האמר חשמלי הינו "רכב פרטי", ולא ניתן לקזז את המע"מ בגין רכישתו. כך הודיעה אתמול רשות המסים במסגרת ערוץ חדש שהשיקה לפרסום עמדותיה במסגרת "ניירות עמדה מקצועיים".
עמדת רשות המסים היא שרכב חשמלי מסוג האמר עונה להגדרה "רכב פרטי" בתקנות מע"מ, בין אם סיווגו הוא 2M (פרטי נוסעים) ובין אם סיווגו הוא 2N (משא פתוח שמשקלו מעל 3,500 ק"ג). זאת, לאור מגוון סיבות המפורטות בנייר העמדה, ובהן מאפיינים שונים של הרכב העונים לצרכים של קהל המחפש רכב לשימוש פנאי, השיעור הנמוך יחסית של משתמשים מסחריים ועוד.
משמעות הקביעה היא שבעלי עסקים הרוכשים רכבי האמר חשמליים, למרות שמשקלם מעל 3,500 ק"ג בשל הסוללה, לא יוכלו לקזז את מס התשומות הכלול בחשבונית המס מחבות המע"מ הכוללת של העסק שלהם. זאת למעט החריגים המנויים בתקנות מע"מ ובמקרים שבהם מדובר ברכב המועסק דרך קבע בתנאי שדה או בחצרי העסק או המפעל, כפי שמצוין בהגדרת "רכב פרטי" בתקנות מע"מ.
הסיבה שהרשות נדרשה להוצאת נייר העמדה היא שהתברר לפי נתוני הרשות כי ב-2024 הגיעו לישראל 160 רכבי האמר, מתוכם 43% היו בעלי עסקים שהצהירו כי הוא לשימוש צורכי העסק. יצוין כי בעלי עסקים שרוכשים רכבי עבודה, כלומר "אמצעי לייצור הכנסות", זכאים להחזר של המע"מ.
ברשות המסים מעלים מספר טענות נגד סיווגו של ההאמר כ"רכב לעבודה". מדובר ברכב יוקרתי עם חמישה מקומות ישיבה, עם מאפייני נוחות ועם ארגז קטן באופן יחסי. כפי שעולה מאתרי אינטרנט של היצרן והיבואן, רכבים מדגמים אלה מופנים לקהל לקוחות שמחפש רכב נוח וחדשני המתאים למטרות בילוי, ומשווקים ככלי רכב לשימוש פרטי ולא ככלי רכב לעבודה. האמר עם משטח משא מאחור יוכר כרכב לצורכי עבודה – רק אם נעשה בו שימוש דרך קבע בתנאי שדה או בחצר העסק והמפעל.