משכורת ספטמבר של המורים בחינוך העל-יסודי, שתיכנס לחשבונותיהם ב-1 באוקטובר, ערב ראש השנה וחגי תשרי, עלולה להביא איתה בשורה עגומה. אם לא ייחתם עימם הסכם שכר חדש, ינוכו ממנה ימי השביתה, בסכומים של אלפי שקלים בממוצע למורה.
בינתיים, המשא ומתן בין ארגון המורים העל-יסודיים, משרד האוצר ומשרד החינוך על השלבים האחרונים בהסכם, התפוצץ ביום שישי, ללא הסכמות. בארגון המורים הפנו אצבע מאשימה לעבר אנשי האוצר, ש"מסרבים לקבל את מרבית הסעיפים שנועדו לשפר את תנאי המורים ואיכות חינוך תלמידי ישראל".
1 צפייה בגלריה
yk14067428
yk14067428
(מועצת הנוער: “כולם אשמים, והילדים סובלים”. כיתה ריקה | צילום: יריב כץ)
למרות הדברים הקשים, הצדדים יחדשו היום את המשא ומתן. הפערים העיקריים שנותרו הם דרישתו של יו"ר ארגון המורים רן ארז למועד תפוגה לחוזים האישיים של המורים. מנגד, סמוטריץ' לא מוכן לוותר על תביעתו לקיזוז העיצומים במשכורות המורים. בכך, מבקש האוצר להעביר מסר לכלל העובדים, שהם יפסידו גם מנקיטת עיצומים, שנמשכים גם כעת, ולא רק בשל השביתה בשבוע הראשון ללימודים.
לאחר פיצוץ המו"מ, אמר ארז, כי למרות שהמורים הגיעו לדיונים בנפש חפצה, המדינה אינה מעוניינת לחתום על ההסכם. "כספים שנועדו לחינוך ילדינו נלקחו למטרות קואליציוניות", טען, "עלינו להמשיך במאבק למען עתיד החינוך. חבל ששר החינוך יואב קיש לא הצליח להתעלות מול משרד האוצר שעשו כל מאמץ לחבל במו"מ ולהביא את המורים לשביתה ובכך לשבירתם, ועל ידי כך להביא לפגיעה בעבודה המאורגנת".
שר החינוך יואב קיש מסר: "צר לי לעדכן שאין הסכם עם ארגון המורים. המשמעות, שב-1 באוקטובר שכרם יופחת באלפי שקלים, לעומת תוספת של מעל ל-10,000 לו ההסכם היה נחתם. הפערים צומצמו, אך עדיין אין הסכמות. חבל".
בינתיים, מועצת התלמידים והנוער הארצית, יחד עם הנהגת ההורים הארצית, הכריזו כי “לא ינרמלו לימודים תחת עיצומים” והם ממשיכים במחאת "השביתה הנודדת". הפעם היא תיערך בתל-אביב-יפו, בקריית-מוצקין, בקריית-ים, במיתר, בגדרה ובחריש, למעט בקרב תלמידי החינוך המיוחד.
לטענת ההורים והתיכוניסטים, "התנהלות משרדי החינוך והאוצר ועיצומי ארגון המורים פוגעים בתלמידות ובתלמידים כבר מעל לשנתיים! כל אלו אשמים, אבל רק הילדים סובלים".
מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אמר כי חייבים להגיע לפשרה. "הפגיעה בחינוך ובחוסן אינה הגיונית, בייחוד בזמן מלחמה ואחרי הקורונה והשלכותיה".
חיים ביבס, יו״ר מרכז השלטון המקומי: “אני קורא לצדדים לעשות מאמץ אינטנסיבי אחרון ולהגיע לפתרונות ולא להשאיר את המורים עם בור תקציבי עמוק רגע לפני החגים. אנחנו קרובים להסכם שיטיב עם כולם. זה אפשרי וזה צו השעה, לטובת המורים ולטובת ציבור התלמידים”.