רגילים לקנות מוצרי קוסמטיקה וטיפוח באינטרנט? כדאי שתיזהרו. דוח חדש חושף מאות דומיינים ואתרים מזויפים למותגי טיפוח ישראליים בינלאומיים.
חברת ברנדשילד (BrandShield), המתמחה בניטור הונאות והתחזויות ברשת, פירסמה דוח חדש המצביע על מאות דומיינים (כתובות אתרים) ואתרים מזויפים שהתחזו למותגי טיפוח ישראליים ידועים במהלך ששת החודשים האחרונים. בין המותגים שנפגעו: "אהבה", "סבון" ו"ללין".
2 צפייה בגלריה
yk14113786
yk14113786
(יואב קרן, מנכ"ל ברנדשילד | צילום: חן גלילי)
על פי הדוח, מותג "אהבה" של מוצרי ים המלח, היה היעד העיקרי עם 373 דומיינים מזויפים וחשודים, אחריו המותג "סבון" עם 332 דומיינים מזויפים, ו"ללין" עם 58 דומיינים מזויפים. אתרים אלה פעלו להטעות לקוחות ולמכור מוצרים מזויפים תחת שמם של המותגים המוכרים, תוך פגיעה במוניטין ובביטחון הצרכני.
עוד על פי הדוח נמצא שהחודשים יוני ואוגוסט היו החודשים שבהם עלו המספר הרב ביותר של אתרים מזויפים למותגים אלו.
בשנת 2023 הפסדי המשק העולמי בעקבות פשעי סייבר הוערכו בכ-8 טריליון דולר וגם החברות הישראליות נפלו קורבן לפשעים המתרחשים ברשת.
יואב קרן, מנכ"ל חברת ברנדשילד, אמר ל"ממון": "התחזויות ברשת הן מגפה עולמית שממשיכה לצמוח בקצב מדאיג. עברייני הרשת משתמשים באהדה שיש כלפי מותגים מובילים כדי לנצל את הצרכנים התמימים ולגזול את כספם. למרות שאנחנו יודעים שעברייני הרשת מתוגברים וחזקים מאי פעם עם כלי AI חדשניים ומתוחכמים מתמיד, עדיין מדובר בתוצאות מטרידות שעולות כל הזמן. מותגים מובילים בישראל, כמו 'אהבה', 'סבון' ו'ללין', נמצאים תחת מתקפה מתמדת מצד נוכלים שמנסים לנצל את המוניטין שלהם לרעה. על הצרכנים להיות ערניים ועל החברות עצמן לפעול להסרת הזיופים".
לדבריו, אין דפוס פעולה אחיד. בהרבה מקרים מדובר בדומיינים ואתרים מזויפים שעושים לרוב הונאת פישינג - ניסיון לגנוב מידע רגיש. מנסים לפתות את הצרכנים עם מחירים זולים בניסיון לגרום לו להכניס את פרטי כרטיס האשראי ולבצע הזמנה כשאין כל כוונה לשלוח את המוצרים. דפוס פעולה נוסף הוא אתרים שמנסים לנצל את המוניטין של המותגים המפורסמים ומפתים את הצרכנים עם מחירים זולים משמעותית כאשר מדובר במוצרים מזויפים. במקרה הזה ייתכן שישלחו מוצר מזויף אבל כדיף להיזהר כי לא ניתן לומר בוודאות מראש באיזה סוג הונאה מדובר.
לדברי קרן, "ברנדשילד נותנת פתרונות ללקוחות מכל התעשיות מפיננסים, תרופות, מוצרי צריכה, מסחר אלקטרוני ועוד. מעת לעת אנחנו מבצעים בדיקות ומפרסמים מחקרים על תחומים שונים. ספציפית בחרנו הפעם מוצרי טיפוח, כיוון שבתקופת החגים אלו הם מוצרים פופולריים של מתנות לחג ויש גם ניסיונות פישינג רבים סביב תקופות אלה".
הוא הוסיף, כי קשה לדעת האם מדובר בנוכלים מישראל. "זה לאו דווקא נוכלים מישראל, זה יכול להיות ממקומות שונים בעולם", אמר קרן.
בברנדשילד מציעים כמה דרכים לבחינת אמינות האתרים (ראו אינפו) ומציינים כי אם קיבלתם הודעה ממקור לא מוכר עם קישור, יש סבירות גבוהה שמדובר בהונאה.
אתרים מזויפים מנסים לנצל את המוניטין של המותגים המפורסמים ומפתים את הצרכנים עם מחירים זולים משמעותית