש השב"כ.
כתב האישום מייחס לממן ביצוע עבירות נגד ביטחון המדינה של מגע עם סוכן חוץ וכניסה למדינת אויב ללא היתר. בדיון בעניינו הוא לא הפסיק לחייך. "אני לא יודע מה היה קורה אם היו מביאים לי כסף, מיליון דולר, ומה הייתי עושה, אנחנו רק בני אדם", אמר בחקירתו לנוכח המקדמה הכספית שביקש מהסוכנים האיראנים שעימם נפגש.
1 צפייה בגלריה
yk14085553
yk14085553
(ממן, אתמול בבית המשפט | צילום: אילנה קוריאל)
לפי כתב האישום, ממן קיים מגעים על אדמת איראן עם סוכנים מקומיים. הוא נכנס פעמיים למדינה ודן עימם בביצוע פעולות טרור בשטח ישראל. הסוכנים האיראנים בחנו עם ממן אפשרות שיתנקש בבכירים כדוגמת נתניהו, גלנט ורונן בר. הנאשם הבהיר לסוכנים כי דרגת אבטחת האישים הבכירים מונעת הוצאה לפועל של פגיעה בהם. בין הצדדים נדונה פגיעה אפשרית בראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט או בראשי העיריות של נהריה או עכו.
ממן, שפעל מתוך בצע כסף, ביקש מהאיראנים לקבל מקדמה כספית, ולכן הפגישות לא הובילו לביצוע פעולות טרור. לפי הפרקליטות, ממן הודה במיוחס לו.
הישראלי, שהתגורר תקופה ממושכת בטורקיה, ניהל קשרים עסקיים וחברתיים עם גורמים ממוצא טורקי ואיראני. בתיווך שני טורקים, הוא הסכים באפריל השנה להיפגש עם איש עסקים שמתגורר באיראן לטובת קידום פעילות עסקית. הוא הגיע לעיר זאוגמה שבטורקיה, ושם נפגש עם שני נציגים שנשלחו מטעמו של איש העסקים האיראני שלא יכול היה לצאת ממדינתו.
בהמשך, כך עלה בחקירה, נסע ממן במאי לטורקיה ונפגש שוב עם שני הטורקים ושני נציגיו של איש העסקים האיראני. לאחר שהתברר שוב כי איש העסקים האיראני אינו יכול להגיע לפגישה, הוברח הנאשם ברכב לאיראן.
בחודש שעבר ממן נכנס שוב לאיראן, לאחר שהוברח בקבינה של משאית. בזמן שהותו בווילה של איש העסקים האיראני, פגש ממן גורמי מודיעין איראניים נוספים, ושם הוא התבקש, בין היתר, להתנקש בבכירים הישראלים.
בהתייחס לבנט, הסוכנים האיראנים הדגישו בפני הישראלי כי ראש הממשלה לשעבר אינו מאובטח. הם אף שאלו אותו: "אתה מכיר את רעננה?" גם במקרה זה עמד ממן על דרישתו למיליון דולר. האיראנים הציעו בין 300 ל-400 אלף דולר כמקדמה עבור התנקשות בחייו של בנט. הנאשם סירב להצעה.
לממן, בעבר תושב בוסתן הגליל ליד עכו, עבר פלילי שכולל חמש הרשעות קודמות בגין דרישת נכס באיומים, איומים ועבירות מס. תושב בוסתן הגליל מספר: "הוא לא גר פה שנים. פעם היה מספר שהוא איש מוסד, בוגר 8200. תמיד צחקנו על זה". תושב נוסף אומר: "הוא דווקא אדם טוב. לא עשה רע לאף אחד".
מדובר בניסיון השמיני שנחשף על ידי שב"כ לגייס ישראלים מצד איראן וגורמי טרור במהלך המלחמה. במהלכים של טהרן מעורבים אמל"ח, כספים, גיוס והפעלה, הסתה ברשתות וסייבר. קיים קשר כמעט ישיר בין העולם הפלילי לטרור שאותו מבקשים האיראנים לנצל. שב"כ והמשטרה עצרו לאחרונה שלושה חרדים בחשד לביצוע פעילות ביטחונית בהנחיית איראן. נגד אחד מהם הוגש כתב אישום.