בבסיס צבאי באזור רמות מנשה, לא רחוק מבנימינה, משרתים חיילים וחיילות רבים. אמש, בשעת ערב, המלחמה הגיעה אל המחנה, שנמצא בלב הארץ ולכאורה מוגן מפני האויב. כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ על גג מבנה גרם לאסון כבד: 67 נפצעו, בהם ארבעה אנוש, באחד האירועים החמורים מאז ההסלמה בגזרת לבנון.
המראות בזירה היו קשים: כתמי דם על הרצפה, חיילים פינו את חבריהם הפצועים על אלונקות, בדרך לבתי החולים, אחרים סייעו בחבישות של פגיעות. בסך הכל, כאמור, נפצעו 67 בני אדם. במקום לא הופעלה התרעה, ועל כן בבסיס לא נכנסו למרחבים מוגנים. הניסיונות ליירט את כלי הטיס - כשלו.
3 צפייה בגלריה
yk14115537
yk14115537
(מסוק עם פצועים לקראת נחיתה בשיבא | צילום: אי־אף־פי)
מיד אחרי הפיצוץ על גג המבנה הוכרז אירוע רב-נפגעים. בנוסף לארבעה שנפצעו אנוש, תשעה נפצעו קשה. עשרות נפצעו בינוני וקל. חלק מהפצועים פונו במסוקים לבתי החולים שיבא בתל השומר ורמב"ם בחיפה. אחרים הועברו להלל יפה בחדרה, העמק בעפולה (שרק אליו פונו 36 פצועים), בילינסון בפתח תקווה ולנידאו בנתניה. הפצועים סובלים מפציעות רסיסים ופציעות הדף.
חיזבאללה שיגר לפחות שני כטב"מים. ההגנה האווירית יירטה אחד מהם, ככל הנראה מספינת חיל הים, לאחר אזעקות שנשמעו ב-18:50 בגליל המערבי, כולל בעכו ובנהריה, אבל כטב"ם נוסף חדר לעומק ישראל. הפיצוץ אירע כאמור מבלי שנשמעה אזעקה, ולכן רבים כל כך נפגעו.
ארגון הטרור השיעי קיבל אחריות על המתקפה, וטען כי בוצעה בתגובה לתקיפות צה"ל בלבנון ובפרט בביירות. "חיזבאללה יכול להגן עדיין על לבנון והעם", נכתב בהודעתו. גורם בחיזבאללה שצוטט ב"אל-ג'זירה" טען כי הארגון שיגר "נחילי כטב"מים" במתקפה. "היכולות של חיזבאללה עדיין חזקות ומסוגלות להגיע לעומק ישראל", טען הגורם.
3 צפייה בגלריה
yk14115387
yk14115387
קליטת נפגעים ברמב"ם, אמש
בערוץ הסעודי "אל-חדת'" נטען כי הכטב"ם במתקפה שיגר טיל לפני שהתפוצץ. במאי טען חיזבאללה כי תקף לראשונה, באזור מטולה, עם כטב"ם שהיה מצויד בטילים ששוגרו לפני שהוא "התאבד" על המטרה שלו. מדובר בסוג חדש ומסוכן של כלי טיס שקיבל חיזבאללה מרוסיה, שכמעט בלתי ניתן לזיהוי וקשה ליירוט. הוא מסוגל לשאת עד שלושה טילים קטנים ומדויקים.
במקביל לדיווחים הראשוניים על הפגיעה הישירה, הודיע פיקוד העורף על הקלות בהנחיות לאזורים מסוימים - גם באזור שבו התרחשה הפגיעה. דובר צה"ל מסר כי בתום הערכת מצב הוחלט כי משמונה בערב, האזור יעבור ממדרג פעילות חלקית למדרג פעילות מלאה, עם הגבלת התקהלויות ושירותים של עד 2,000 אנשים.
בישראל מתקשים עדיין, יותר משנה אחרי פרוץ המלחמה, להתמודד עם איום הכטב"מים של חיזבאללה. בעבר כבר דווח לא אחת על יכולתם לחמוק ממערכות ההגנה, בין היתר בשל טיסה בגובה נמוך. דוגמה לכך הגיעה בערב יום כיפור, עם הפגיעה הישירה של כטב"ם ששוגר מלבנון בדיור מוגן בהרצליה. במקרה הזה לא היו נפגעים, בזכות הישמעות הדיירים ואנשי הצוות להנחיות פיקוד העורף.
3 צפייה בגלריה
yk14115627
yk14115627
פינוי פצועים מהזירה | צילום: גיל נחושתן
אב מודאג של חייל שמשרת בבסיס אמר: “טירוף מה שהלך שם. הבן צלצל ואמר שלא הייתה אזעקה ואז בום אדיר. וצעקות”. עד ראייה סיפר: “היה בום מטורף. פתאום משהו חדר את התקרה. רצנו לכיוון המיגונית, ואז ראיתי המון פצועים שהיו מלאים בדם. עזרנו להם להגיע למיגונית והמתנו שם”.
בשגרירות צרפת בישראל גינו את המתקפה של חיזבאללה, כשברקע הכעס בארץ על קריאת הנשיא עמנואל מקרון לאמברגו נשק.