שטראוס פירסמה אתמול את דוחותיה הכספיים לרבעון שלישי עם עלייה במכירות של 11% וירידה של 15% ברווח הנקי שעמד על 102 מיליון שקל. זאת בצל הידיעה הדרמטית שלאחר 19 שנה שטראוס הרימה ידיים ונפרדת מהחלום שלה לכבוש את אמריקה עם חומוס סברה הישראלי. החברה מכרה את אחזקותיה, 50%, לפפסיקו העולמית, שותפתה בסברה, תמורת 900 מיליון שקל.
בזמנו הסביר מנכ"ל שטראוס לשעבר, ארז ויגודמן, את הכניסה לארה"ב בחזון להפוך לחברת מזון גלובלית שלמעלה מ-50% מפעילותה תתבצע בחו"ל. החומוס היה רגל נוספת ליד הקפה בברזיל ובאירופה והמים בסין. היו מי שפירשו כעת את המחיר הנאה שקיבלה מפפסיקו כאקזיט מוצלח, אבל משפחת שטראוס, לזכותה ייאמר, מעולם לא הקימה חברות לשם אקזיט. סביר יותר להניח כי המנכ"ל החדש שי באב"ד, שלנגד עיניו היעד שהוצב לו לשיפור הרווחיות של שטראוס, מעדיף משיקולים של טווח קצר והצורך להראות שיפור להיפטר מפעילויות שאינן רווחיות כעת לחברה.
צריך להודות שסברה שהחלה כהצלחה גדולה עם נתח שוק של 60% משוק הסלטים בארה"ב הידרדרה בגלל בעיות תפעוליות לנתח שוק של 36% והפסדים בחלק מהזמן. זה לגיטימי למכור פעילויות שתרומתן, נכון לעכשיו, אינה גדולה אבל גם המחיר לא מחפה על כך ששטראוס כשלה כתעשיינית וכיזמית בפריצה לארה"ב.
יש לציין שהמשקיעים אהבו את הבשורה והזניקו את המניה מאז תחילת השבוע ב-12%, אולי גם בגלל הסיכוי לחלוקת דיבידנד משופר, כתוצאה מרווח ההון שתרשום שטראוס והורדה בהוצאות המימון. מדוחות שטראוס לרבעון השלישי שפורסמו אתמול עולה כי יש לבאב"ד עוד אתגרים להתמודד איתם כמו עליות מחיר חומרי הגלם והמימון שפוגעות בתוצאות החברה, גם מחיר חלב המטרה ירד וגם הסוכר מנגד שמחירו זינק עם מחיר הקקאו וחלק מסוגי הקפה.
שיעור הרווח התפעולי ירד ברבעון ל-7.4% מהמכירות לעומת 9% ברבעון מקביל. שיעור הרווח הגולמי ירד ל-30.5% מהמכירות לעומת 32% . המכירות בישראל צמחו ב-8.4% ל-158 מיליון שקל.
ברבעון השלישי השנה רשמה שטראוס עלייה במכירות של 11% וירידה ברווח הנקי של 15% ל-102 מיליון שקל