המלחמה בצפון פוגעת קשה במי שתיכנן לטוס לחו"ל לפני החג. אתמול הצטרפה חברת הלואו-קוסט וויז אייר לרשימה והודיעה על ביטול הטיסות בקווים לישראל לפחות ל-24 שעות. וויז מצטרפת בכך לבריטיש איירווייז, איבריה הספרדית ואזרבייג'ן איירליינס שביטלו את הטיסות בקווים לנתב"ג ליומיים הקרובים. בסך הכל מדובר על מאות טיסות שבוטלו בעקבות המצב.
ההסלמה הביאה לשינויים של הרגע האחרון, כמו למשל וירג'ין אטלנטיק הבריטית שהייתה אמורה לשוב היום לטוס לישראל לאחר היעדרות של כמעט שנה, אולם אתמול הודיעה החברה כי ביטלה את הטיסות בקו לונדון–תל-אביב שתוכננו עד ליום שישי (כולל).
1 צפייה בגלריה
yk14091904
yk14091904
(צילום: דנה קופל)
קבוצת לופטהנזה, שכוללת את לופטהנזה, סוויס, אוסטריאן איירליינס, בראסלס איירליינס ויורו-ווינגס, הודיעה שלשום על הארכת ביטול הטיסות לנתב"ג עד 14 באוקטובר (כולל). החברה הציעה לנוסעים אשר מושפעים מהביטולים אפשרות לביטול הכרטיסים ללא עלות או הזמנה מחדש. אייר בלטיק ביטלה טיסות עד 14 באוקטובר. לוט פוליש איירליינס, חברת התעופה של פולין, ביטלה את טיסותיה לישראל אתמול והיום.
לפני מספר ימים הודיעה חברת התעופה האמריקאית דלתא איירליינס כי היא מאריכה את ביטולי הטיסות שלה מניו-יורק לישראל עד 31 בדצמבר, ולא עד 31 באוקטובר כפי שתוכנן לפני ההסלמה הביטחונית בצפון.
וכך עוד ועוד חברות דוחות את החזרה לישראל או מבטלות את הטיסות ללא מועד חזרה. חברת הלואו-קוסט האירית ריינאייר הודיעה החודש כי לא תשוב לטוס לישראל לפחות עד סוף חודש אוקטובר. בין החברות שלא פועלות כרגע בקו לנתב"ג: אייר אינדיה, יונייטד איירליינס, אמריקן איירליינס, קרואטיה איירליינס, אייר קנדה, איזיג'ט, KLM ועוד.

הטיסה בוטלה? זה מה שמגיע לכם

בעקבות גל הביטולים בדקנו עם עו"ד אהוד פאי מהן הזכויות שיש למי שהזמינו כרטיסים בחברות שביטלו את הטיסה. באופן כללי כאשר חברת התעופה מבטלת את הטיסה, היא צריכה להציע לנוסע כרטיס לטיסה חלופית או החזר כספי. אם הנוסע בחר בהחזר כספי, חברת התעופה מחויבת להשיב לו את מלוא התמורה ששילם, בתוך 21 ימים ממועד הפנייה. במקרים שבהם הטיסה מתבטלת או מתעכבת מעל לשמונה שעות, הנוסעים זכאים לקבל, לפי חוק שירותי תעופה, פיצוי כספי המבוסס על מרחק הטיסה. הפיצוי נע בין 1,390 שקל ל-3,460 שקל, תלוי באורך הטיסה. עם זאת, במסגרת החוק קבועים מספר פטורים לזכאות לפיצוי, שאם חברת התעופה מצליחה להוכיח שאחד מהם התקיים, היא עשויה להיות פטורה מלשלם פיצוי כספי לנוסעים.
לדברי עו"ד פאי, "נראה שבתי המשפט לא מקבלים באופן אוטומטי טענות של חברות תעופה שביקשו לפטור אותן מתשלום פיצוי לנוכח המצב הביטחוני, וכל מקרה נבחן על פי נסיבותיו הפרטניות לרבות אם מדובר בחברת תעופה ישראלית או זרה, מועד ביטול הטיסה, כמה זמן מראש ידעה חברת התעופה על הצורך בביטול הטיסה והאמצעים שנקטה כדי למנוע את ביטולה וכו'".
מה בכל זאת יהיו הנוסעים זכאים לקבל? חברות התעופה מחויבות להציע לנוסעים זכות לבחור בין החזר כספי לבין כרטיסים לטיסה חלופית בתנאים הדומים ככל האפשר לתנאי כרטיס הטיסה המקורי, ובמועד המוקדם ביותר שניתן, בכפוף כמובן לקיומם של מקומות פנויים בטיסה החלופית. לדברי עו"ד פאי, "במקרה שחברת התעופה לא הציעה זכות זו, והשיבה באופן אוטומטי החזר כספי, וכתוצאה מכך נאלצו הנוסעים לרכוש כרטיסים בעלות גבוהה יותר ליעדם המקורי, לעניות דעתי הם יהיו זכאים לקבל החזר עבור ההפרש בין הטיסה שבוטלה לבין הטיסה החדשה".

שירותי סיוע

האם הנוסעים זכאים להחזר עבור הפסדים כמו מלון או רכב? במקרים אלה יש להבחין בין הוצאות הנחשבות "שירותי סיוע" לבין הוצאות אחרות. לפי החוק, כאשר הטיסה נדחית או מבוטלת, על חברות התעופה לספק לנוסעים בזמן ההמתנה לטיסה הנדחית או החלופית שירותי סיוע כמו מזון ושתייה, לינה במלון (אם ההמתנה לטיסה כרוכה בלינה של לילה), שירותי הסעה משדה התעופה למלון ושירותי תקשורת.
גם במקרים שבהם הטיסה מתבטלת או נדחית בשל נסיבות שלא היו בשליטת חברות התעופה, לרבות בשל מצב מלחמה, עדיין מחויבות חברות התעופה לספק לנוסעים שירותי סיוע אלה, ואם הנוסעים נדרשו לשלם עבור שירותי סיוע אלה, הם יהיו זכאים לקבל על כך החזר.
לעומת זאת, במקרים רבים מזמינים הנוסעים שירותי תיירות נוספים, כגון השכרת רכב וכרטיסים לאטרקציות, הרי שבמקרים אלה חברות התעופה לא יידרשו להשיב לנוסעים הפסדים אלה, על אף שהם בפועל נגרמו להם בעקבות ביטול הטיסה. כאמור, החוק קובע שבמקרים שבהם חברות התעופה הודיעו על ביטול הטיסה מעל 14 יום לפני הטיסה, החוק פוטר אותן מלשלם לנוסעים פיצוי כספי.
במרבית פסקי הדין שניתנו בנושא נקבע כי נזקים אלה מהווים נזקים עקיפים ושהפיצוי הכספי בגין ביטול הטיסה מגלם אותם, להבדיל מהוצאות כספיות בגין שירותי סיוע שאותן חברות התעופה מחויבות להשיב.
אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.
חברות התעופה מחויבות להציע לנוסעים זכות לבחור בין החזר כספי לבין כרטיסים לטיסה חלופית בתנאים הדומים ככל האפשר לתנאי כרטיס הטיסה המקורי