תושבי ירושלים, שכבר נהנים משירותי רכבת קלה בעיר, מצפים בקוצר רוח לשדרוגה לחלקים נוספים, אבל המחיר בטווח הזמן המיידי עשוי להיות שנים של פגיעה קשה בתנועה בעיר.
לפי התכנון הנוכחי, העבודות על המקטעים צפויות להתחיל כבר בחודש הבא. חלקו הראשון שיכלול שני קווים – מגילה לרחוב יפו וממלחה ליפו – צפוי להיפתח לקהל לקראת אמצע שנת 2029. שנתיים וחצי לאחר מכן, לקראת סוף שנת 2031 או תחילת שנת 2032, הקו הכחול אמור להיות פתוח במלואו לקהל הרחב. עד אז, במסגרת העבודות הענפות על הפרויקט, תושבי העיר צפויים להרגיש החמרה משמעותית ביכולת התנועה בעיר, בין היתר בשל סגירת נתיבים וביטול מקומות חניה רבים. ועדת הכספים של עיריית ירושלים אישרה ביום שני תקציב של כ-430 מיליון שקלים עבור ביצוע תשתיות תחבורה בעיר. מתוך התקציב, כ-360 מיליון שקל יועדו לביצוע שלושה מקטעים מרכזיים של הקו הכחול של הרכבת הקלה: מקטע קרן היסוד (169 מיליון שקל), עמק רפאים (136 מיליון שקל) ומקטע החאן (כ-55 מיליון שקל). הקו הכחול צפוי להיות קו הרכבת הקלה הארוך ביותר בירושלים, ובנייתו עלולה להיתקל בקשיים רבים, בעיקר משום שהוא עובר בשכונות חרדיות, שחלק מתושביהן מתנגדים להקמתו בשטחם, ולעיתים הם אף מחבלים בעבודות. למעשה, עד כה חרדים קיצוניים גרמו נזק במאות מיליוני שקלים לתשתיות הרכבת הקלה בשל התנגדותם למהלך.
האורך הכולל של הקו הכחול עומד על כ-31 ק"מ של מסילות, מתוכן 2.5 ק"מ מתחת לקרקע. יורכב מ-53 תחנות, מתוכן שלוש תת-קרקעיות, ותוספת של 132 קרונות. בקו צפויות להתבצע כ-250 אלף נסיעות נוסע ביום, שיהוו כמחצית מכלל הנסיעות ברשת הרכבת הקלה בירושלים. בצידה המערבי של המדינה נמשכות העבודות על הקו הסגול והירוק של ה"דנקל". לאחר דחיות רבות הצפי הנוכחי לסיומן עומד כעת על שנת 2028 לפתיחת הקו הסגול (לעומת 2026 בתכנון המקורי), ועל שנת 2029 לפתיחת הקו הירוק (לעומת 2027 בתכנון המקורי). לצד זאת, גם כאן מדובר בתחזית אופטימית במיוחד, שייתכן מאוד שתידחה שוב. גם המטרו בגוש דן סובל מדחיות ועיכובים, ולפי לו"ז עדכני שהוצג על ידי בכיר במשרד התחבורה, השלב הראשון ייפתח לציבור הרחב רק בעוד יותר מעשור.