בדיוק שבועיים לפני הבחירות בארה״ב, ונדמה כי כל הדרמות והסערות חסרות התקדים מאז הודיע הנשיא ג׳ו ביידן על פרישה מהמרוץ, בחודש יולי, כלל לא קרו. גם הקיץ המלהיב של קמלה האריס, גם שני ניסיונות ההתנקשות בדונלד טראמפ, גם עוד שורה של אירועים ביזאריים אפילו בקנה המידה של בחירות באמריקה - שום דבר לא הזיז באמת את המרוץ, שנמצא היכן שהיה ברור מההתחלה שהוא יהיה: צמוד לגמרי, יוכרע רק בשבע מדינות ובהפרש של כמה עשרות אלפי קולות.
כיוון שבמדינות רבות כבר מצביעים, ובאחוזים גבוהים מאוד, בשלב הזה כבר אין באמת מצביעים מתנדנדים ומה שנותר פתוח הוא השאלה איזה צד יוציא יותר מצביעים לקלפיות. כאן הגישה של שני הקמפיינים שונה למדי. זה של קמלה האריס ננעל אך ורק על שלוש מדינות "החגורה הכחולה" - וויסקונסין, מישיגן ופנסילבניה, שבה האריס כמעט מתגוררת בימים אלה - לצד ארבע מדינות "חגורת השמש" (צפון-קרוליינה, ג׳ורג׳יה, אריזונה, נבדה). אליהן נוסף מחוז בודד במדינת נברסקה שמעניק אלקטור אחד, ובסופו של דבר יכול להיות זה שיביא את האריס ל-270 האלקטורים הנכספים.
בשבוע האחרון אפשר היה לראות היכן הקמפיין של האריס מזהה את המקומות שבהם יש לו עדיין מרחב לצמוח. לפני הכל, בקרב האוכלוסייה השחורה, שלפי הסקרים תמיכתה בהאריס אנמית יחסית למועמדים דמוקרטים קודמים. לפיכך יצאה האריס לבליץ הופעות בכלי תקשורת המיועדים לדמוגרפיה הזו וגייסה כוכבי היפ-הופ כמו אשר וליזו. שלשום חגגה את יום הולדת ה-60 בכנסייה בג׳ורג׳יה, שם שר לה סטיבי וונדר "הפי בירת׳דיי".
בקמפיין של האריס ממשיכים להאמין כי יש פלח גדול ושקט של מצביעים שמרנים שלא רוצים להצביע לטראמפ — אבל מתקשים להביא עצמם להצביע למועמדת דמוקרטית. בשבוע האחרון עברה האריס לטקטיקה שכוללת שימוש בקליפים של טראמפ במהלך עצרות הקמפיין, כחלק מהתקפה על מצבו הקוגניטיבי, ואתמול דילגה בשלוש מדינות "החומה הכחולה" יחד עם חברת הקונגרס הרפובליקנית לשעבר ליז צ‘ייני. הן ערכו אירועים באזורים פרבריים, שבהם יש ריכוז גבוה של נשים לבנות משכילות. בהמשך השבוע תופיע האריס בעצרות בג׳ורג׳יה ומישיגן יחד עם ברק ומישל אובמה.
בקמפיין של טראמפ מרגישים בטוחים כי אחוז ההצבעה בקרב תומכיו יהיה גבוה כמו ב-2020, ומשקיעים עכשיו את עיקר המאמצים בדיכוי הצבעה בקרב מצביעים דמוקרטים מסורתיים. זה כולל החרפה קיצונית של הרטוריקה של טראמפ נגד האריס, וגם עצרות קמפיין גדולות במדינות כחולות בטוחות כמו קולורדו וקליפורניה. לטראמפ מתוכננת גם עצרת במדיסון סקוור גארדן בניו-יורק.
בסוף השבוע ביקר טראמפ במספרת גברים בברונקס, שם נפגש עם גברים שחורים וממוצא לטיני, והקליט ראיון ל"פוקס ניוז". ההופעות האלה נועדו קודם כל לייצר רושם פסיכולוגי כי טראמפ בטוח בניצחונו במדינות מתנדנדות ולא חושש להיכנס למעוזים כחולים, אבל הן גם מתכתבות עם מגמה שנראית בסקרים, שלפיה הוא נוגס ביתרון הדמוקרטי הגדול במדינות האלה. טראמפ אמנם כנראה לא יכול לנצח בהן, אבל לפי סקרים לאומיים, כמו גם סקרי עומק, הניצחון הדמוקרטי הקבוע בהצבעה הפופולרית כבר לא בטוח הפעם.
במדינות המתנדנדות טראמפ מופיע בעיקר בפנסילבניה ומישיגן, ואתמול והיום התמקד בצפון-קרוליינה, שבה ניצח בהפרש זעיר ב-2020. 16 האלקטורים של המדינה הזו קריטיים במיוחד עבור דרכו של טראמפ לבית הלבן.
בשבועיים שנותרו עד הבחירות מתכוונים בני בריתו העשירים של טראמפ להגביר באופן משמעותי את ההוצאות על מודעות קמפיין בכמה מדינות. הם כבר שריינו לעצמם זמן פרסום טלוויזיוני בשווי של כ-43 מיליון דולר רק בפנסילבניה, לעומת כ-38 מיליון דולר השמורים לדמוקרטים, וגם בצפון-קרוליינה הם עומדים להוציא יותר כסף על פרסום מהדמוקרטים.
לקמפיין של האריס יש עדיין יתרון בחמש המדינות האחרות, אבל אם לא יקרה אירוע משנה-משחק, ליל הבחירות ב-5 בנובמבר והימים שאחריו עומדים להיות ארוכים מאוד.