אחת התהפוכות המשמעותיות בשבועות האחרונים בזירה הפנים-הישראלית היא יישור קו מלא בין הדרג המדיני לצבאי: המחלוקת על הפסקת אש בעזה פינתה את מקומה לטובת אג׳נדה התקפית ומהדהדת, שהשיא שלה אמור להיות תגובה עוצמתית למתקפת הטילים הבליסטיים באיראן. כפי שהבהיר אתמול ראש הממשלה, גם אצל ראשי הצבא השאלה היא לא ״האם״ אלא ״מתי״ ו״איך״.
2 צפייה בגלריה
yk14103059
yk14103059
(ישראלים מצטלמים ליד שרידי טילים איראניים שנפלו באיזור ערד | צילום: מנחם כהנא, איי־אף־פי)
לישראל אין באמת ברירה, אחרי כ-200 טילים שנורו לעבר ישראל בשבוע שעבר ופגעו בשני בסיסים של חיל האוויר. אמנם הפגיעות לא הורידו את רמת התפקוד ומטוסי קרב המריאו מתוך הבסיס לתקיפות בלבנון, אבל זה לא משנה את הצורך לגבות מחיר מהאיראנים על אקט ישיר של הכרזת מלחמה.

הזדמנות לפגוע בגרעין

מאחר שהתגובה היא בבחינת מעשה עשוי, במערכת הביטחון מנהלים דיונים אינטנסיביים על הפרטים. כצפוי, הממשל האמריקאי מפעיל לחץ כבד שלא לתקוף תשתיות נפט ולא את מתקני הגרעין, שם ממילא ישראל זקוקה לסיוע אמריקאי. אמש הגיע לישראל גם הגנרל האמריקני הבכיר מייקל קורילה, מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, שנחשב לבעל השפעה על המתרחש באזור.
2 צפייה בגלריה
yk14103054
yk14103054
מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, נואם בסוף השבוע | צילום: KHAMENEI.IR , איי־אף־פי
״הציפייה שלנו היא לשיתוף פעולה עם הידידות שלנו ואנחנו בתקשורת יומיומית״, אומר גורם בכיר, ״חלק מהעולם המערבי הבין שאנחנו נחושים, אחרי שראו מה עשינו בלבנון עם חיסול נסראללה. אין יכולת לדלג על מה שאיראן עשתה".
עם זאת, ראוי לציין כי מלחמה אזורית איננה חלק ממטרות המלחמה כפי שהממשלה קבעה אותן. האיראנים כבר הבהירו שהם יגיבו לתקיפה שכזו ולכן מתלבטים בישראל אם לבחור בתגובה שתשמר את המשך המערכה או כזו שתשנה אותה.
יש גורמים בישראל הסבורים שעם כל הכבוד להתנגדות האמריקאית והסיבות הספציפיות שלה (ובראשן מערכת הבחירות), מדובר ברגע היסטורי: אם ישראל לא תפעל יחד עם האמריקאים ולא תפגע בתוכנית הגרעין, אז הוא יאיים לא רק עלינו אלא על כל העולם, כולל המדינות שמתנגדות לפעולה כזו כעת.
גורמים במערכת סבורים שהמפתח הוא הקשר הרעוע בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא ארה״ב ביידן, שלא רוצה מלחמה רגע לפני בחירות שהן גם הצבעת אמון בכהונה שלו. לא פלא שהמועמד הרפובליקני, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, מאתגר את הבית הלבן וטוען כי ישראל צריכה לתקוף את מתקני הגרעין, למרות מה שיקרה למחירי הדלק. כך או אחרת, התוצאה היא שההחלטה הישראלית היא כלי משחק בפוליטיקה הפנימית של בעלת בריתנו הגדולה. אלא שגם באיראן לא רגוע: המשטר חטף מכה אסטרטגית נוכח האבדות שספג פרויקט ההתעצמות של חיזבאללה, ובחזית הפנימית נרשם לחץ גדול מחשש לתקיפה. בין השאר, הבורסה יורדת וגם אזרחים ואזרחיות רבים עומדים בתורים ארוכים בתחנות דלק.
ההישגים של צה״ל בלבנון מסבירים מדוע המשטר חושש שישראל תעשה להם דאחייה בטהרן. הדבר האחרון שהמשטר צריך זה סירנות בטהרן שיבריחו תושבים.
ככלל, במודיעין הישראלי מזהים הזדמנויות פז להיפוך מגמה: הקרנת העוצמה מהשבועות האחרונים עושה רושם במדינות הסוניות, ויש מי שאפילו מדבר על פוטנציאל להפריד את משטר אסד מהחיבוק האיראני שהציל אותו במלחמת האזרחים. לא צריך למהר עם המסקנות, אבל באמ״ן יש יותר ויותר קולות שטוענים שגם בדמשק מחשבים מסלול מחדש.

הישגים בלבנון

בינתיים הפעילות בלבנון נמשכת באינטנסיביות שהופכת אותה לזירה המרכזית דה-פקטו. מהאוויר ישראל רושמת הישגים במלאכת החיסול של צמרת הפיקוד, לרבות מי שנחשב למחליפו המיועד של נסראללה.
שר הביטחון יואב גלנט ביקר בסוף השבוע באחת מיחידות המודיעין, שם אמר לו אחד הקצינים שמכיר היטב את חיזבאללה כי הם לא מכירים את ההנהגה החדשה ומי שמקבל החלטות הם מפקדים זוטרים. ״הם איבדו את הביטחון ומתנהגים כמבוקשים״, אמר הקצין.
יש לזה גם חיסרון: הוואקום בהנהגה לא מאפשר כתובת להגיע איתה להפסקת אש והסדר הרבה יותר טוב מההבנות שסיימו את המלחמה ב-2006. כרגע הערכות בישראל הן שהאיראנים יקבעו עבור חיזבאללה מה יקרה שם, ועמדתם תלויה מאוד בהתפתחות ההתכתשות עם ישראל.
לא ברור כמה חילופי מהלומות יידרשו כדי להגיע לרגיעה, אולם מבחינת ישראל ברור מה ייחשב להישג: ביטול הקשר בין לבנון לעזה והפסקת לחימה שם, לצד טיפול בתשתיות בקו המגע ופגיעה דרמטית בחיזבאללה. זו יכולה להיות הכרזת ניצחון ומכאן יתמקדו המאמצים בהשגת הסכם להחזרת החטופים החטופות.
גורמים בישראל אומרים כי חמאס למעשה אינו מתפקד יותר כצבא טרור אלא חזר לימיו כארגון גרילה, ואילו יחיא סינוואר עדיין מנותק קשר. לדברי אותם גורמים, הדיווחים כאילו העביר מסרים משוללי יסוד.
הלחימה בכל החזיתות גבתה לפני ובמהלך החג מחירים כבדים. התמרון המורכב בשטח הביתי של חיזבאללה כבר עלה בחייהם של תשעה לוחמים, אולם הפעילות של אוגדות 98 ו-36 מניבה פירות בדמות חיסול מחבלים ופירוק תשתיות.
בקרוב יתרחבו הפעילויות ויתמקדו בפגיעה ביכולות הפיקוד והשליטה של חיזבאללה, באמצעי לחימה ובמנהרות שבנה. "רק מתוך התמרון הרגנו מעל 400 פעילי חיזבאללה, בהם לא מעט מפקדי פלוגות ומג"דים״, אומר בכיר בצה״ל. ״מפקדי הגזרות של הר דב, מרכבא, מרווחין ועוד חוסלו".
בצה״ל טוענים כי כמות אמצעי הלחימה שהכוחות איתרו עד כה גבוהה אף יותר מהערכות המחמירות שלהם, בעיקר בכל בנוגע לטילי נ״ט, מחסני אמל״ח ומנהרות. בצבא מעריכים כי יזדקקו למספר שבועות כדי לטפל באותם מרחבי לחימה. במקביל, נמשכת ההתמודדות עם כלי הטיס הבלתי מאוישים שמשוגרים מעיראק על ידי המיליציות השיעיות.
מדובר במתקפות על בסיס קבוע, שאחת מהן גבתה את חייהם של שני לוחמי גולני. למעלה מ-20 חייילים נוספים נפצעו. התקלה החמורה באירוע הייתה שלא ניתנה התרעה לכוחות להתגונן ולכן הפגיעה הקשה. במערך ההגנה האווירית יבדקו מדוע לא זיהו והתריעו.