טוויסט בעלילה במאבק הבלתי נגמר על מערכת המשפט: שר המשפטים יריב לוין שקל, נכון לאמש, להגיע היום לטקס הפרידה מממלא מקום נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, שייצא לגימלאות מיד לאחר ראש השנה.
בטקס, שבו ינאמו גם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה וראש לשכת עורכי הדין עמית בכר, קורא הנשיא היוצא את פסק הדין האחרון שלו .
3 צפייה בגלריה
yk14100963
yk14100963
(יריב לוין | צילום: שלו שלום)
יריב לוין התכוון לא להגיע לטקס במחאה על כך שהעליון כפה עליו לפני שבועיים, בניגוד לרצונו, לזמן את כינוס הוועדה לבחירת שופטים ולבחור נשיא לבית המשפט העליון חרף רצונו לדון בנושא הסניוריטי ולכרוך את בחירת נשיא בבחירת שלושה שופטים לבית המשפט העליון.
אלא שבימים האחרונים חשב לוין שוב על עמדתו כשהוא נוטה לרכך אותה. רוב הזמן לוין ניהל עם פוגלמן יחסי עבודה תקינים, למרות חילוקי הדעות העמוקים ביניהם לגבי תפקידו וסמכותו של בית המשפט העליון. ביחד הם מינו כ-170 שופטים לבתי משפט השלום והמחוזי, ולוין גם מעריך את תרומתו של פוגלמן לציבור במשך 43 שנה.
עם זאת, לוין אינו מתכוון לרכך את עמדתו באשר לכהונתו של הבא בתור על פי הוותק – יצחק עמית. לוין מתנגד לכבד את נוהג הבחירה על פי הסניוריטי ולפיכך הוא מסרב להכיר בנשיאותו בפועל של עמית.
לוין מונע מאז אוקטובר 2023 בחירה של נשיא לבית המשפט העליון בשל רצונו לבטל את נוהג הסניוריטי ולמנוע את מינוי עמית לנשיא. בעקבות עתירות שהוגשו נגד לוין, הורה לו בג"ץ לפרסם את שמות המועמדים לנשיאות ולכנס את הוועדה לבחירת שופטים לשם בחירת נשיא. אף על פי ששני שופטים מתמודדים על התפקיד, יצחק עמית ויוסף אלרון, לוין פירסם בשבוע שעבר את שמות כל שופטי העליון כמועמדים לנשיאות, זאת על מנת לעכב את הליך הבחירה ולהגיש התנגדויות של הציבור נגד כל שופטי העליון.
3 צפייה בגלריה
yk14100966
yk14100966
עוזי פוגלמן | צילום: יאיר שגיא
לאחר ההודעה הסירו עשרה מהשופטים את מועמדותם לתפקיד נשיא בית המשפט, והיחידים שלא הסירו מועמדות הם עמית ואלרון. למרות זאת, הודיע לוין כי ידון במועמדותם של כל השופטים, ובכלל זה בהתנגדויות שהוגשו בעניינם.