"תחבורה ציבורית אמורה להיות הפתרון במקום רכבים", מספר זיו בן 27 מת"א: "זה חייב להיות ככה, בטח בתוך אזורים צפופים כמו תל-אביב. אם זה יהיה יקר מדי – אנשים לא ישתמשו בזה, וכל המדינה תיתקע בגלל עומס התחבורה בגוש דן. לי ולבת זוגי למשל אין רכב, וכרגע אנחנו תלויים בתחבורה ציבורית. העלאת מחירים תקשה עלינו מאוד".
זיו ובת זוגו אינם היחידים: מאות אלפי צרכני תחבורה ציבורית צפויים להיפגע מעליית המחירים שתחל בינואר 2025. מחיר הנסיעה צפוי לזנק בעשרות אחוזים, לאחר שרק בחודש יוני האחרון זינק בעד 10%. זאת, בעקבות שינוי של הרגע האחרון בתקציב המדינה שאושר בסוף השבוע – שבמסגרתו הסכימה שרת התחבורה מירי רגב להעלאה של שני שקלים בתעריף הנסיעה בתחבורה ציבורית, כדי למנוע קיצוץ בתקציב המשרד.
משמעות העליות – מחיר כרטיס באוטובוס יעלה משישה שקלים לשמונה שקלים, ותעריפי חופשי-חודשי וחופשי-שנתי יעלו גם הם בעשרות אחוזים.
במשרד טענו בסוף השבוע כי "התעריף יותאם לממוצע ה-OECD, דבר שיאפשר תקציב ייעודי למאמץ המלחמתי, ומתן הנחות משמעותיות לאוכלוסיות מגוונות ומוחלשת".
מניעת הקיצוץ בתקציב יאפשר לרגב להשלים את הרפורמה שקידמה תחת השם "צדק תחבורתי", שנועדה לתת נסיעות חינם לאזרחים ותיקים ולאוכלוסיות נוספות, ובהן תושבי שכונות המוגדרות כנמצאות במעמד סוציו-אקונומי נמוך.
כמו כן, במסגרת התקציב סוכם על תוספת של 250 מיליון שקל להגדלת תדירות קווי אוטובוסים – אולם לא פעם בעבר תוספות מסוג זה הועברו בסופו של דבר רק לחברה החרדית.
לצד החלטות שנויות במחלוקת, החלטה משמעותית שעברה במסגרת התקציב היא הקמת רשויות מטרופוליניות – מהלך שמקודם על ידי מומחי תחבורה וארגונים פרטיים כבר עשרות שנים, קיים במרבית המדינות המפותחות ולא יצא לפועל בישראל עד כה.
משמעותן של רשויות מטרופוליניות היא העברת סמכויות רבות ממשרד התחבורה לרשויות המקומיות, כך שאלו יוכלו להחליט לבדן למשל איפה עוברים קווי אוטובוס ואיפה מקימים תחנות, בהתאם לצורך האמיתי של התושבים – ולא לפי החלטה של משרד מרכזי שאינו מבין בהכרח את צורכי התחבורה של התושבים בפועל.
שי, צרכנית תחבורה ציבורית בת 26 מבאר-שבע, הביעה זעם על העלאת מחירי הנסיעות: "אחרי כל השנה הקשה הזאת גם מעלים את המחירים בתחבורה הציבורית – זה לא משאיר אוויר לנשימה. הפתרון לחוסר בתקציב לא אמור להגיע מלהקשות על העם, הם צריכים לזכור שהם משרתים את ציבור – לא הציבור משרת אותם".
ירון, בן 34 מתל-אביב, רמז כי המטרה של העלאת המחירים להעברת כספים לציבור שתומך בשרה: "מי שמספיק מטומטם כדי לא להבין שמוציאים מכיס אחד כדי להכניס לכיס שני, שישלם את שני השקלים וימשיך להצביע לרגב".