חברת אפיטומי מקיסריה היא התשובה הישראלית לתרופות לירידה במשקל. החברה, שאחד ממייסדיה הוא היזם המוערך שמעון אקהויז, מייסד סינרון ולומניס וחלוץ בשימוש בלייזר לקוסמטיקה, מציעה פתרון אחר, המוגדר כמכשור רפואי ולא כתרופה. אפיטומי פיתחה מתקן זעיר הארוז בתוך קפסולה שבולעים, ולמעשה הוא גלולה מכנית מתוחכמת. בהגיעו לקיבה הוא סופח נוזלים ומתנפח, יוצר לחץ רך על דופן הקיבה ונותן תחושה של מלאות עוד בטרם אכלנו. הגלולה, שלוקחים פעמיים ביום לפני ארוחות, שורדת כמה שעות בקיבה ולאחר מכן עוברת למעיים ומתפרקת בתוך דקות.
בעבר נעשה שימוש דומה בבלון שהוכנס לקיבה ולאחר מכן נופח כדי לתת תחושת שובע קבועה, אלא שהכנסת והוצאת הבלון היו כרוכות בפרוצדורה רפואית פולשנית, ולאחר מקרים של כשל בהוצאת הבלון, חדלו מלהשתמש בו. הפתרון של אפיטומי מתוחכם ובטוח יותר, וזכה לאחרונה לאישור מינהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA. האישור הקפיץ את מניית החברה, שנסחרת בבורסת תל-אביב, ב-140% ביום אחד.
הגלולה מיועדת למי שסובלים ממדד מסת גוף (BMI) מ-25 עד 40. הירידה במשקל הדרגתית יותר לעומת שימוש בתרופה, אבל השימוש בטוח יותר, ללא הכנסת כימיקלים לגוף. מחיר השימוש מוערך בכמה מאות דולרים לחודש למטופל. דן השמשוני, מנכ"ל החברה: "נתחיל לשווק את אפיטומי במחצית השנייה של 2025. הפוטנציאל אדיר – בארה"ב יש מעל 170 מיליון לקוחות פוטנציאליים, ורק 10% מהאנשים שמעוניינים לטפל בהשמנה בוחרים בתרופות. מדובר בבשורה רפואית למטופלים שלא מצליחים למצוא מענה בפתרונות הקיימים בשוק. ההתוויה המאושרת מאפשרת גם לבעלי עודף משקל נמוך לקבל את הטיפול".
אפיטומי הונפקה בסוף 2021 לפי שווי של 200 מיליון דולר כ"חברת חלום" שעדיין לא מייצרת ואין לה רווחים. לאחר ההנפקה המניה ירדה ב-70% כשהתברר שענקית המזון נסטלה ביטלה את שיתוף הפעולה עם החברה, מסיבות לא ידועות. רק אישור ה-FDA החזיר אותה לשווייה המקורי בהנפקה. השמשוני: "אנחנו נכנסים לשוק בתזמון טוב, כי מתחילים כבר לראות את הקשיים בתרופות ההזרקה ואת תופעות הלוואי שחלק מהמטופלים סובלים מהן".
לחברה יש עדיין תחנות משמעותיות לצלוח: הייצור יתחיל רק בשנה הבאה. החברה צופה כי בשנה הראשונה תייצר עד 20 מיליון גלולות. התחרות בשוק הולכת וגוברת, ואפיטומי היא חברה קטנה ודלת משאבים לעומת ענקיות התרופות הפועלות בתחום. בשוק מעריכים כי היא תצטרך למצוא שותף אסטרטגי, כמו חברת תרופות גדולה, או להימכר לחברת תרופות גדולה כדי לקבל כוח שיווקי ושל ייצור.