קצת יותר משבעה חודשים מאז שרכשו האחים שלומי ויוסי אמיר את שופרסל, רשת השיווק הגדולה במדינה, זה הזמן לבחון איך הושפע השותף השקט הגדול והאמיתי, זה שכל חנות וכל רשת קיימות בזכות כספיו ונאמנותו – הצרכנים הישראלים. מה קרה למחירים, לתמהיל, לשירות?
האחים אמיר הכניסו גישה חדשה ומרעננת לרשת. כבר בכניסה לאגף המשרדים של הנהלת שופרסל בראשון לציון ניתן לראות שבאו ימים חדשים. דלת הזכוכית לאגף המנכ"לים החדשים פתוחה לרווחה. לא צריך להקיש קוד. אפשר לפגוש את האחים אמיר גם בארוחת צהריים בחדר האוכל של העובדים בקומה התחתונה. כי כשהם נכנסו לתפקידם, הם נדהמו לגלות במטבחון שבקומת ההנהלה עשרות חמגשיות שהגיעו ממסעדות נחשבות, והמתינו לבכירים למקרה שלא קיימו באותו יום פגישות עבודה במסעדות נחשבות בחוץ. כל יום נזרקו לפח עשרות חמגשיות. שלומי אמיר הורה מיד להפסיק עם המנהג, כי אוכל לא זורקים, וכי מקום המנהלים בחדר האוכל עם שאר העובדים. נגיעה ראשונה בשכבות השומן המיותרות בקומת המטה, באיבחה כהרגלם.
1 צפייה בגלריה
yk14109891
yk14109891
(האחים אמיר. "עושים עבודה טובה, אבל הצרכנים נפגעים" | צילום: מורג ביטן)
נכון להיום, ביצועי הרשת, שדישדשה בשנים האחרונות, מעלים חיוך על פניהם ועל פני המוסדיים והמשקיעים במניות הקבוצה. רבים הסיכויים שימשיכו לחייך גם ברבעונים הבאים. מתחילת המלחמה מניית החברה זינקה ביותר מ-80%. האחים אמיר, שקנו את שופרסל ב-1.5 מיליארד שקל לפי שווי חברה של 6 מיליארד שקל, מורווחים כבר היום על הנייר ביותר מ-400 מיליון שקל. "האחים אמיר עושים עבודה טובה עבור עצמם ועבור המשקיעים. היה להם גם שכל וגם מזל להתחיל לפעול בעיתוי שבו הכי קל למכור מזון ביוקר – בזמן מלחמה. הצרכנים משלמים הרבה יותר ונפגעים ביחס למצב טרום המלחמה", קובע תמיר בן שחר, יועץ שיווקי ומנכ"ל מכון המחקר "צ'מנסקי בן שחר". ואכן, בסל החג האחרון של "ממון" התמקמה שופרסל יחד עם טיב טעם ופרשמרקט בקבוצת הרשתות היקרות ביותר בין רשתות הדיסקאונט, ובמקום השני בשיעור ההתייקרות בהשוואה לראש השנה 2023. "לדעתי שופרסל חוגגת על הצרכן, שמשלם יותר ומקבל שירות פחות טוב. אני חש זאת כלקוח הרשת, בכמות האנשים שעומדים לשירותי בסניף, ובתמורה לכסף שאני מקבל כשאני מזמין משלוח", קובע בן שחר. גם שלומי לחנה, יועץ אסטרטגי שיווקי ומרצה במכללה למינהל, חושב כך: "אין ספק שמהלכי התייעלות הם דבר מבורך, אלא שבשופרסל ניכר שהלקוחות נפגעים", הוא אומר.
יוסי (54) ושלומי (52), בניו של דוד עמר, שהיה במשך כ-20 שנה ראש מועצת נשר, נדבקו באהבה לקמעונאות עוד בילדותם ב"מכולת שמעון" שניהל סבם. אחרי הצבא הם פתחו מסעדה באזור מגוריהם, אחר כך סופרמרקט קטן בקריית-ביאליק, שצמח בעזרת גל רכישות חכמות לרשת פרשמרקט. זו הונפקה בבורסה ב-2019 לפי שווי של מיליארד שקל, ונמכרה לחברת פז ב-2021 לפי שווי של 2.1 מיליארד שקל. בסוף פברואר 2024 רכשו האחים 24.9% ממניות קבוצת שופרסל מהגופים המוסדיים המחזיקים במניות החברה.
השניים הם מנהלים חרוצים, סוחרים ממולחים, שצמחו מהשטח ומכירים את עולם הסופרמרקטים ואת הספקים. יוסי אחראי על הצד הפיננסי. שלומי אחראי על הסחר. ברבעון השני של 2024 זינק הרווח הנקי של הרשת ב-131.5% (169 מיליון שקל לעומת 73 מיליון ברבעון המקביל אשתקד). ההכנסות ברבעון השני גדלו ב-7.9% והגיעו לכ-3.996 מיליארד שקל. ההכנסות לחנויות זהות (חנויות שהיו קיימות גם בשנה שעברה, ללא החנויות החדשות שנפתחו) גדלו אף ב-8.7%. זו בוננזה מרשימה גם בתקופה טובה לרשתות המזון כמו שנת מלחמה, המתאפיינת בהצטיידויות מזון גבוהות וב-400,000 יותר ישראלים שנמצאים בארץ בכל רגע נתון.
הבעלים החדשים של שופרסל זיהו מקורות בזבוז ברשת וסגרו פעילויות בלי למצמץ. הם מכרו לדיסקונט ב-77 מיליון שקל את חלקה של שופרסל באפליקציית התשלומים ההפסדית פייבוקס, העמידו לאחרונה למכירה את רשת הסטוקים הכושלת דן דיל ועוד. הם ביטלו את תוכנית ההתייעלות שהכינה חברת הייעוץ מקנזי לשופרסל, שהייתה אמורה לעלות לרשת 20-30 מיליון שקל, תלוי בהצלחה, והעדיפו במקום זה "מינוי שני משנים למנכ"לים, האחראים על פיתוח ויישום האסטרטגיה". הם גם שינו את המדיניות מול הספקים והעלו את האגרסיביות כלפיהם במטרה לשפר את תנאי הסחר של הרשת. מי שפחות שמחו הם המפוטרים – 150 עובדים, בהם נתח רציני מעובדי המטה (בעובדי השטח בסופרמרקטים קשה יותר לצמצם) – והמתפטרים, שורה ארוכה של בכירים, שרק השבוע נוספה אליהם עינת פלד שפירא, מנכ"לית רשת Be.
הצעדים שנקטו האחים אמיר אמורים – בהנחה שברשת רואים את הצרכן במרכז – להתגלגל גם אל הצרכנים ולשפר את המחירים, השירות וחוויית הקנייה. אבל בינתיים במקרים רבים קורה ההפך. איפה השינויים הגדולים ואיפה הבעיות הבולטות?
המחירים: שופרסל הפסיקה לפני שנים להילחם על מיקומה בצמרת הרשתות הזולות. בעבר הקפידו ברשת לשמור באופן קבוע על פערי מחירים הגבוהים ב-9%-11.5% מרמי לוי. בתקופה האחרונה שלפני המכירה, בגלל זליגת לקוחות ליוחננוף וחצי חינם שהצטרפו למלחמות המחירים תוך הצעת חוויית קנייה, התחילו בשופרסל במהלכים לפתיחת תת-רשת חדשה, שהייתה אמורה לשמור על פער מחירים של 5%-6% בלבד מרמי לוי. עם חילופי ההנהלה בוטל המהלך. סקר המחירים של "ממון" בערב החג השנה הצביע על פער מחירים חסר תקדים של 20.8% בין שופרסל לרמי לוי.
המבצעים: אם בעבר בחגים היו בשופרסל בממוצע כ-1,200 מבצעים מסיביים, היום ירדה הכמות ל-700. אם בעבר במבצעי הבשרים והדגים כיכבו הטריים, השנה עבר המיקוד לתוצרת הקפואה, וכמות המבצעים הצטמצמה. בסיוע עדי יהב טוסי מ"פרייסז" ערכנו השוואה בין ערב החג השנה ובשנה שעברה בשופרסל דיל (1.10.2024 לעומת 14.9.2023), ומצאנו ירידה של 21% בכמות המוצרים (מק"טים) שבמבצע (מ-4,062 ל-3,220). אחת הסיבות לצמצום במבצעים, אומרים ספקים, היא הירידה במוכנות של שופרסל להשתתף במימון המבצע. במבצע מקובל שהספק מממן 70% מההנחה, והרשת מממנת 30% מההנחה. במבצע פחות אגרסיבי זה יהיה 80% ו-20%. כיום, אומרים ספקים, דורשת הרשת מהספקים לממן את כל המבצע.
תגובת שופרסל: "מאז כניסת האחים אמיר לתפקידם שופרסל מציעה בכל שבוע מגוון גדול של מבצעים שוברי שוק. הרשת נערכת מראש עם מלאים ומסבסדת במיליוני שקלים את המבצעים. יש גידול חד במספר הקונים בחנויות".
הרכב המבצעים: בשופרסל של היום לא מאמינים בתפיסת "הסל הכי זול", כלומר להיות רשת זולה באופן גורף, אלא במבצעי כסאח. לקחת מוצר, לחתוך את מחירו, להצטייד בכמויות מראש, ולקדם אותו באגרסיביות בכניסה לכל חנות ובמודעות. מבצעים מסוג זה מכניסים לקוחות לחנויות, מסייעים לדימוי הרשת כזולה, וגם דוחפים את המתחרים להוריד מחירים. דוגמה: שמן החמניות URUSA, המיובא מרוסיה על ידי "אגרוני אימקוטרייד" נמכר כיום בשופרסל ב-5.90 שקל לעומת 13.90 שקל בגלגול הקודם של הרשת. "זה מחיר מופרז בגובהו ולא ריאלי", מודה שלמה אינברט, האחראי על מכירות בחברה, שלדבריו הציע להנהלה החדשה את המבצע האגרסיבי. מדובר במחיר טוב לשמן חמניות, והוא נחטף בכמויות.
אלא שלמבצעי הכסאח מתלוות מגבלות והתניות: קנייה של 2 יחידות, קנייה ב-150 שקל לא כולל מוצרי המבצע הספציפי, ובנוסף, על המודעות בתקשורת וליד המוצר לא מצוין מחירו לפני המבצע, כפי שמחייב חוק הגנת הצרכן, וכך אי-אפשר לדעת עד כמה המבצע משתלם באמת. בשופרסל אומרים בתגובה: "אנו פועלים לפי דין".
עד כניסת האחים אמיר ההתניה הנפוצה בענף וברשת הייתה קנייה מינימלית של 100 שקל, והשימוש בה היה מדוד. זה כבר לא המצב. בסיוע "פרייסז" בדקנו כמה מבין המוצרים שנמכרו בשופרסל דיל יום לפני ראש השנה 2023, היו בהתניה של קנייה ב-150 שקל, לעומת יום לפני החג השנה. גילינו שבשנה שעברה היה בשופרסל דיל מבצע אחד כזה, ובשופרסל שלי לא היה אף מבצע כזה. ואילו השנה בשופרסל דיל היו 7,276 מבצעים כאלה, ובשופרסל שלי 4,754 מבצעים.
ובנוסף, מבצעי ערבי חגים של מאות מוצרים, שבדרך כלל נמכרו ב-10 שקלים, נעלמו בחג השנה.
הרעת תנאי האונליין: בעקבות ביקורות שנמתחו בעבר על המחירים הגבוהים באונליין של שופרסל, החליט איציק אברכהן, המנכ"ל הקודם המיתולוגי, להשוות את מחירי האונליין למחירי שופרסל דיל, וכך זה היה שנים. בדיקה שערכתי לאחרונה העלתה כי מתחת לרדאר, האונליין של שופרסל מתייקר. באמצעות "פרייסז" מצאנו שב-1 באוקטובר השנה, ב-1,152 מוצרים מחירי האונליין גבוהים יותר ממחירי הסניפים של שופרסל דיל. בולטים בכך הירקות והפירות (5%-116% יותר), בשר ודגים, משקאות קלים, בעיקר של יפאורה-תבורי. כמעט כל מארזי הסיגריות יקרים יותר באונליין ב-3%. ב-345 מוצרים האונליין היה אמנם זול יותר, אבל אלו מוצרים פחות משמעותיים.
הנה כמה דוגמאות לפערים: עגבניות טריות – 8.4% יותר באונליין (12.90 שקל לק"ג לעומת 11.90 שקל בשופרסל דיל), רימון – 87% (12.90 לעומת 6.90 שקל), מנגו טרי – 115.9% (14.90 לעומת 6.90 שקל), חצילים – 102% (9.90 לעומת 4.90 שקל) כרעיים עוף טרי (כשרות רגילה) – 13.3% (28.33 שקל באונליין לעומת 25 שקל בשופרסל דיל), פילה אמנון קפוא ללא עור בלדי – 49.7% (44.90 שקל לעומת 30 שקל בשופרסל דיל). אפילו בין מוצרי המותג הפרטי יש כאלה שיקרים יותר באונליין, כמו דבש טבעי טהור לחיץ שופרסל 250 גרם – 15.90 שקל באונליין לעומת 12.90 שקל בשופרסל דיל, יקר ב-23.3%.
ומעבר להתייקרות המוצרים, גם דמי המשלוח התייקרו פי שלושה – מ-10 שקלים לכ-30 שקל.
תגובת שופרסל: "שירות האונליין מציע חווית קנייה ושירות שונים מהסניפים, ולכן מגוון המבצעים והמוצרים שונים. חלק מהמשלוחים מסופקים ממרכזי ליקוט ושילוח אוטומטיים שהוקמו בהשקעה של מאות מיליוני שקל. הפירות והירקות נארזים באריזות איכות, ומובלים בקירור עד פתח הבית. בעקבות התייקרות התשומות עודכנו דמי השירות של המשלוחים לכל הלקוחות ל-29.90 שקל".
מועדון הלקוחות: מועדון הלקוחות של שופרסל נחשב לגדול בישראל, אם כי קשה לדעת כמה חברים יש בו היום. בדוח שלה לחציון הראשון של 2024 דיווחה הרשת על הנתונים הנכונים ל-31.12.2023 (2.1 מיליון לקוחות המועדון וכ-615 אלף מחזיקי כרטיס האשראי) – ולא על נתונים עדכניים לחציון. האם בגלל הירידה שחלה בשני הנתונים? לא הצלחנו לקבל תשובה על כך מהרשת.
מה שכן בולט הוא הפחתה דרמטית בהיקף המבצעים הייעודיים לחברי המועדון, כך על פי תלונות של לקוחות ועל פי השוואה של "פרייסז". ב-14.9.2023, יום לפני ראש השנה, היו בשופרסל דיל 1,268 מבצעים המותנים בחברות במועדון. השנה דיווחה הרשת על מבצע ייעודי אחד לחברי המועדון. בשופרסל שלי לפני שנה באותו תאריך היו 1,816 מבצעים המותנים בחברות במועדון. השנה לא היו כלל.
אפילו באתר שופרסל העלתה הבדיקה שלנו כי מבצעים המוגדרים כייעודיים לחברי מועדון הם למעשה לכלל הלקוחות. בנוסף, מגוון הקופונים האישיים ירד דרמטית גם לחברי המועדון וגם ללקוחות האונליין. ולבסוף, ב-30 באפריל 2024 ביטלה שופרסל את הטבת צבירת המטבעות של מועדון הלקוחות, ועד היום טרם הושקה תוכנית חדשה, כפי שנהוג בעקבות ביטולי תוכניות מועדונים. הרשת גם ביטלה את ההסכם שהיה לה עם "חבר", מועדון צרכנות עם 300,000 חברים שנהנו מהנחות של 6%-9% בקנייה ברשת (חיסכון שנאמד בכ-70 מיליון שקל).
"תוכנית הצבירה של נקודות והקופונים האישיים זכתה לשביעות רצון בעבר. מה שנשאר היום מהמועדון הוא בעיקר הודעות שיווקיות", טוען לחנה. אגב, גם רוב העובדים שהועסקו בפעילות המועדון פוטרו.
תגובת שופרסל: "מועדון הלקוחות הוא הגדול בישראל — עם יותר מ-2.1 מיליון חברים. החברות מקנה מאות קופוני הנחה לשימוש ברשת ושוברי הנחה ייעודיים. בניגוד לנטען, מספר הקופונים גדל בחודשים האחרונים, וימי המכירות המיוחדים נמשכים. האחרון התקיים לפני כחודש. ההחלטה על הפסקת תוכנית המועדון התקבלה על ידי ההנהלה הקודמת ונכנסה לתוקף באפריל 2024".
צמצום המותג הפרטי: בחציון הראשון של 2024 ירד חלקו של המותג הפרטי בשופרסל משיא של 29% ממחזור הרשת ל-25.6%, ויש להניח שימשיך לרדת, מכיוון שמדובר באסטרטגיה של האחים אמיר, שאינם מאמינים במותג פרטי בכל מחיר. כמה מרוויחה על כך הרשת, בזכות בונוסים גדולים יותר שהיא מקבלת מהספקים המובילים, כיוון שחלקם על המדף גדל בעקבות צמצום המותג הפרטי?
שופרסל הייתה הראשונה שהביאה לישראל בשר מארגנטינה מזן אנגוס תחת המותג הפרטי. תחת המותג גרין היא לקחה כמעט כל מוצר והציעה גרסה אורגנית שלו, והייתה הראשונה שהתחרתה במחירים הגבוהים של קטגוריית המוצרים הזו. מותג פרטי נתפס כזרז של ירידת מחירים, וצמצום שלו תורם לעליית מחירים ברשת. בסיוע "פרייסז" בדקנו על כמה מוצרי מותג פרטי דיווחה הרשת בערב ראש השנה הזה, לעומת שנה שעברה. בשופרסל דיל מצאנו ירידה של 8.3% (מ-2,611 ל-2,394 מק"טים) ובשופרסל שלי ירידה של 9.6% (מ-2,392 ל-2,163). מצד שני, בגלגול הקודם שופרסל דחפה את המותג הפרטי ברמות כאלו שהעיקו לא פעם על הצרכן. הוא היה דומיננטי בתצוגות, החל מהכניסה לחנות דחפו לנו אותו, מה שלא קורה היום. ובנוסף, כשהמותג הפרטי היה חזק יותר, ספקים קטנים שלא יכלו להתחרות בו שילמו את המחיר ונעלמו מהמדף.
תגובת שופרסל: "מגוון המוצרים ברשת, לרבות במותג הפרטי, נבחן באופן פרטני על מנת להתאימו לטובת הצרכנים ולספק מוצרים איכותיים במחירים משתלמים".
צמצום הבקרה על המותג הפרטי: בנוסף לצמצום מספר הפריטים, הרשת גם העבירה את האחריות על מוצרי המותג הפרטי אל היצרנים, וצימצמה דרמטית את מספר העובדים שלה העוסקים בבקרה על איכותם מ-8 ל-2. בנוסף, הרשת עברה לייבא בשר מפולין ומאורוגואי במקום מארגנטינה, שהבשר שלה נחשב איכותי יותר אך יקר יותר. גם לפני כשנה וחצי ייבאה הרשת בשר מפולין, והפסיקה בגלל תלונות לקוחות על איכותו.
תגובת שופרסל: "החברה הגדילה את היצע מוצרי הבשר וספקי הבשר, והם משווקים באיכות הגבוהה ביותר, מהלכים בזכותם נהנים הלקוחות ממבחר גדול יותר של מוצרים וממחירים משתלמים. בחודשים האחרונים הוקם מערך ביטחון ובקרה חדש בקבוצת שופרסל, שמעניק בראש ובראשונה ביטחון לעובדים, בקרה וסביבת עבודה נקייה מגורמים בלתי רצויים".
צמצום השקיפות: כאמור, התוכנית לפתוח רשת דיסקאונט חדשה נזרקה לפח, ובמקום זאת הוחלט לפתוח לציבור הרחב את שתי נקודות המכירה הסיטונאיות "המפיץ", שהיו מיועדות לקמעונאים. המכירה בחנויות אלה היא באריזות גדולות במיוחד, ולכן מתאימה רק לחלק מהציבור. האמירים מתכוונים לפתוח בשנה הקרובה סניפים נוספים כאלה. אלא שבניגוד לדרישת החוק, שופרסל לא משדרת מדי יום לאתר הרשות להגנת הצרכן את המחירים בסניפי "המפיץ". "כל קמעונאי המוגדר בחוק המזון כקמעונאי גדול, מחויב לפרסם את מחירי המוצרים שהוא מציע לצרכן בכל חנות הנמצאת בבעלותו, על מנת לאפשר השוואה עדכנית ושוטפת של מחירים לקידום התחרות", אומרים ברשות להגנת הצרכן ומבטיחים לפעול לאכיפת החוק.
תגובת שופרסל: "המפיץ היא רשת המיועדת ללקוחות הרוכשים בסיטונאות. חנויותיה ימשיכו להעניק חוויית קנייה ואטרקטיביות ללקוחות. למותר לציין כי החברה פועלת לפי דין".
שופרסל היא גם הרשת הראשונה שביטלה את ההתקשרות עם חברת סטורנקסט, המנתחת את ביצועי שוק המזון, והפסיקה להעביר לה נתונים על הרשת. צריך לזכור: עם מחזור מכירות של כ-15 מיליארד שקל בשנה, שופרסל אחראית לכ-17% ממחזור המכירות של הסופרים, המכולות והמינימרקטים בישראל, שמגיע – על פי צ'מנסקי בן שחר – ל-90 מיליארד שקל בשנה. בשל גודלה, היא משמשת, לטוב ולרע, סמן לכל שאר הרשתות. "ביטול ההתקשרות ייצר פחות שקיפות, ובלעדיו פחות נדע ופחות נבין – גם התקשורת, גם אנשי המקצוע וגם הספקים – מהם נתחי השוק של מותגים", מסביר היועץ לחנה. "כשקמעונאי כל כך משמעותי מפסיק לדווח, יש לכך משמעות גדולה. הוא יביא אחרים לעשות אותו הדבר". ואכן, רמי לוי כבר הודיע שגם הוא מנתק את קשריו עם סטורנקסט. יצוין כי מבחינת שופרסל לא מדובר בצעד של חיסכון: סטורנקסט משלמת לרשתות על המידע המועבר אליה, והרשתות משלמות לה דמי ניהול כדי לקבל את ניתוחיה. בגדול, הסכומים מתקזזים.
תגובת שופרסל: "כפי שצוין בעבר, החברה בוחנת את כל התקשרויותיה".

איך יגיבו הלקוחות

כמה חסכה שופרסל בכל צעדי הצמצום הנוגעים לצרכנים שנעשו עד היום? על פי הערכות, מדובר בחיסכון של כ-400-500 מיליון שקל בשנה לרשת. בשופרסל אומרים בתגובה: "איננו מתייחסים לנתונים הכמותיים ולהערכות המופיעים בכתבה, והם משקפים את דעת הכותבת בלבד".
השאלה הגדולה שנותרה פתוחה היא איך יגיבו הצרכנים לאורך זמן? "הרגלים קשה לשנות", אומרת ד"ר דנה טבת, מומחית בהתנהגות צרכנים מבי"ס אריסון למנהל עסקים באוניברסיטת רייכמן, "אוכלוסייה שרגישה מאוד למחיר תעבור לרשת זולה יותר, אבל למעמד הביניים ומעלה, שקונים בשופרסל כי זה נוח, קרוב, או בגלל חוויית קנייה – ייקח זמן להדיר את רגליהם. כדי שאנשים ינטשו רשת, הם צריכים להרגיש היטב בכיס שהסל שלהם התייקר משמעותית, ומצד שני גם להשוות מחירים. אם שופרסל תיתן מבצעי עומק, יכול להיות שתפיסתית זה יפחית ממשמעות עליית המחירים".
בן שחר מסכים: "אנחנו לא רואים בינתיים נדידת לקוחות, כי הישראלי טרוד כרגע בנושאים אחרים. הכרמל בחיפה, לדוגמה", מתייחס בן שחר לאיזור מגוריו, "מרושת בסניפי רשתות-בנות של שופרסל. בחיפה של השבוע, עם הטילים, לא כולם מוכנים לקחת סיכון ולנסוע לאושר עד או לרמי לוי. כל עוד כולנו קונים יקר, מצבם של האחים אמיר יהיה טוב. כשהמלחמה תסתיים יעמוד לפניהם אתגר: איך משאירים את הלקוחות ברשת יקרה יותר".
לחנה אומר שזה יהיה אתגר: "הלקוח יהיה מוכן לשלם מחירים גבוהים יותר אם יקבל ערך מוסף גבוה יותר. כרגע אין לשופרסל ערך גבוה יותר, אחרי קיצוץ בהטבות לצרכנים. הם מתחילים להיות יותר דומים ליוחננוף, ויקטורי, חצי חינם, וזה עלול לפגוע בהם לטווח הארוך".
בינתיים הרשת בעידן הבוננזה. הצרכנים פחות.
שלומי לחנה, יועץ אסטרטגי שיווקי: "כרגע אין לשופרסל ערך גבוה יותר, אחרי קיצוץ בהטבות לצרכנים. הם מתחילים להיות יותר דומים ליוחננוף, ויקטורי, חצי חינם, וזה עלול לפגוע בהם לטווח הארוך"