לרגל יום העיצוב הישראלי שיחול ב-19 בדצמבר (ראו מסגרת) נפגשנו עם חמישה מעצבים ישראלים, שמבקשים שני דברים: ראשית, שלא תרחמו עליהם, ושנית, שתפסיקו לשאול אותם למה הכל כל כך יקר בארץ. במקום זה תוכלו לתמוך ביוצרים שלמרות שספגו השנה ירידה משמעותית בהכנסות, כי לאנשים לא היה מצב רוח לקניות, חשוב להם לא להפסיק ליצור.
קארן מזרחי: "האויבים שלנו לא יעצרו את היצירה שלי"
כבר 21 שנה שקארן מזרחי (49) מרמת-השרון עוסקת בעיצוב אופנה שכולה מיוצרת בארץ. את האופנה היא ינקה מאביה, שהיה בעבר מבעלי מותג האופנה "ראש אינדיאני", שבשיאו החזיק עשרות חנויות בישראל ומחזור מכירות של עשרות מיליונים בשנה, ובהמשך חווה התרסקות קשה. מפוקחת מלקחי העבר של אביה, החליטה מזרחי בכל זאת להמשיך בדרכו, ולמדה בשנקר הנדסה תוך התמחות במקצועות הטקסטיל ופתחה מותג הנושא את שמה.
"יכולתי להרוויח פי עשרה כשכירה בחברת אופנה גדולה", אומרת מזרחי, "אבל אני מאמינה שכל מי שעוסק היום בישראל בתור יצרן מקומי לא עושה זאת רק בגלל הכסף, אלא בשביל התשוקה. אופנה היא דבר עונתי, ומכיוון שבכל פעם אני צריכה להמציא את עצמי מחדש פיתחתי מין התמכרות להתחלות חדשות. יש לי תשוקה אמיתית לעשות יש מאין".
ההשראה: "החומר הוא ההשראה הכי גדולה שלי. אני משוטטת אצל ספקים בדרום תל-אביב, מרגישה את הבדים ומיד יודעת מה אעשה מהם. לכל עונה יש איזשהו סיפור שמתווה את הקו של הקולקציה. השנה, בגלל המצב, נגעתי בכל מה שקשור למושג 'בית'. מבחינתי, איפה שיש אישה יש בית. הלקוחה היא הבית, גם כשהכל מתערער מבחוץ היא יוצקת את האישיות שלה לתוך הבגד שעוטף אותה. עיצבתי קו מבדים מאוד נעימים, מלטפים ומנחמים".
השנה האחרונה: "בתחילת המלחמה הקניון שבו נמצאת החנות שלי נסגר לשבועיים בסוג של דה ז'ה וו לתקופת הקורונה. ללקוחות שלי לא היה מצב רוח לקנות אופנה וחוסר הוודאות היה עצום. בשלב מסוים החלטתי לעשות מיצג של שמלות צהובות למען החטופים עם הלקוחות הקבועות שלי, כדי להיות שוב יחד ולצקת חיים לתוך החנות הריקה. החלטתי שהאויב לא יעצור לי את היצירה, ולמרות שהייתה לי ירידה של 30 אחוז במכירות השנה התייעלתי, ומזה יצא גם משהו טוב. עלויות הייצור גדלו בגלל הקושי בהגעת סחורה לארץ, אבל לא העליתי מחירים".
לבחור בעיצוב ישראלי: "מעצבת ישראלית מכירה את הגוף הנשי הישראלי הכי טוב (ששונה משל מהאירופאיות והאסיאתיות). בארץ את קונה מקוריות וייחודיות, לא מתפשרת על איכות ומקבלת את הבדים הכי נכונים למזג האוויר פה".
את הבגדים של קארן מזרחי תמצאו בחנות שלה בקניון שרונים בהוד-השרון (יש גם אתר בשלבי הקמה). מחירים: קו בייסיק 150-290 שקל, חליפות שלושה חלקים כ-1,800 שקל (עד 40 אחוז הנחה ביום העיצוב הישראלי)
טל מן: "אני יוצקת משמעות בכל תכשיט שאני יוצרת"
במקביל לקריירה בטלוויזיה, לפני שני עשורים למדה טל מן (50) עיצוב תכשיטים בשנקר, וצורפות בבית הספר של יעל שקדי. לפני 14 שנים התחביב הפך למקצוע ובבעלותה שני מותגים: Elements by Tal Man, שלו חנות דגל ברמת-השרון ו-Talia בארצות-הברית. "אני מעצבת תכשיטים היום בזכות סבתא שלי", מתוודה מן, "לא עניין אותה כמה הייתי מפורסמת, מה שהיה חשוב לה זו הדיפלומה. בשבילה למדתי ובזכותה התאהבתי.
"אני מקבלת את מחיאות הכפיים הכי טובות דווקא מהלקוחות שלי", אומרת מן בחיוך, "ההכרה וההנאה מהתוצר של האמנות הם מה שמספקים אותי היום".
התכשיטים של מן נעשים בעבודת יד מוקפדת מאבני חן שנבחרות בקפידה ומיובאות מרחבי העולם, ולצידן משולבים בתכשיטים אלמנטים מזהב או מכסף.
ההשראה: "השראה מגיעה מכל דבר ומכל מקום. אני שואבת המון השראה מנשים, מהיופי שלהן ומהיופי של אבני חן".
השנה האחרונה: "המלחמה, הטראומה וההלם בשנה האחרונה גרמו לי להעמיק שורשים בארץ ולהאציל סמכויות בניו-יורק. למרות הכל, פתחתי בספטמבר את החנות ברמת-השרון והעמקתי שורשים בבית. בנוסף, הרגשתי צורך לחדש דגם שעשיתי לפני 15 שנה של מגן דוד עטוף בלבבות וקראתי לו 'בארי'. 20 אחוז מההכנסות ממנו אני תורמת לשיקום הנפש של תושבי בארי. הייתה לי ירידה של לפחות 30 אחוז בהכנסות, אבל עכשיו אני מרגישה שאנשים חזרו לקנות".
לבחור בעיצוב ישראלי: "הלקוחות שלי יודעות להעריך את החומרים והאיכות שלי, והן יודעות שהמחירים שלי יחסית סבירים מאוד. מחיר הזהב עלה ב-30 אחוז בשנה האחרונה, ולמרות זאת לא העליתי מחירים. לכל תכשיט וקולקציה יש סיפור ומשמעות".
את התכשיטים של טל מן תמצאו בחנות שלה בביאליק 45, רמת-השרון, ובאתר שלה. מחירים: 250 שקל לתכשיט בארי. כ-800 שקל לתכשיט בממוצע.
תמר ברניצקי: "הצלחתי כנגד כל הסיכויים"
תמר ברניצקי (40), מעצבת ואמנית טקסטיל מתל-אביב, הפכה לאמנית מובילה בארץ למרות העלבונות שספגה מהמרצים בזמן לימודיה בשנקר ובצלאל. "מוטיב הדחייה הוא גדול ומכונן מבחינתי. הצלחתי כנגד כל הסיכויים ונוכח הביקורות שהיו נוראיות", היא אומרת.
ב-2010, לאחר תקופת התמחות אצל מעצבת האופנה השוודית דיאנה אורבינג, הקימה ברניצקי סטודיו לעיצוב טקסטיל. יצירותיה נבחרו לאוספים של לקוחות פרטיים וחברות מובילות במשק הישראלי, וקולקציות המוצרים שלה נבחרו כמתנות נשיאותיות לכמה מהנשים הראשונות בעולם.
ההשראה: אני באה ממשפחה שמשלבת גלותיות ושורשיות (ברניצקי – מקימי ראשון-לציון, ומטלון – ממקימי תל-אביב ובת-ים, גרו הרבה שנים בחו"ל). את חומרי הגלם אני אוספת מכל העולם. זה יכול להיות בדי וינטג' של שאנל ו-ולנטינו שאני מפרקת ומרכיבה מחדש, ספר מתכונים שאני מוצאת ברחוב או אטלס משנות ה-30. אני שואבת השראה בעיקר מבתים ישנים בתל-אביב. כל אדם בעיניי הוא אספן וכל בית הוא מוזיאון. אבל אני יוצרת בוואקום מפוקח, ותמיד ערה לאיך היצירה שלי תחיה בבית אחר. אפשר לומר שאני אמנית עם מוטיבציה של מעצבת".
השנה האחרונה: "אחרי 7 באוקטובר יזמתי את פרויקט 'הרוח', שבו הנצחתי נופלים ונרצחים באמצעות עבודות טקסטיל. אני אוספת תמונות וסיפורים של נרצחים ויוצרת יצירות מהם למען הנצחתם. מבחינת הפרנסה אני חייבת להודות שאני מתפרנסת יפה. אני יוצרת מגוון של דברים ומעבירה סדנאות, ולמרות שתנועת הלוקחות הייתה מצומצמת השנה ועלויות הייצור גבוהות, הצלחתי להתקיים בכבוד".
לבחור בעיצוב ישראלי: “למה? כי העולם מלא בזבל אנונימי".
הסטודיו של תמר ברניצקי נמצא ברח’ לבונטין 2, תל-אביב. ניתן לרכוש גם באתר שלה. מחירים: 200-380 שקל לכריות ולצעיפים.
נעה למדן הקיני: "מייצרת רק בארץ ומוכרת רק בארץ"
נועה למדן הקיני (30) מתל-אביב סיימה לפני שנתיים וחצי ללמוד בבצלאל. מאז היא מפסלת ומעצבת בזכוכית חמה בעבודת כבשן. "בעבודה שלי אני שואפת להיעזר בתכונות המיוחדות של הזכוכית: השקיפות, הברק והצבעוניות כדי להאיר אובייקטים שפעמים רבות אנו חולפים על פניהם בלי לשים לב, ובעיניי הם ראויים למבט נוסף ולתשומת לב", היא אומרת.
ההשראה: "ההשראה שלי מגיעה מחקלאות ואוכל. למקצוע שלי הגעתי ממש בטעות. הייתי פרמדיקית בצבא, בשירות לא פשוט. אחרי השירות יצאתי לטייל, שירבטתי על דף ומישהו שראה ואהב את הרישומים שלי הציע לי ללמוד בבצלאל. שם התאהבתי בזכוכית".
למדן הקיני עובדת גם בעמותת אתגרים ובונה פארקי חבלים, וחלק מההשראה שלה מגיעה משם. "אני רואה עצים מזוויות שאחרים לא רואים, ומאמינה שצריך לחפש דברים בטבע שאולי אחרים מפספסים".
השנה האחרונה: "קשה להיות אמנית בארץ. קורה כל כך הרבה כאן שאין לאנשים את הפניות לרכוש אמנות. כל המשפחה של בן זוגי מנחל עוז, והם גם היו מהראשונים לחזור לשם כדי לשקם את הבית. הם נתנו לי הרבה השראה לתקווה וליופי".
לבחור בעיצוב ישראלי: "חשוב שתהיה פה יצירה ישראלית ושאמנים לא יקרסו".
את היצירות של נעה למדן הקיני ניתן לראות באינסטגרם שלה: noa_lamdan_glass. מחירים: 800-2,500 שקל.
תומר נחשון: "המשכנו לייצר גם תחת הפגזות"
לאדריכל החיפאי תומר נחשון (41) יש סטודיו בתל-אביב לעיצוב רהיטים שעשויים ברובם מעץ מלא בשילוב עור ופלדה, המיוצרים בבית מלאכה משפחתי בחיפה.
ההשראה: "העיצוב נולד מתוך החומרים ה'פשוטים' ומהטכניקות הנגישות. על ידי ארטיקולציה שלהם והתערבויות הקשורות בפרט ובצורה, נוצר אובייקט עיצובי שלא מתפשר על הפונקציונליות או על הנוחות שלו", אומר נחשון, שבילדותו ספג מאביו את האהבה ליצור בעצמו את מה שהוא צריך. "אני יוצר מהפרט אל הכלל. אני יכול לראות חתיכת פלדה, להתאהב בה, וממנה ליצור את הרהיט השלם. אני מושפע מאוד גם מעולם האדריכלות ומשנות ה-30 וה-60".
השנה האחרונה: "אנחנו פועלים בבית מלאכה בחיפה, והתעקשנו להמשיך וליצור בו, גם כשהיו הפגזות רצופות. המשכנו גם לעבוד עם הספקים שלנו שממוקמים בעכו – אחד הלוקיישנים המטווחים ביותר במלחמה", הוא אומר.
לבחור בעיצוב ישראלי: "עיצוב יכול לייצר סיטואציות מסוימות. מישהו יכול לקנות ספרייה שיכולה לעלות עשרות אלפי שקלים, אבל אם הוא קונה אותה אצלי אני חייב להבין איך הוא חי כדי לייצר בשבילו את הדבר הכי מדויק עבורו", מסביר נחשון. "כמו שאין לנו מסורת של ייצור מקומי ככה אין לנו מסורת של קנייה מקומית. הייצור בארץ מאוד יקר, אבל כל פריט הוא ייחודי ומיוצר בכמויות קטנות".
את הרהיטים של תומר נחשון אפשר לראות בברזילי 12, תל-אביב, ובאתר הסטודיו שלו. מחירים: כ-2,800 שקל לכיסא.
יום העיצוב הישראלי 2024
יום העיצוב הישראלי יתקיים השנה בפעם השלישית ב-19 בדצמבר, ויתפרש לאורך שלושה ימים (18-20 בדצמבר). החזון מאחורי היוזמה של Local.com, ארגון שמטפח יזמות בעיצוב בשוק המקומי, הוא להעלות את המודעות למעצב המקומי, זה שקם בבוקר, תופר, חורט ומדביק – כדי לייצר פריט אחד. אירועי יום העיצוב יתקיימו בתל-אביב במתחם גן החשמל, בהשתתפות עשרות מעצבים מקומיים ויכללו ביקור בחללי סטודיו של מעצבים, סיורים מודרכים במתחם גן החשמל, מיצגים, סדנאות ועוד. לפרטים והרשמה: israeli-design-day.co.il