בין רקטה לכטב"ם, לצד המציאות הקשה של המלחמה, אין אדם במדינה שלא מוצא את עצמו עומד שעות בפקקים, ממתין לאוטובוס או לרכבת שלא מגיעה או משלם הון עבור דלק וחשמל. אתמול השתתפו בכירים במשק בוועידת התחבורה, התשתיות והאנרגיה של "ידיעות אחרונות" ו-ynet, ודנו בדיוק בנושאים האלו.
הוועידה נפתחה בריאיון של הכתבת הפוליטית של ynet מורן אזולאי עם שר האנרגיה וחבר הקבינט אלי כהן. על רקע ניסיונות ההסדרה בצפון והמשך הלחימה, כהן אמר כי "יש שיחות על הסכם בלבנון, אבל נעשה הסדר רק אם כל דרישותינו יתמלאו", והוסיף כי “מו"מ יימשך אך ורק תחת אש". בהתייחסות לענייני משרדו סיפר: "נשקיע בשנתיים הקרובות 40 מיליארד דולר", והתגאה ברפורמת החשמל. "זו הרפורמה הגדולה ביותר מאז רפורמת הסלולר".
3 צפייה בגלריה
yk14157110
yk14157110
(מימין: שרון כידון, משה (שיקו) זנה, ערן כהן, רפי אלמליח, איתמר בן מאיר | צילום: יריב כץ)
בפאנל ״תחבורה במלחמה״ שהנחתה העיתונאית שרון כידון, התייחס חובב בן דוד, סמנכ"ל מבצעים באל על, לתפקוד החברה בימים אלו. "להפעיל תעופה אזרחית במצבנו זה חצי פלא. יש שת”פ הדוק בין חיל האוויר לבין רשות שדות התעופה”. בן דוד הוסיף כי "החברות הישראליות הוכיחו שהן אלה שנשארות פה ומסוגלות להמשיך לטוס בכזה מצב. זה לא פשוט אבל שמירת הגשר האווירי חשובה לא פחות״. בהתייחסו לביטולי טיסות החברות הזרות אמר: ״פעם בכמה ימים מקבל הודעה על מישהו שחייב לחזור הביתה או לצאת החוצה ואין לנו איך לעזור. זה נשמע אולי מגוחך אבל אנחנו מאוד מקווים שהתחרות תחזור״.
"מתחילת המלחמה היתה רציפות תפקודית תחת מתקפות כבדות - והמשק הישראלי עומד איתן", סיפר עוזי יצחקי, יו"ר חברת נמלי ישראל, והתייחס לחשיבות המשך פעילות הנמלים. ״99% מהסחורות הנכנסות עוברות דרך נמלי הים. כל המוצרים נכנסו ללא שום הפרעה תחת המתקפות״. נעה סגל, סמנכ"לית לתקצוב ותאום תשתיות במשרד התחבורה, שיתפה כי "בשנה האחרונה הצלחנו מהר מאוד לעבור לשגרת מלחמה מתוך הבנה שגלגלי המשק יושבים בסוף אצלנו".
3 צפייה בגלריה
yk14157078
yk14157078
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן | צילום: יריב כץ
בפאנל "עולים על הפסים" שהנחתה כידון, השתתפו מנכ"ל רכבת ישראל, תא"ל במיל' משה (שיקו) זנה, מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח, מנכ"ל נת"ע איתמר בן מאיר ומנכ״ל אלסטום ישראל וסגן נשיא אסטרטגיה לאזור אפריקה מזרח תיכון ומרכז אסיה, ערן כהן. " ב-7 באוקטובר נקלעה מערכת הרכבות למשבר חמור כששליש מהתחנות נסגרו", סיפר זנה. "המצב הביטחוני הוביל להיערכות למקרה של הסלמה בצפון, ואפשרות להסעת חיילים".
"אף פרויקט לא עצר לחלוטין", הדגיש מנכ"ל נת"ע, "הסינים וצרפתים ממשיכים בעבודתם". ערן כהן מחברת אלסטום חיזק את דברי מאיר והוסיף כי "היו לנו תוכניות מגירה גם לאירועי קצה, אם כי לא בעוצמה הזאת. הקמנו צוות ניהול משברים והמשכנו לטפל ברכבות ברחבי הארץ״. רפי אלמליח, מנכ"ל מינהל התכנון, מוסיף כי "לקחנו על עצמנו לקיים מועצה ארצית שבועית כדי לקדם היתרים. תשתיות נדרשו למיגון ממש מעכשיו לעכשיו“.
3 צפייה בגלריה
yk14157108
yk14157108
יוסי דיין | צילום: יריב כץ
בראיון שהעניק יוסי דיין, מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות לכתבת הסביבה והדרום של ynet ו”ידיעות אחרונות” אילנה קוריאל שיתף: "במהלך המלחמה השכלנו והבנו הרבה נקודות תורפה שאפיינו את משק האנרגיה, ואני לא מתבייש לומר את זה. זהו אחד המשקים הרלוונטיים והמשמעותיים ביותר שיש להגן עליהם מצד אחד, ומצד שני חובתנו לשמר אספקת אנרגיה רציפה למדינה גם בעת לחימה״. דיין הוסיף וחשף כי "בשנה האחרונה, נרשם גידול של יותר מ-300 אחוז בתקיפות הסייבר על מתקני האנרגיה". בהתייחסותו ליוקר המחיה ועל מניעת עליית מחירי הגז אמר כי "במסגרת דיוני הוועדה שמענו ובחנו את כל תרחישי הביקוש והצריכה, ואת החלופות האנרגטיות גם לגז טבעי. בחנו שיקולים סביבתיים ושיקולים של אנרגיה מתחדשת, והקמנו ועדת משנה לבחינת התחרות העתידית במשק הגז. אני מעריך שכבר בחודשיים הקרובים נפרסם לציבור את הטיוטה הראשונית של הדוח".