פחות משנה עברה מאז שהודיעו לחמש הסוהרות מפרשת הסרסור שאירעה בין 2014‑2017, שמפסיקים להן את מימון הטיפולים הפסיכולוגיים. בעזרת חשיפת "ידיעות אחרונות" המהלך נמנע והן המשיכו לקבל את הטיפול הנפשי לו היו (ועודן) זקוקות, עקב האונס שעברו בעת שירותן בכלא גלבוע. כעת הן מופקרות פעם נוספת על ידי אותה מערכת שהיו חלק ממנה ואיפשרה את סרסורן, ובתחילת השבוע שוב הודיעו לפסיכולוגיות שלהן על הפסקת מימון של הטיפול. הפעם זה מתרחש שנייה לפני שהן עומדות על דוכן העדים מול הנאשם שאנס אותן ומול אותם המפקדים שסירסרו בהן.
"אני פונה אלייך על מנת לדאוג להמשך מימון עבור טיפולה של הילה (שם בדוי), על מנת לשמור על הרצף הטיפולי”. “מבקשת המשך טיפול לנוגה (שם בדוי) שזקוקה לכך ומסתייעת מאוד מהטיפול". כך כתבו הפסיכולוגיות של הסוהרות לעורכת דינן, קרן ברק, כשקיבלו את ההודעה המטלטלת על הפסקת המימון.
1 צפייה בגלריה
yk14087006
yk14087006
(הילה )שם בדוי( וסוהרת נוספת שנפגעה | צילום: יואב דודקביץ)
"הטיפולים היו ממש קיר תומך שלא אתרסק, אני מאוד בלחץ שהטיפול יופסק, אני לאט-לאט מתחילה להשתקם ולהחלים", מספרת הילה על חשיבות הטיפול, "ברגעים שיש הפסקה ואין טיפול אני נמצאת ברגרסיה מטורפת. רק יושבת ובוכה בבית, לא מצליחה להירדם, וזה רק משבוע שלא פגשתי את המטפלת הקבועה שלי". עוד המשיכה וסיפרה: "אני לא יכולה להסביר כמה אני מאוכזבת על האמירה שיפסיקו את הטיפול, ועוד להודיע לפסיכולוגית שלי רק, לא לי אפילו. תיקחו אחריות, אני נפגעתי אצלכם. הפסיכולוגית שלי היא הקביים שלי, לא הייתי מצליחה להעיד אם לא היא. אם בחקירות אני התרסקתי מה יקרה כשאני אעיד מולו? אני לא רוצה להילחם אני רק רוצה להתרכז בהחלמה שלי".
הסוהרת נוגה לא יצאה מהבית קרוב לשלוש שנים מאז שהפרשה נחשפה. בזכות הטיפול היא למדה ללכת מחדש, והיום משקמת את החיים שלה, את העסק שלה ואת התא המשפחתי שלה. "למצוא פסיכולוגית שאת סומכת עליה אחרי שנפגעת כל כך הרבה, זה דבר בפני עצמו. ולוקחים לי אותה", סיפרה נוגה. "הטרידו אותי, ביצעו בי מעשה מגונה, אני עוברת טיפול ארוך, ודווקא בשלב הכי קונקרטי שאני אמורה לתת עדות מול האנשים שפגעו בי שוב מפסיקים לי את הטיפול. וזה כבר היה, וכבר איימו, הם לא מבינים שזה כמו לנתק אותי ממכונת חמצן. אין זמן מסוים לטיפול, אצטרך את זה כנראה לעוד הרבה שנים, הכוח צריך להיות בידיים שלי, אני צריכה להחליט מתי אני יכולה לבד, בטח לא בשלב הכי קריטי שיש. טיפול פסיכולוגי זה דבר כל כך יקר, אני לא יכולה להרשות לעצמי לבד לשלם את זה".
משב"ס נמסר בתגובה: "מצרים על הניסיון לייחס לשב"ס טענות שאינן מדויקות כלל, ביחס לאירוע הסרסור החמור בלוחמות הכליאה. בניגוד מוחלט לנטען נציב שב"ס, רב-גונדר קובי יעקובי הנחה להמשיך את כלל הטיפולים להן זכאיות הנפגעות ללא מגבלה, תוך מיצוי כל דרך לסייע לקורבנות בכלל ההיבטים המשפטיים והטיפולים, ולעמוד בקשר רציף בנושא עם גורמי הפרקליטות. בנוסף, מיד עם כניסתו לתפקידו פעל הנציב לחיזוק נושא המוגנות, בין היתר בהעצמת מערך הייעוץ בענייני מגדר (יוהל"ם) וטיפול חסר פשרות בכל חריגה מטוהר מידות". מטעם עורכת הדין קרן ברק המייצגת את הסוהרות נמסר: "לצערי הרב יש בשב"ס גורמים אשר ללא בושה ממשיכים להכפיש את הסוהרות ומנסים לערער את אמינותן וזאת למרות שכל מדינת ישראל יודעת היום שהן דוברות אמת ותמיד דיברו אמת ולראיה כתבי האישום שהוגשו. יש להשתיק את הגורמים בשב"ס אשר עדיין סבורים כי ניתן להשתיק, להחליש ולקפח את הסוהרות ובכך להנציח את הטיוח של פרשת הסרסור.