"למישהו אכפת שיש לי ילדים ומשכנתה לשלם?" זעק מטפל בריאות הנפש שמועסק כאחד מ-1,350 ספקים וספקיות של משרד הביטחון ואגף השיקום. "משרד הביטחון משלם כמו רבים שוטף פלוס 60, כך שאני עוד לא קיבלתי תשלום על אוגוסט ותכף אמור להיכנס תשלום נוסף על ספטמבר שגם לא יגיע".
מדובר בשירות בריאות הנפש שהמדינה מעניקה ללוחמים, שסובלים מהשלכות נפשיות כתוצאה מהלחימה, מהמלחמה הנוכחית ומאלו שקדמו לה. מדובר בפגיעה כפולה – גם במאות הספקים שלא מקבלים שכר כבר חודשים, וגם במטופלים שלהם שעשויים לאבד את המטפלים שלהם בגלל סוגיית השכר. לטענת המטפל, מזלו שפר עליו משום שיש לו הכנסה נוספת: "יש מטפלים שעובדים אך ורק מול משרד הביטחון, וזה אומר שאין להם שום הכנסה".
1 צפייה בגלריה
yk14160067
yk14160067
("אנחנו נותנים את הכול, אבל משרד הביטחון הפסיק לשלם", משרדי אגף השיקום של משרד הביטחון בפתח־תקווה | צילום: יריב כץ)
מלחמת חרבות ברזל גובה מחיר נפשי כבד מהלוחמים והלוחמות בחזית ובעורף, והמספרים רק הולכים וגדלים. לפי נתוני אגף השיקום מעל ל-5,000 מהפצועים שנקלטו באגף מתמודדים עם חרדות, דיכאון, קשיי הסתגלות ופוסט טראומה. לפי התחזית הקודרת של האגף מדובר במספר שילך ויגדל, וכי בתוך עשור המספר צפוי להגיע לכ-50 אלף נכי צה"ל מתמודדי נפש שיהוו כמחצית מכלל נכי צה"ל.
בתוך כך, גייסו באגף מאות מטפלים ומטפלות כדי להעניק את הטיפול הטוב ביותר ללוחמינו. בעוד המטפלים עובדים מסביב לשעון, במשרד הביטחון, כאמור, לא משלמים להם את שכרם כבר מספר חודשים, משום שהם החליפו את "הספק שמפעיל את מוקד קליטת החשבוניות".
חלק מהמטפלים גילו את הלנת השכר בעצמם, בלי שעודכנו אפילו על העיכוב. "אני נמצאת כל כולי בטיפולים האינטנסיביים", סיפרה מטפלת שעובדת עם אגף השיקום. "אנחנו, המטפלים, קורסים. הטיפולים מצריכים מאיתנו יותר, המטופלים במצב מאוד קשה, הם חווים התקפי חרדה גם בין הטיפולים. האירוע הזה הוא באמת אחר, גם עבור מי שמתמחה בטיפול בטראומה. ברור שאנחנו נותנים את הכל ונמשיך לתת, אבל לא יתכן שמשרד הביטחון פתאום יפסיק לשלם. לא מדובר במאות שקלים, אלא בעשרות אלפים. כסף שאנחנו אמורים לשלם בו חשבונות, לקנות בו אוכל".
מאגף השיקום במשרד הביטחון נמסר בתגובה: "כחלק מפעולות לשיפור השירות, אגף השיקום מחליף בימים אלה את הספק שמפעיל את מוקד קליטת החשבוניות מספקים. עד להשלמת התהליך, תיגברנו את כוח האדם העוסק בקליטת החשבוניות, כדי לצמצם את הפער שנוצר. הודעה על השינוי נשלחה לספקים בחודש שעבר. אנו מתנצלים על העיכוב ופועלים לקצרו ככל הניתן".