ערב חג רחוק מהבית: המצב הביטחוני אחרי חיסול נסראללה, ומאות ביטולי הטיסות בעקבותיו, הביאו למצב שבו עשרות אלפי ישראלים עדיין תקועים בחו"ל ללא יכולת להגיע חזרה לישראל. רבים מהם ייאלצו להעביר את ערב החג בחו"ל - למרות שלא תיכננו לעשות זאת.
מאז אזהרת המסע לישראל שפירסמה בצהרי יום שבת רשות התעופה האירופית, לפיה יש להימנע מלטוס לישראל עד סוף אוקטובר, ביטלו חברות התעופה הזרות בזו אחר זו את הטיסות לישראל. חלקן עשו זאת ממש באוויר כמו טיסות של וויז איירליין או חברת טוס הקפריסאית שהייתה אמורה לטוס מיוון לישראל ובמקום לנחות בנתב"ג נחתה בלרנקה שבקפריסין, מותירה עשרות ישראלים מבולבלים בשדה התעופה מבלי לדעת מתי ואיך יוכלו לשוב לישראל. אתמול הודיעה גם חברת אייר פראנס על ביטול כל הטיסות שלה עד ה-8 באוקטובר. על פי ההערכות מדובר על כ-40 אלף ישראלים שנמצאים ביעדים השונים ואשר מחפשים פתרון קסם להגיע לישראל, זאת כאשר בחברת אל על הטיסות מלאות כמעט עד אפס מקום. כתוצאה מכך נראה שלפי שעה רבים מהישראלים שנתקעו בחו"ל לא יגיעו לישראל עד ערב החג ביום רביעי וייאלצו להעביר את ראש השנה מחוץ לישראל. לזה מתלווים כמובן הוצאות לא מתוכננות על בתי המלון, השכרת רכב, אוכל וכו' ותוך עננה של אי-ודאות מתי יצליחו לחזור הביתה ובאיזה מחיר.
את המצב מנצלות חברות התעופה שכן טסות ושהעלו את המחיר על המקומות הספורים שנותרו בעשרות אחוזים. ישראלים שנתקעו בלרנקה ואתונה מספרים על מחירי טיסות עבור כיוון אחד בחברת ארקיע מאתונה ולרנקה שחצו גם את ה-900 דולר לנוסע. בעקבות זאת שיגר אתמול הממונה על הרשות להגנת הצרכן במשרד הכלכלה, קובי זריהן מכתב למנכ"ל ארקיע עוז ברלוביץ על כך שבדיקה של הרשות העלתה כי באחרונה, וביתר שאת בימים האחרונים, ארקיע העלתה את מחירי הטיסות באופן חריג. זריהן הזהיר כי חוק הגנת הצרכן מאפשר למדינה להתערב למניעת ניצול לרעה של המלחמה ואיים בסנקציות.
תגובת החברה: "ארקיע, שנרתמת להחזיר ישראלים הביתה, מגבירה את לוח הטיסות לאתונה ולרנקה. הטיסות יוצאות מהארץ ריקות בכדי להחזיר את מי שזקוק לחילוץ מאותם יעדים. לאור ביטולי צוותים של מטוסים חכורים, ארקיע נאלצת להעביר את הנוסעים למטוסיה, או למצוא להם חלופות אחרות. החברה מנהלת את מחירי הטיסות בהתאם לרמות הביקושים".
יש גם מקרים מקוממים. רתם, חייל מילואים שהוקפץ בצו 8 כשהיה בחו"ל, סיפר כי ארקיע "הסכימה" לסייע לו להגיע לארץ בטיסה רגילה (ששאר הנוסעים שילמו עליה 250 דולר) וגבתה ממנו לא פחות מ-700 יורו.
בניגוד לארקיע, באל על החליטו להציע את הטיסות לאתונה ב-150 דולר לכיוון, וללרנקה ב-99 דולר לכיוון. בישראייר גובים 299 דולר לכיוון מאתונה ו-249 דולר לכרטיס מלרנקה לנתב"ג. הבעיה היא כאמור למצוא מקומות פנויים.
אתמול הגיעה שרת התחבורה מירי רגב להונגריה ונפגשה עם השרים הרלוונטיים על מנת לבטל את המלצת האיחוד האירופי ביחס לטיסות לישראל. רגב צפויה לפגוש גם את מנכ״ל חברת WIZZ על מנת שיסייע לשנות את החלטת האיחוד האירופי. ביומיים האחרונים הוסיפו חברות אל על וישראייר טיסות לאתונה וללרנקה אבל לדברי גורמים בענף מדובר ב"טיפה בים". הטיסות מלאות עד אפס מקום עוד לפני האירועים האחרונים ולכן מדובר במצב בעייתי. נוסעים תקועים בקורפו (יוון) כבר למעלה מיממה כתוצאה מביטול הטיסה של חברת TUS. בהם נמצאים קשישים הזקוקים לתרופות, ילדים ותינוקות שצריכים פורמולות שאין להשיג בשדה התעופה.
הלכה החופשה
אבל הכאוס הוא לא רק בקרב מי שנתקעו בחו"ל אלא גם בין אלה שהזמינו חופשה בחו"ל וטיסתם בוטלה. כך למשל, מתן בן 40, אב לשלושה, אמור היה לטוס אתמול עם חברת וויזאייר יחד עם עוד 14 בני משפחה. לדבריו, "הבנו שהסיכויים לחגוג את החג באתונה נמוכים מאוד. הקמנו חמ"ל משפחתי כדי לאתר טיסות חלופיות שזו משימה כמעט בלתי אפשרית בהתחשב בכך שרק חברות ישראליות פועלות. נתקלנו במחירים הזויים של כ-1,500 דולר לנוסע. את החדרים במלונות והשכרת הרכב לכולנו הזמנו כבר ואין כבר אפשרות החזר. אחרי שעות של חיפושים הצלחנו לדוג כרטיסי טיסה באתר של איסתא בעלויות של 940 דולר לכרטיס הלוך עם ארקיע וחזור עם בלו בירד, בתקווה שעד שאנחנו חוזרים לארץ אחרי החג, הם יחזרו לטוס לישראל".
מה מגיע לכם?
באופן כללי כאשר חברת התעופה מבטלת את הטיסה, היא צריכה להציע לנוסע כרטיס לטיסה חלופית או החזר כספי. חברות התעופה ינסו אולי להימנע מלהציע החזר בטענה שמדובר במצב ביטחוני אולם בתי המשפט לא מקבלים זאת באופן אוטומטי וכל מקרה נבחן לגופו. לפי החוק, כאשר הטיסה נדחית או מבוטלת, על חברות התעופה לספק לנוסעים בזמן ההמתנה לטיסה הנדחית או החלופית שירותי סיוע כמו מזון ושתייה, לינה במלון (אם ההמתנה היא בלילה), ושירותי הסעה משדה התעופה למלון. גם במקרים שבהם הטיסה מתבטלת או נדחית בשל נסיבות שלא היו בשליטת חברות התעופה, לרבות בשל מצב מלחמה, עדיין מחויבות חברות התעופה לספק לנוסעים שירותי סיוע.
מתן: "הקמנו חמ"ל כדי לאתר טיסות, שזו משימה כמעט בלתי אפשרית כי רק חברות תעופה ישראליות פועלות, וברובן אין מושבים פנויים"